کد مطلب: ۵۲۳۹۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار ۱۰ هزار تومانی شدنی است!

دلار ۱۰ هزار تومانی شدنی است!

یک کارشناس ارزی معتقد است برخلاف گفته برخی کارشناسان که باور دارند نرخ‌های زیر ۲۰ هزار تومان برای دلار در سال ۱۴۰۰ ممکن نیست، با اعمال چند شرط می‌توان قیمت دلار را به ۱۰ هزار تومان هم رساند اما همه چیز بستگی به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام در فروردین ماه دارد.

برخی می‌گویند انتخابات ریاست‌جمهوری، بعضی دیگر از تراز تجاری یاد می‌کنند و گروهی هم بازگشت به برجام را شرط اصلی و موثر می‌دانند. ظاهرا این کشمکش در محافل کارشناسی تمامی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از روز گذشته بازار ارز فراز و نشیب خود را از سر گرفته و در شرایط بلاتکلیف سیاستگذاران در این روزها، هر یک از کارشناسان سناریوی متفاوتی را برای نرخ ارز سال ۱۴۰۰ مفروض می‌گیرند.

در میان تضارب‌آرا بر سر معرفی مهمترین عامل اثرگذار در بازار امسال، سهراب اشرفی، تحلیل‌گر بازار ارز دست روی عامل متفاوتی می‌گذارد و پیوستن یا نپیوستن ایران به fatf را اثرگذارترین تصمیم بر نوسانات سال جاری میداند.

او می‌گوید: سه عامل مهم وجود داشت که سال ۹۹ بازار ارز ما را تحت تاثیر قرار داد و عامل اصلی نوسانات بود، این سه عامل اکنون همچنان پابرجا و احتمالا در سال ۱۴۰۰ هم اثرگذار است.

به گفته او اولین عامل اولی پاندمی کرونا، دومی افزایش شدت‌ تحریم‌های آمریکا و سومی بحث fatf است. این کارشناس عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۰ آنچه برای بازار ارز ما از همه چیز مهم‌تر است موضوع fatf است. مجمع قرار شده در فرودین ماه همین سال آن را تعیین تکلیف کند. بعد از تعیین تکلیف ما با fatf ، تکلیف نوسانات نرخ ارز و افزایش یا کاهش ارزش پول ملی ما در امسال نیز روشن می‎‌شود.

اشرفی ادامه می‌دهد: اگر ما به fatf نپیوندیم حتی اگر به برجام بازگردیم و تحریم‌ها هم کمرنگ شوند، همچنان در بازار ارزمان مشکل داریم. حتی اگر نفت هم بتوانیم بفروشیم از نقل و انتقالات پولی معذوریم و ارزی به کشورمان نمی‌آید. پس برطرف شدن مشکل تحریم‌ها تنها ۵۰ درصد مشکلات بازار ارز ما را حل می‌کند. اگر به برجام بازنگردیم هم با پذیرش ftaf می‌توان در تراز تجاری کشور تغییرات مثبتی ایجاد کرد و وضع بازار ارز را بهبود بخشید اما برعکس آن نشدنی نیست.

دلار ۱۰ هزارتومانی غیر ممکن نیست!

به باور این تحلیلگر اگر امسال با بهتر شدن کرونا ما هم به fatf بپیوندیم و مشکلات برجام را حل کنیم، برخلاف گفته برخی تحلیلگران که دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان را برای ۱۴۰۰ منطقی نمی‌دانند، ممکن است دلار تا ۱۰ هزار تومان هم کاهش پیدا کند.

البته در ادامه حرف‌هاش تاکید می‌کند: برای رسیدن به این نرخ لازم است تفکر دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی تغییر کند و دست به دست هم بدهند تا تولید و صادرات را هم بهبود ببخشند. نه این که دولت دائما دنبال پوشش کسری‌ بودجه‌اش با افزایش قیمت دلار باشد.

او می‌افزاید: دولت و مجلس در این زمینه توانمند نیستند. لازم است دولتی روی کار بیاید که بتواند یک سناریو اقتصادی قدرتمند را دنبال کند. البته امسال دو دولت نصفه و نیمه داریم و بعید است به اعمال یک برنامه جدی برسیم بنابراین همین که دولت و مجلس جلوی پای بخش خصوصی سنگ اندازی نکند کافی است.

سناریوی دوم: شوک غیر قابل پیش‌بینی

با وجود سناریوی امیدوارانه‌ای که این کارشناس از او سخت می‌گوید سکه طرف دیگری هم دارد؛ اگر هیچ یک از مفروضات اتفاق نیفتد، با تداوم شرایط فعلی در سال ۱۴۰۰ دلار ما به چه وضعیتی دچار می‌شود؟

اشرفی در پاسخ می‌گوید: اگر مشکل تحریم و fatf حل نشود شرایط در سال ۱۴۰۰ برای کشور بسیار سختتر می‌شود چراکه آن زمان دیگر خبری از انتظارات مثبت فعلی نیست، در شش ماه اول سال هم باید دلار ۴۲۰۰ تومانی تهیه شود و این به معنی فشار بیشتر بر منابع است. در آن شرایط اصلا قابل پیش‌بینی نیست که شوک ارزی که ایجاد می‌شود تا کجا و چه نرخی پیش‌ رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    به هیچ عنوان با وضعیت تحریمهای آمریکا و این مسئولان بسیار زحمتکش و خادم و دلسوز برای مملکت و مردم دلار ده هزار تومانی فقط و فقط در خواب ممکن است

  • ناشناس

    این آقای کارشناس احتمالا ایام عید به دلیل گرونی دلار نتونسته بره سفر خارج،دنبال مقصر میگرده…نه برادر اینطوری هم که شما میگی نیس

  • ناشناس

    اگه فشاری که رو مردم اومده رو دولت درک میکرد حتما به پای میز مذاکره میرفتن ولی حیف …

  • ناشناس

    تا موقعی که مخالفان FATF تحریمها را تبدیل به فرصت برای سودجویی خود میکنند دلار افزایشی خواهد بود ملت ایران قربانی سودجویی چند نفر مخالف FATF شدن در ضمن از اول سال ۵۷ تا الان در هر دوره ریاست جمهور قیمت دلار ۵ برابر شده پس این روند ادامه خواهد داشت

  • ناشناس

    واقعا دلم واسه اون دسته آدم هامیسوزه که این هارو باور میکنن همه این شایعا بخاطر اینه که مردم امیدوار بشن ورای بدن

  • ناشناس

    اینا همش حرف مفته.
    دلار امسال میشه 30 الی 35
    قرار دادن با چین و توافق و fatf هم سرکاریه و جهت کنترل افکار عمومی.

  • ناشناس

    اگه مردم به دلار بی اعتنایی کنن واونو تو خونه هاشون مثل مواد خوراکی ضروری انبار نکنن اگه برا گرفتن دلار از هم سبقت نگیرن دلار جایگاه خودشو پیدا میکنه بهfوtوcوd وbربطی نداره

  • ناشناس

    ههههههههههه
    یادش بخیر
    میگفتن اگه رییسی بیاد دلار میشه 5 تومن !!!!!
    کاش دلار بشه 5 تومن

  • عیسی سیفی

    اصلا موضوع گرانی ارز ربطی به fatf نداره ارز در بازار کشور کمه‌ پس گرون میشه با افزایش تولید و صادرات و نظارت بر خرید و فروش ارز میتونند باعث کاهش قیمت ارز بشن و متاسفانه بعضی ها کمر همت بستن تا کشور رو نابود کنند

  • ناشناس

    نمیتونین قیمتارو بیارین پایین حقوقارو افزایش بدین /: