کد مطلب: ۳۷۲۵۷۷

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸

زیان بازارها و سود دلالان از دلار ۴۲۰۰ تومانی

زیان بازارها و سود دلالان از دلار 4200 تومانی

امروز (‌دو‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه جوان نوشته است که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند و همچنین روزنامه دنیای اقتصاد از زیان بازار مسکن از دلار چهار هزار و 200 تومانی خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌دو‌شنبه 15 اردیبهشت‌ماه 1398) روزنامه جوان نوشته است که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند و همچنین روزنامه دنیای اقتصاد از زیان بازار مسکن از دلار ۴۲۰۰ تومانی خبر داده است.

تاکید اروپا بر عملیاتی شدن «اینستکس»

روزنامه مردم‌سالاری با تیتر «تاکید اروپا بر عملیاتی شدن «اینستکس» نوشته است که اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌های نفتی و هسته‌ای ایران، اعلام کرد که این اتحادیه تجارت مشروع با ایران را از طریق عملیاتی کردن اینستکس ادامه خواهد داد.

این روزنامه نوشته است به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اقدامات خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: ما، نماینده عالی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه، تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران را با تاسف و نگرانی مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید کامل معافیت‌های مربوط به عدم اشاعه هسته‌ای را نیز در چارچوب «برنامه جامع اقدام مشترک» با نگرانی دنبال می‌کنیم.

رفع تحریم‌های هسته‌ای بخشی اساسی از برجام است که نه تنها بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران، بلکه مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران تاثیر مثبتی می‌گذارد.

ما از اعمال مجدد تحریم‌ها توسط آمریکا پس از خروجشان از برجام عمیقا متاسفیم. ما عمیقا معتقدیم که برجام در افزایش صلح و ثبات خاورمیانه نقشی کلیدی است.

ما با یکدیگر بر تعهد مستمر خود به برجام که عنصری حیاتی در نظام عدم اشاعه هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود و برای امنیت ملی و جمعی اروپایی‌ها ضروری است، تاکید می‌کنیم.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ۱۴ گزارش تاکید کرده که برجام همچنان عملیاتی بوده و اهدافش را محقق کرده است.

ما پایبندی ایران به برجام را همانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که به اجرای مستمر برجام تحت تعهدات کامل مرتبط با برجام و همچنین پیمان عدم اشاعه هسته‌ای ادامه دهد.

دیگر طرفین برجام به همراه کشورهای ثالث علاقه‌مند به حمایت از توافق هسته‌ای، موظف‌اند برای حفظ کانال‌های مالی و صادراتی ایران تلاش کنند.

ما به همراه شرکای اروپایی خود مصمم هستیم که تلاش‌هایمان را در راستای حفظ تجارت قانونی با ایران از جمله از طریق عملیاتی کردن سازوکار مالی ویژه «اینستکس» ادامه دهیم.در همین رابطه، تمامی سهامداران موظفند که مشارکت‌های مالی خود در بودجه عملیاتی اینستکس را به طرز چشمگیری افزایش دهند.

ما همه کشورها از جمله روسیه و چین را به عنوان طرف‌های برجام تشویق می‌کنیم که همه تلاش خود را از طریق گام‌های عینی برای پیگیری تجارت قانونی که این توافق مجاز کرده به کار گیرند.

ما نتیجه‌گیری‌های شورای اروپا در ۴ فوریه ۲۰۱۹ و حمایت اتحادیه اروپا از توسعه روابط ایران و این اتحادیه در زمینه علاقه‌مندی‌های مشترک را یادآور می‌شویم.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که اتحادیه اروپا در تکمیل تلاش‌ها برای حفظ برجام، از رویکردی جامع به همراه ایران با چشم انداز پرداختن به همه موضوعات مورد نگرانی از جمله نقش ایران در ثبات منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی آن حمایت می‌کند.

سود 200 هزار میلیاردی دلالان از ارز جهانگیری

روزنامه جوان با تیتر «سود 200 هزار میلیاردی دلالان از ارز جهانگیری» نوشته که نایب‌رئیس فراکسیون ولایی مجلس گفته است که دلالان در سال ۹۷ از مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سود کرده‌اند.

این روزنامه نوشته است محمد دهقان، نایب‌رئیس فراکسیون ولایی با بیان اینکه قوه قضاییه باید به پرونده به یغما بردن ذخایر ارزی کشور توسط بانک مرکزی و دولت ورود کند، گفت: در سال ۹۷ حدود ۲۰ میلیارد دلار ارز کشور با نرخ ۴۲۰۰ تومان به مجموعه‌های مختلف واگذار شد.

دهقان افزود: ما به التفاوت ارز آزاد و دولتی که به برخی شرکت‌ها و افراد واگذار شده، حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که خسارت سیل عظیم در فروردین ماه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی اظهار داشت: بنده با برخی از افرادی که پرونده‌های مربوط به تخلفات اختصاص ارز دولتی به واردات را بررسی کردند، صحبت کردم و آن‌ها اعلام کردند که با بررسی ۱۰۰ پرونده مربوط به این مساله، تمامی افراد مورد نظر این پرونده‌ها تخلف داشته‌اند.

دهقان افزود: شرکت‌هایی که ارز دولتی دریافت کرده‌اند یا به هیچ عنوان کالایی وارد نکرده‌اند یا درصد اندکی از ارز دریافتی را کالا وارد کرده‌اند و قیمت کالا را از طریق شرکت‌های خارجی خود به شدت افزایش دادند تا ارز بیشتری دریافت کنند؛ این پرونده‌ها پر از دروغ و رانت‌خواری است.

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس تاکید کرد: دولت در سال ۹۷ بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز به نرخ دولتی به وارد کنندگان اختصاص داد. مابه‌التفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی به جیب دلالان رفت. تعدادی از این افراد دلار‌هایی را که با نرخ ارز دولتی گرفته بودند در بازار با نرخ ارز آزاد به فروش رساندند و اموال ملت را به غارت بردند.

نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه قوه قضائیه تا امروز به پرونده تخلفات ارزی ورود نکرده است، گفت: انتظار داریم در دوره مدیریت جدید، قوه قضائیه ورود جدی به این پرونده‌ها داشته باشد.

کالاهای اساسی بدون محدودیت در حال تامین است

همچنین روزنامه ایران با تیتر «کالاهای اساسی بدون محدودیت در حال تامین است» نوشته است که دبیر کل اتاق اصناف از افزایش تامین و توزیع 5 کالای اساسی برنج، شکر، روغن، گوشت قرمز و گوشت مرغ خبر داد و گفت: در تامین هیچ کالایی با محدودیت مواجه نیستیم و در بازار و سطح خرده‌فروشی‌ها نظارت‌ها را تشدید کرده‌ایم تا به بهانه افزایش تقاضا در ماه رمضان، قیمت‌ها افزایش بی‌رویه نداشته باشد.

این روزنامه نوشته است علی عوض‌پور درخصوص کمبود برخی کالاهای پرتقاضا در بازار و افزایش قیمت‌ها گفت: وقفه‌ای در تامین و توزیع برخی کالاها در بازار داشتیم که این وقفه موجب افزایش قیمت در سطح خرده‌فروشی‌ها شد، اما از 2 روز گذشته توزیع اقلام افزایش یافته و به‌زودی قیمت‌ها متعادل می‌شود. شکر بدون محدودیت در حال تامین و توزیع است و هیچ کمبودی برای عرضه آن وجود ندارد.

دبیر کل اتاق اصناف از توزیع گوشت یخ‌زده با نرخ ارز نیمایی خبر داد و گفت: گوشت مرغ، روغن، شکر، برنج به‌عنوان کالاهای اساسی در طرح ضیافت قرار دارد و این کالاها با قیمت مصوب در تمام استان‌ها توزیع می‌شود. به گفته عوض‌پور اقلام طرح ضیافت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های منتخب، بازارچه‌ها و میادین عرضه مستقیم کالا با قیمت‌های تعیین‌شده به دست مردم می‌رسد. عوض‌پور همچنین گفت: علاوه بر تامین کالاهای ماه رمضان در طرح ضیافت بخشی از نیازهای واحدهای صنفی هم در حال تامین است.

عوض‌پور همچنین با اشاره به افزایش قیمت خرما در روزهای اخیر گفت: خرما جزو کالاهای اساسی نیست و از نرخ‌گذاری خارج است، اما با این حال تمهیداتی مانند عرضه مستقیم و جلوگیری از صادرات در نظر گرفته شده تا خرما با قیمت متعادل‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

با توجه به کاهش عرضه ماکارونی در برخی فروشگاه‌ها، دبیر کل اتاق اصناف علت آن را تقاضای انجمن تولید ماکارونی برای افزایش قیمت عنوان کرد و گفت: انتظار برای نرخ‌گذاری جدید علت کاهش عرضه ماکارونی است که این مشکل در چند روز آینده حل می‌شود و با افزایش عرضه اختلاف قیمتی آن در بازار نیز کاهش می‌یابد.

همچنین سیدداوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیع اقتصادی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از تعیین قیمت ماکارونی در روز دوشنبه خبر داد و گفت: قیمت ماکارونی به‌دلیل بررسی مجددی که اتحادیه مربوطه باید انجام دهد، به امروز موکول شده، هرچند افزایش قیمت حدود 70 درصدی که در برخی رسانه‌ها به آن اشاره شده تقریبا قطعی است. نرخ گندم مورد استفاده برای تولید ماکارونی که تا پارسال کیلویی 900 تومان بوده، از آغاز امسال به حدود یک‌هزار و 800 تومان افزایش یافته که با احتساب سایر هزینه‌ها به یک‌هزار و 900 تومان رسیده و همین موضوع بر افزایش قیمت این ماده غذایی تاثیرگذار شد.

با افزایش قیمت ارز در چند روز گذشته به نظر می‌رسد در بازار با توزیع نکردن کالاها به هدف افزایش قیمت، تحرکاتی در حال انجام است. اما مسئولان تامین و توزیع کالا تاکید می‌کنند که مشکلی در تامین کالاها نیست و افزایش قیمت‌ها در برخی خرده‌فروشی‌ها به‌دلیل در دسترس نبودن اقلام نیست.

در این خصوص حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران از تامین و توزیع ۳۰ هزار تن برنج هندی ۱۱۲۱، ۳۰ هزار تن روغن و ۳۰ هزار تن شکر در آستانه ماه مبارک رمضان از طریق شبکه‌های توزیع و فروش خبر داد.

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز از آغاز فروش فوق‌العاده ماه مبارک رمضان خبر داد و اظهار کرد: تمام واحدهای صنفی مرتبط با عرضه اقلام ماه مبارک رمضان با کاهش سود قانونی فروش در طرح فروش فوق‌العاده شرکت می‌کنند. هر ساله با توجه به شرایط بازار و میزان عرضه و تقاضا نمایشگاه‌های ضیافت در یک‌ماهه مبارک رمضان برگزار می‌شد، اما براساس تصمیم‌گیری‌هایی که از زمستان سال گذشته با توجه به شرایط اقتصادی بازار خرده‌فروشی اتخاذ شد تصمیم بر آن شد تا نمایشگاه‌های ضیافت جای خود را به فروش فوق‌العاده توسط واحدهای صنفی مرتبط با اقلام ماه مبارک رمضان بدهد.

زولبیا و بامیه از کالاهای پرمتقاضی در ماه رمضان است که هرسال توسط اتاق اصناف نرخ‌گذاری می‌شود. به گفته علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان نرخ امسال هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک با ۶ هزار تومان افزایش نسبت به سال گذشته، ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه دو هم ۱۸ هزار تومان است.

زیان بازار مسکن از دلار ۴۲۰۰ تومانی

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «زیان بازار مسکن از دلار ۴۲۰۰ تومانی» نوشته است که نابسامانی ارزی سال ۹۷ چگونه انبوه‌سازان را زمین‌گیر کرد؟

این روزنامه نوشته است: آثار مخرب یارانه ارزی بر فعالیت‌های اقتصادی، در بازار مسکن هم شدت پیدا کرد. انبوه‌سازان با تشریح زیان‌ بزرگ بازار ساخت‌و‌ساز در سال ۹۷ از نابسامانی بازار ارز اعلام کردند: به برخی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه تخصیص پیدا کرد؛ اما همان مصالح و تجهیزات ساختمانی با قیمت پایه دلار آزاد به دست سازنده مسکن رسید. جهش قیمت مسکن ناشی از شوک‌های ارزی اثر غیرمستقیم و صعود هزینه ساخت در سال گذشته تعداد انبوه‌سازان ورشکسته یا زمین‌گیر شده را افزایش داده است.

بازتاب ناکارآمدی و بی‌اثربودن سیاست اعطای یارانه ارزی به واردکنندگان کالاهای اساسی که در قالب طرح اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی از واردکننده‌ها از سال گذشته به اجرا درآمد اخیرا در بازار مسکن و ساختمان نیز رصد و به‌عنوان شکل دوم زیان بازار مسکن از شوک‌های ارزی ناشی از اعمال سیاست‌های نادرست در بازار دلار شناسایی شد.

در حالی که نیمه دوم فروردین سال گذشته با هدف کنترل و تنظیم بازار و جلوگیری از سرایت آثار نامطلوب جهش‌ نرخ ارز به بازار کالاهای اساسی، دولت اقدام به اختصاص دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای اساسی کرد تا از این طریق قیمت این مواد اولیه و کالاها را کنترل کرده و از انعکاس آثار منفی جهش ارزی در قیمت این کالاها جلوگیری کند، انبوه‌سازان از ناکارآمدی این طرح در تنظیم قیمت‌ها در بازار مصالح و تجهیزات ساختمانی خبر می‌دهند.

به گفته آنها در شرایطی که بسیاری از تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی مشمول دریافت دلار ۴۲۰۰ تومانی شده و از سیاست یارانه ارزی دولت بهره‌مند شدند اما اثر این سیاست ناکارآمد هم‌اکنون در بازار ساخت وساز در شکل افزایش بی‌رویه و غیرقابل توجیه قیمت این مصالح و تجهیزات منعکس شده است؛ به این معنا که اگر چه بسیاری از این تولیدکنندگان با استفاده از یارانه ارزی اقدام به واردات مواد اولیه برای تولید برخی مصالح و تجهیزات ساختمانی به کشور کرده‌اند اما هم‌اکنون این مصالح و تجهیزات را براساس قیمت روز ارز در بازار به سازنده‌ها و انبوه‌سازان عرضه می‌کنند که این اقدام منجر به افزایش قابل توجه هزینه‌های ساخت مسکن شده است.

انعکاس ناکارآمدی و بی‌اثر بودن این سیاست ارزی در حالی هم‌اکنون خود را در بازار مسکن وساختمان نشان می‌دهد که پیش از این نیز در سایر بازارها انحراف یارانه ارزی، رصد شده بود.

عرضه مصالح و تجهیزات ساختمانی که برای واردات مواد اولیه آنها از دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده براساس نرخ آزاد دلار در بازار ارز، به‌عنوان شکل دوم زیان بازار ساخت وساز از شوک‌های ارزی ناشی از اعمال سیاست‌های نادرست در بازار دلار شناخته می‌شود. علائم بروز آثار منفی اعمال سیاست‌های نادرست و تصمیم‌های ناگهانی که منجر به ایجاد روزهای نفسگیر برای سازندگان مسکن شد در بهار و تابستان سال گذشته نیز مشاهده شد.

نیمه اول سال گذشته تحت تاثیر تصویب مصوبات ناگهانی در حوزه بازار ارز، برخی مصالح و تجهیزات ساختمانی به‌طور کامل در بازار مصالح شهر تهران نایاب شد و به دنبال آن قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی تولید داخل نیز با افزایش قابل توجه سطح قیمت‌ها همراه شد.

اثر شکل اول زیان بازار مسکن از اعمال سیاست‌های ناگهانی در بازار ارز در حالی سال گذشته به خصوص در دو فصل بهار وتابستان سازندگان را با مشکل مواجه کرد که هم‌اکنون رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان از رصد شکل دوم زیان بازار مسکن از شوک‌های ارزی و اعمال سیاست‌های ناکارآمد در بازار ارز، خبر می‌دهد.

جمشید برزگر روز گذشته در نشست خود با خبرنگاران اعلام کرد: اخیرا، تحت تاثیر اعمال سیاست‌های ناکارآمد ارزی، قیمت برخی از مصالح و تجهیزات ساختمانی که در تولید آنها از مواد اولیه وارداتی استفاده می‌شود تا سه برابر در مقایسه با سال ۹۷ افزایش یافته است. این در حالی است که عمده تولیدکنندگان این مصالح و تجهیزات ساختمانی از سیاست یارانه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی بهره‌مند بوده‌اند اما در محاسبه قیمت تمام‌شده محصول خود و تعیین قیمت نهایی محصول برای عرضه به بازار، نرخ روز دلار در بازار آزاد را مبنای محاسبه قرار داده‌اند.

روایت برزگر از زمین‌گیر شدن انبوه‌سازان ناشی از نابسامانی‌های ارزی، نشان می‌دهد این سیاست اگر چه در روزهای پایانی فروردین سال گذشته برای تنظیم بازار و مصون ماندن قیمت کالاهای اساسی از شوک‌های ارزی به تصویب رسید و اجرا شد اما در عمل به دلیل ناکارآمد بودن، نه تنها هیچ کمکی به کنترل قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی نکرد بلکه در کنترل هزینه‌های ساختمانی و در نهایت کنترل قیمت مسکن نیز بی‌اثر بود. به گفته وی یارانه ارزی دولت نه تنها به هدف تعریف شده اصابت نکرده است بلکه هیچ اثر مثبتی نیز در کنترل قیمت تمام شده ساخت مسکن نداشت.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان همچنین با اشاره به جهش هزینه‌های ساختمانی در پی نوسانات و نابسامانی‌های ارزی و اعمال سیاست‌های ناکارآمد در این حوزه که در نهایت خود را در قیمت فروش واحدهای مسکونی منعکس کرده و قیمت تمام شده واحدها را افزایش داده است، از زیان انبوه‌سازان از جهش قیمتی بازار مسکن خبر داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.