کد مطلب: ۳۳۲۶۹۰

سه عاملی که شاخص را مثبت کرد/توافق اوپک چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

سه عاملی که شاخص را مثبت کرد/توافق اوپک چه تاثیری بر بورس گذاشت؟

امروز شاخص با رشد 223 واحدی در رقم 167 هزار واحد جای گرفت، چه عواملی رشد ناچیز شاخص را رقم زد و توافق اوپک بر کدام صنایع بورسی بیشترین تاثیر را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز ‌‌شنبه (17 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3381 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 223 واحدی در رقم 167083 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3647 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 13 واحد در رقم 1858 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای غگل، خساپا، دامین، رمپنا، شپنا، خودرو، دفارا، های وب، خاهن، پدرخش، ونوین، خزامیا، لبوتان، غدشت، بفجر، خاذین، خگستر، شتران، خنصیر، فاسمین، پاسا، قلرست، خپارس، برکت، وساخت، خمحور صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای مادیرا، پخش، شلیا، ذوب، توریل در صفوف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «رمپنا، خودرو، پارسان، خساپا، شپنا» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فولاد، وبملت، وغدیر، شپدیس، فارس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، فولاد، وتجارت، وغدیر، تاپیکو» بود و نمادهای «دفارا، خپارس، رمپنا، خبهمن، خودرو» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای خمحرکه، کسرام، سدشت، کیان و تایرا بود و نمادهای خساپا، خودرو، خزامیا، های وب، رمپنا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد و بیشترین ارزش معاملات مربوط به گروه‌های خودرویی و بانکی بوده است.

افزایش شاخص کل بورس

سه عامل توافق اوپک، ارتباط مالی با اروپا و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث رشد 223 واحدی امروز شاخص کل بورس شد.

پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند. به همین جهت شاخص کل بورس در دو ساعت ابتدایی جریان معاملاتی امروز رشد 624 واحدی به خود گرفت و وارد کانال 167 هزار واحدی شد، اما در ساعات پایانی جریان معاملات امروز از شتاب روند مثبت و صعودی شاخص کاسته شد و شاخص تنها 223 واحد افزایش پیدا کرد.

سه عامل توافق بر سر کاهش تولید نفت اوپک ، جدی شدن زمزمه‌ها مبنی بر ارتباط مالی با اروپا و افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو باعث رشد 223 واحدی امروز شاخص کل شد، اما برخلاف انتظار آن طور که باید و شاید شاخص کل بورس نسبت به این اخبار واکنش مثبت نشان نداد، به‌ گفته فعالان بازار سرمایه، این روزها ترس سهامداران از تحریم‌ها و آینده بازار باعث شده که با وجود انتشار اخبار مثبت حجم معاملات در بازار بسیار کم باشد و این کاهش حجم و ارزش معاملات نیز بیانگر این موضوع است که نقدینگی موجود در بازار سرمایه تنها در حال گردش در گروه‌ها و صنایع کوچک است.
زمانی که حجم و ارزش معاملات کم شود معمولا بازار حالت نوسانی پیدا می‌کند. به عبارتی سهامداران به نوسان‌گیری در صنایع کوچک‌تر و با ارزش بازار پایین‌تر مانند صنایع سیمان، ساختمان، دارو، کانی‌های غیرفلزی و رایانه اقدام کرده‌اند. خاصیت بازار نوسانی این است که در یک روز پول سرگردان به سمت صنعت دارو رفته و در روز دیگر به سمت صنعت سیمان می‌رود، در واقع در بازارهای نوسانی پول بازیچه دست نوسان گیرها می‌شود.

نگاه مثبت بورس به توافق اوپک

یکی از اتفاقاتی که اقتصاد ایران با کاهش قیمت جهانی نفت مواجه خواهد شد این است که دولت در تامین هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه شده و مجبور می‌شود از بودجه بخش‌های دیگر کم کند و آن را به هزینه‌های جاری اختصاص دهد. کاهش بودجه عمرانی دولت در سال‌های گذشته نیز همواره موید همین موضوع بوده است و این کاهش در نهایت موجب می‌شود که صنایع مرتبط مانند سیمان، فولاد، ساختمان، کاشی و سرامیک و چند صنعت دیگر با رکود مواجه شوند که علاوه بر تاثیر بر قیمت سهام این صنایع موجب افزایش نرخ بیکاری در کشور خواهد شد،خوشبختانه کشورهای عضو و غیر عضو اوپک با کاهش روزانه ۱.۲ میلیون بشکه نفت موافقت کردند و ایران نیز از این کاهش معاف شد و به دنبال این توافق قیمت نفت در بازارهای جهانی ۴.۷ درصد افزایش یافت، سوالی که مطرح می‌شود این است که توافق اوپک بر کدام صنایع بورسی بیشترین تاثیر را دارد؟

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: قیمت نفت تقریبا به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تمامی صنایع بورسی اثرگذار است. به عنوان مثال نفت همبستگی بالایی با محصولات پتروشیمی داشته و رشد یا توقف ریزش آن اثر مستقیمی بر سودآوری صنعت پتروشیمی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین بودجه دولت و درآمد ارزی دیگر کانال‌های اثر‌گذاری نفت بر بازار سرمایه است. کسری بودجه و عدم تراز آن موجب فشار بیشتر دولت بر صنایع خصوصا صنایع بزرگ خواهد شد.

وی ادامه داد: کاهش قیمت جهانی نفت ورودی ارز خارجی به کشور را کاهش داده و می‌تواند تعادل موقت شکل گرفته در بازار ارز را بر هم بزند که هم‌زمان ریسک سیستماتیک و سودآوری صنایع بورسی را متاثر خواهد کرد.

رضایتی افزود: به‌طور کلی توقف ریزش نفت می‌تواند خوشبینی بازار را نسبت به قیمت محصولاتی نظیر اوره، متانول و محصولات الفینی را افزایش دهد و فروشنده‌ها را در این گروه‌ها کمتر کند. همچنین هر چند کرک اسپرد فاکتور تعیین کننده در صنعت پالایشی است، اما به‌طور تاریخی سودآوری شرکت‌های پالایشی همبستگی بالایی با قیمت نفت دارد و بازار نگاه مثبتی نسبت به این رخداد دارد.

امیدی به اروپا نیست

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که تنظیم کانال مالی ایران با اروپا چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟ تصریح کرد: هنوز جزئیاتی از سازوکار این سیستم منتشر نشده و تا زمان رسانه‌ای شدن آن نمی‌توان به‌طور قطع در مورد اثرات آن صحبت کرد، اما به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد محور اصلی امکان فروش نفت ایران از طریق این کانال است و در صورت تحقق آن چنانچه موجب شود فروش نفت ایران در سطحی بیش از یک میلیون بشکه دوام داشته باشد، چشم‌انداز سیاسی و اقتصادی قدری بهبود خواهد یافت و از ریسک سیستماتیک بازار خواهد کاست.

رضایتی افزود: از طرفی اینکه در ازای فروش نفت ارز دریافت شود یا کالا؟ خود اثرات متفاوتی دارد، اما با توجه به اهتمام آمریکا بر حفظ فشار بر ایران و اهرم‌‌هایی که برای این کار در اختیار دارد نمی‌توان چندان امیدی به اروپا و این سیستم داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این افزایش شاخص بورس تابعی از قیمت دلار است و در واقع فقط قیمت آن افزایش یافته نه ارزش حقیقی آن. پس نمیتوان پارامتری برای رشد اقتصادی محسوب شود.