کد مطلب: ۶۹۱۳۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال بازار ارز به بورس / دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود؟

سیگنال بازار ارز به بورس / دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود؟

به باور کارشناسان سیگنال بازار ارز به بورس و همچنین بلاتکلیفی مذاکرات احیای برجام باعث ورود بورس به فاز رکودی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به باور کارشناسان سیگنال بازار ارز به بورس و همچنین بلاتکلیفی مذاکرات احیای برجام باعث ورود بورس به فاز رکودی شده است.

شاخص بورس تهران امروز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ با رشدی ناچیز به کار خود پایان داد. رشد ۴۴ واحدی شاخص کل باعث ثبت رقم یک میلیون و ۴۶۳ هزار واحدی بر روی تابلوهای بورس شد. از طرفی هم شاخص کل هم‌وزن رشد نسبتا خوبی را تجربه کرد؛ به گونه ای که شاخص ضمن جهش یکهزار و ۷۸۲ واحدی در محدوده ۳۹۷ هزار واحدی تثبیت شد.

دلیل رکود بورس چیست؟

بازار سرمایه در حالی این روزها را سپری می‌کند که اخبار پیرامون احیای برجام حاکی از بالا گرفتن ابهامات در این زمینه است. از طرفی برخی نشانه‌های مثبت دیده می‌شود که امیدها را برای احیای برجام تقویت می‌کند. اما از سوی دیگر برخی دیگر از اخبار این امید را دچار خلل می‌کنند.

بورس نیز از این شرایط بلاتکلیفی و بیم و امید متاثر شده و در فضای رکودی سنگین به سر می‌برد. بسیاری از کارشناسان نیز اعتقاد دارند تعیین تکلیف برجام می‌تواند گره از کار برجام بگشاید. هرچند نوسانات قیمتی اخیر در بازار ارز و سقوط نرخ دلار به کانال ۲۹ هزار تومانی سهامداران را دچار تردید کرده است.

با توجه به این موضوع واهمه‌ای بین اهالی بورس وجود دارد که نکند دولت در صورت احیای برجام اقدام به دخالت در بازار ارز کند. دخالتی که می‌تواند منجر به کاهش مقطعی نرخ دلار از طریق فشردن فنر قیمت‌ها شود. اما تجربه ثابت کرده چنین کاهش قیمتی نه تنها پایدار نیست بلکه ضربه سهمگینی به بدنه اقتصاد کشور وارد می‌کند.

سیگنال بازار ارز به بورس

البته برخی اعتقاد دارند در صورت احیای برجام دولت با ارزپاشی در بازار ارز، سعی در کنترل نرخ دلار خواهد داشت. حتی تعدادی از اقتصاددانان از احتمال سقوط قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان و حتی تحقق دلار ۱۵ هزار تومانی هم سخن به میان آورده‌اند. نکته‌ای که بسیاری از فعالان بازارهای مالی را نگران کرده است.

حالا اغلب کارشناسان معتقدند سیگنال بازار ارز به بورس تهران باعث رکود در بازار شده است. هرچند اکثر قریب به اتفاق صاحبنظران چنین اتفاقی را نه تنها بعید بلکه محال می‌دانند. استدلال این عده نیز غیرمنطقی و نامعقول بودن چنین اقدامی از سوی دولت است. هرچند اغلب بر این باورند که دولت در صورت آزاد شدن منابع بلوکه شده نیز توانایی ارزپاشی در مقیاسی که بتواند نرخ دلار را تا این اندازه کاهش دهد نخواهد داشت.

اما مدافعان نظر سقوط قیمت دلار به محدوده کمتر از ۲۰ هزار تومان معتقدند رفتار دولت در یکسال اخیر منطقی و معقول نبوده است. از همین رو اعتقاد دارند که دولت در صورت دسترسی به منابع بلوکه شده بخش قابل توجهی از آن را برای مداخله در بازار ارز در نظر می‌گیرد. البته نباید فراموش کرد همین دسته از اقتصاددانان نیز بر اثرات ویرانگر اجرای چنین برنامه‌ای در اقتصاد کشور تاکید دارند.

دلار ۱۵ هزار تومان می‌شود؟

اجماع نظری که بین کارشناسان بازارهای مالی درباره نرخ ارز وجود دارد نیز حاکی از کاهش کم‌دامنه قیمت در صورت احیای برجام است. به عبارتی می‌توان گفت مدافعان نظر دلار ۱۵ هزار تومانی در اقلیت هستند. اما به طور کلی اغلب تحلیلگران اعتقاد دارند اگر برجام احیا شود می‌توان شاهد کاهش مقطعی و هیجانی نرخ دلار بود. اما این دسته از صاحبنظران اقتصادی بر این باورند که این کاهش نمی‌تواند بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد قیمت فعلی دلار باشد. از همین رو این عده سیگنال بازار ارز به بورس را با وجود کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر چندان منفی نمی‌دانند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حتی در صورتی که همین الان اعلام توافق بشه، دلار زیر 25تومن نمیاد. چند ماه بعد هم دوباره میاد روی مرز 29 تا 30

  • ناشناس

    یک تیتر صرفا جنجالی و خالی از تحلیل

  • ناشناس

    دلار اگر مجدد به زیر ۳۰ هزار تومن ریزش کنه
    خیلی از افراد ناراضی از سیاستهای اقتصادی مالیاتی دولت املاک داراییهایشان را تبدیل به ارز واز کشور خارج خواهند کرد
    تنها راه نجات کشور فقط واردات همه کالاها خصوصا خودرو آزاد بشه تا قیمتها به نصف کاهش یابند و حلقه انحصاری اقتصاد شکسته شود
    ۹۰ درصد مردم باقیمت بالا وکم دلار هیچ کاری ندارن فقط کالای ارزان میخواهند
    با همین دلار ۳۲ هزار تومن اگر واردات همه کالاها آزاد بشه قیمتها به نصف کاهش میابند
    مشکل کشور چنبره انحصار براقتصاد است
    دولت بجای پول پاشی به مرفحین هواپیماهای نو پیشرفته مسافری خریداری نماید
    صنعت نفت گاز سرمایه گذاری نماید
    واردات آزاد کند
    با دادن مشوقهای بزرگ وحمایت از صنعتگران اجازه واردات دستگاههای پیشرفته اروپایی برای احداث کارخانه های متعدد صادر نماید
    ارزانی تنهای دلار هیچ دردی از اقتصاد را دوا نخواهد کرد

  • امین

    اولین مرحله افت قیمت دلار زیر ۲۱۵۰۰ میاد و مدتی درجا میزنه اون موقع تازه مردم میترسن که خیلی پایین بیاد و هجوم میارن برای فروشو مثل سال های قبل که دلار از ۱۹۵۰۰ رسید به ۱۲۰۰۰ تومن شروع می کنن به فروختن و باعث میشن ۳۰۰۰ تومن دیگه نرخ دلار بیاد پایین مشابه زمان روحانی که ملت به بانک ها با نرخ ۹۵۰۰ دلار فروختن.دومین افت قیمت هم احتمالا از ۲۱۵۰۰ برسه به حدود ۱۸۰۰۰ یا حداکثر ۱۷۰۰۰ که بازهم بانک ها وارد بازی خرید و نگهداری شاید بشن.۱۵۰۰۰ تومن بعید هست .

  • امین

    اولین مرحله افت قیمت دلار زیر ۲۱۵۰۰ میاد و مدتی درجا میزنه اون موقع تازه مردم میترسن که خیلی پایین بیاد و هجوم میارن برای فروشو مثل سال های قبل که دلار از ۱۹۵۰۰ رسید به ۱۲۰۰۰ تومن شروع می کنن به فروختن و باعث میشن ۳۰۰۰ تومن دیگه نرخ دلار بیاد پایین مشابه زمان روحانی که ملت به بانک ها با نرخ ۹۵۰۰ دلار فروختن.دومین افت قیمت هم احتمالا از ۲۱۵۰۰ برسه به حدود ۱۸۰۰۰ یا حداکثر ۱۷۰۰۰ که بازهم بانک ها وارد بازی خرید و نگهداری شاید بشن.۱۵۰۰۰ تومن بعید هست .

  • ناشناس

    دلار پایین نمیاد به حافظه تاریخ نگاه کنید سال ۹۴ برجام امضا شد دلار ۳۵۰۰ بود آیا آمد به قیمت سال ۹۰ بشه ۱۰۰۰ تومان نه حتی ۳۰۰۰ تومان نشد بعد چند ماه رفت بالا و بالا تر تو این مرحله هم دلار پایین نمیاد دلار ۳۰ تومان بود اردیبهشت ماه روغن مایع ۱ لیتری ۳۵ تومان بود الان همون روغن مایع ۹۵ تومانه اینا فقط جو روانی دولت کسری بودجه رو از طریق دلارهای خانگی تامین کنه خوب فرضا دلار خانگی هم همه فروختن بعدش که تمام بشه در عرض ۶ ماه دلار میشه ۹۰ تومان