کد مطلب: ۷۴۵۲۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سود عرضه بورسی خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟

سود عرضه بورسی خودرو به جیب چه کسانی می‌رود؟

چند ماهی است عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و آن‌طور که از شواهد پیداست مورد استقبال نیز قرار گرفته است؛ در طول مسیر عرضه بورسی خودرو، زنجیره‌ای از ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی قرار دارند که سود خوبی کسب می‌کنند. حلقه‌های این زنجیره کدامند و چقدر سود می‌برند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقریبا 5 ماه پیش بود که عرضه خودرو در بورس کالا شروع شد و در این بین 137 مدل خودرو در رنگ‌های مختلف در بورس کالا عرضه شد.

حجم معاملات انجام شده در بورس کالا تا به امروز 2254 خودور می‌رسد که تمامی این خودروها حداقل 5 تا 200 میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد معامله شده‌اند.

این عرضه‌ها باعث شده که ارزش معاملات بورس کالا نیز رکوردشکنی کند؛ از ابتدای سال تا پایان پاییز ارزش معاملات بورس کالا به 631 همت رسید و رکورد خود را از ابتدای تاسیس تا به امروز شکست.

برخی از کارشناسان می‌گویند رکوردشکنی بورس کالا ناشی از عرضه خودرو است و اگر این عرضه‌ها تا پایان سال ادامه داشته باشد شاهد رکوردشکنی مجدد در معاملات کلیت بازار سرمایه خواهیم بود.

سود عرضه خودرو چقدر است؟

در اغلب اوقات سقف قیمتی 3 برابر قیمت پایه است؛ یعنی اگر سهامداری بخواهد خودرو از بورس بخرد، از قیمت پایه تا سقف قیمتی می‌تواند درخواست خود را ثبت کند. به معنای دیگر سهامدار نمی‌تواند قیمتی پایین‌تر از قیمت پایه یا بالاتر از سقف قیمتی پیشنهاد دهد.

آخرین خبر در گزارشی میزان سود حاصل شده از پژو 207 را محاسبه کرده که بر همین اساس از فروش این خودرو 609 میلیارد تومان سود باقی می‌ماند؛ این سود به جیب چه کسانی می‌رود؟

این بررسی نشان می‌دهد در عرضه پژو 207، بالغ بر 148 میلیارد تومان سود به جیب خودروسازان رفته است. پس از آن 114 میلیارد و 708 میلیون تومان سود نصیب دولت شده است؛ بیمه‌ها نیز درآمد 8 میلیارد تومانی داشته‌اند.

بورس نیز از این عرضه باید سودی ببرد و بر همین اساس 3 میلیارد و 528 میلیون تومان از این سود سهم کارگزاری‌ها شده است؛ بورس کالا نیز سود 980 میلیون تومانی داشته و در نهایت سازمان بورس 784 میلیارد تومان سود کرده است.

نگاهی ساده به این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که خودروسازان بیشترین سود را از عرضه خودرو داشته‌اند؛ یعنی کارخانجات به واسطه این عرضه‌ها می‌توانند زیان‌دهی خود را کاهش دهند و حتی بدهی‌های معوقه خود را به موقع پرداخت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیچاره مردم