کد مطلب: ۴۷۳۸۴۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

با سهمیه‌بندی، قیمت دلار چه می‌شود؟

با سهمیه‌بندی، قیمت دلار چه می‌شود؟

صرافی ملی تنها در صورت ثبت‌نام اینترنتی و ارائه کد رهگیری به مشتریان ارز می‌فروشد. بعد از پایان ظرفیت نوبت‌دهی سایت افراد قادر به دریافت نوبت در این روز نیستند و باید دریافت نوبت را به روز دیگری موکول کنند یا بعضا از بازار آزاد ارز تهیه کنند. آیا این موضوع می‌تواند بر روند نرخ ارز اثرگذار باشد؟

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، مدتی است که صرافی ملی تنها در صورت ثبت‌نام اینترنتی و ارائه کد رهگیری به مشتریان ارز می‌فروشد. سایت نوبت‌دهی را از ساعت 9 صبح هر روز آغاز می‌کند و بعد از پایان ظرفیت نوبت‌دهی، افراد قادر به دریافت نوبت در آن روز نیستند و باید دریافت نوبت را به روز دیگری موکول کنند یا ارز را از جای دیگری تهیه کنند.

ممکن است افراد مجبور شوند برای تهیه ارز مورد نیازشان به بازار آزاد مراجعه کنند. اما آیا این موضوع می‌تواند تاثیری بر نرخ ارز داشته باشد؟

سید کمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با بیان این که این موضوع می‌تواند بر قیمت اثرگذار باشد، می‌گوید: حتی بدون لحاظ این موضوع هم محدودیتی ایجاد شده که افراد تنها با کارت ملی قادر به خرید باشند. این اکنون نوعی سفته بازی است، اگرچه قیمت‌ها نزدیک بازار آزاد است اما حداقل در حال حاضر ضرورتی برای این کار وجود ندارد، مگر این که انگیزه مداخله باشد.

او می‌افزاید: سهمیه‌بندی نوعی تزریق جزئی است که حالا دیگر ضرورتی هم ندارد چون ما در حال حاضر مسافری به خارج نداریم. اگر ارز را ببرند آن طرف گیت فرودگاه بفروشند این آمار کم می‌شود. اگر آماری گرفته شود که چند نفر ارز دریافت کرده و از این تعداد چند نفر سفر کرده‌اند شاهد عدم تناسب بزرگی خواهیم بود.

کامران سلطانی‌زاده، کارشناس بازار ارز، اما نظر دیگری دارد. به اعتقاد او در صرافی ملی همزمان با صرافی‌های تضامنی فروش ارز صورت می‌گیرد. قیمت‌های صرافی تضامنی نیز نزدیک به قیمت صرافی ملی و بازار متشکل است بنابراین از این نظر دغدغه‌ای برای تهیه ارز در بازار وجود ندارد و مردم می‌توانند به راحتی برای خرید ارز به سایر صرافی‌های رسمی تحت نظر بانک مرکزی مراجعه ‌کنند. چون اختلاف قیمت صرافی‌ها با صرافی ملی قابل توجه نیست.

او در این باره توضیح می‌دهد: هر صرافی در روز می‌تواند به تعداد خاصی خدمات ارائه بدهد بنابراین اگر صرافی ملی نوبت هم ندهد کار بیش از این تعداد را نمی‌تواند در یک روز انجام دهد، چون فرایند احراز هویت و صدور فاکتور زمان می‌برد. خوبی این طرح این است که دیگر صفی برای خرید ایجاد نمی‌شود. این موضوع برای جلوگیری از شیوع کرونا نیز بسیار مفید است.

وی در پایان می‌گوید: به نظرم این موضوع تاثیری در قیمت‌های بازار ندارد، چون بین قیمت صرافی‌های خصوصی و تضامنی اختلاف آنچنانی وجود ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت از بورس کشیده بیرون و رقته تو دلار.از ما گفتن بود

  • محمد

    قیمت دلار صرافی ملی در صورت دادن به مردم درسته .اما من دو روزه نتونستم بخرم بازار آزاد که ۲۴۵۰۰ تومن تا ۲۵ تومنه.

  • زهرا

    چرا اختلافی بین صرافی وبازار آزاد نیست
    هست حتی صرافهای اضامینی هم با این اختلافها کلی پول بجیب میزنند والبته بعصی هایشان هم با کم فروشی دلار بجیب میزنند
    نگویید نمی دانید که خود از همه چیز آگاهید

  • ناشناس

    به نظر من تیتر شما هیجانی هست، قبل از نوبت دهی اینترنتی هم شما باید در صف می ایستادین تا نوبتتون بشه، الان این صف آنلاین شده
    تیتر شما اینطور القا می‌کنه که دلار کم و سهمیه بندی شده و در حد خودش تاثیر منفی میزاره
    تو رو خدا شما توی این آشفته بازار رعایت کنین