کد مطلب: ۴۷۱۸۲۱

سیگنال‌هایی برای بازار ارز / دلار کاهش پیدا می‌کند؟

سیگنال‌هایی برای بازار ارز / دلار کاهش پیدا می‌کند؟

کارشناسان بر مبنای سه اتفاق پیش‌بینی می‌کنند که به زودی شاهد کاهش قیمت ارز خواهیم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان بر مبنای سه اتفاق پیش‌بینی می‌کنند که به زودی شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

بعضی انتظار داشتند دیروز بازار ارز در واکنش به اقدام امریکا برای فعال سازی مکانیسم ماشه به هم بریزد و اما اینطور نشد. دلار روی مرز 22500 تومان درجا زد و قیمت طلا و سکه حتی اندکی ریزش هم داشت.

یک دلیل این ماجرا می‌تواند مخالفت بیشتر کشورها با تصمیم دولت امریکا باشد که اگر اتفاق خاصی نیفتد باعث ناکامی ترامپ برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل خواهد شد.

در کنار این مساله اما دیروز سیگنال‌هایی به بازار ارز داده شد که می‌توانیم حتی در روزهای آینده شاهد کاهش محسوس قیمت ارز هم باشیم.

این نکته را هم بگوییم که دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه از این به بعد هنگام خرید طلا و سکه برای مبالغ بالاتر از 15 میلیون تومان رائه کارت ملی الزامی است. هرچند این بخشنامه مربوط به یک سال و نیم پیش اقدامی در راستای پولشویی بود اما بعضی اینطور برداشت کردند که اتفاق جدیدی برای دریافت مالیات افتاده است.

همین شایعه هم روی بازار اثر گذاشت و قیمت سکه و طلا را نزولی کرد. بعید نیست این خبر روی بازارهای موازی مثل ارز هم تأثیر کوتاه مدتی داشته باشد. کمی دورتر را هم اگز رصد کنیم عرضه واکسن کرونا هم می‌تواند باعث کاهش چشمگیر قیمت طلا و ارز شود.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر پیش‌بینی کرده که در اولین گام با ورود واکسن کرونا قیمت طلای جهانی تا 1700 دلار سقوط می‌کند و قیمت ارز هم صددر‌صد کاهش می‌یابد.

او تخمین می‌رند 300 تن طلا و سکه در منازل ذخیره شده و بین 25 تا 20 میلیارد دلار هم ارز در خانه‌هاست. حالا سه موضوعی که می‌تواند به تعدیل قیمت ارز در روزهای آینده کمک کند را یک‌بار مرور کنیم:

1- بسته تشویقی بازگشت ارز حاصل از صادرات

دیروز سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد یک بسته تشویقی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات بت هدف حمایت از صادرکنندگان طراحی شده است.

پیش از این دولت تا پایان تیرماه برای بازگشت ارز حاصل از صادرات مهلت داده بود که این اولتیماتوم البته با انتقاد اتاق بازگانی مواجه شد. تا اینکه اخیرا مسئولان اتاق بازرگانی و بانک مرکزی جلساتی تشکیل دادند و کمیته‌ای برای پیگیری این ماجرا تشکیل شد و اقداماتی برای تسهیل این روند در نظر گرفته شده است.

2- سرعت گرفتن بازگشت ارزهای صادراتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران نیز پیش‌بینی کرد که در روزهای آینده قیمت ارز در بازار کاهش پیدا می‌کند.

محمد لاهوتی، عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران این فرضیه که قیمت واقعی ارز همین عدد فعلی است را رد کرده و گفته: «معتقدم که قطعا نرخ کنونی ارز قیمت ذاتی آن نبوده و چنانچه برگشت ارز صادراتی و نفتی به شرایط عادی عادی خود برگردد قیمت ارز نیز کاهش یافته و به ارزش ذاتی خود نزدیک خواهد شد. با تلاش بانک مرکزی و وزارت امور خارجه گشایش‌هایی اتفاق خواهد افتاد. از طرف دیگر تلاش صادرکنندگان در افزایش صادرات و تسریع در برگشت ارز حاصل از صادرات هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ ارز داشته باشد. با توجه به عادی شدن شرایط تجاری در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی از یک سو و تلاش‌های انجام شده به منظور آزادسازی منابع ارزی از سوی دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ ارز در آینده نزدیک کاهشی خواهد بود.»

3- مجازات صادکنندگانی که ارز را برنگردانند

علاوه بر اینکه چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد اسامی 2250 نفر از متخلفانی که ارزهای صادراتی را برنگرداندند به قوه قضائیه ارائه شده، خبرهایی از جریمه این متخلفان از سوی دستگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد؛ یکی اینکه احسان قمری، مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت دیروز اعلام کرد تا 15 شهریور همه صادرکنندگان برای رفع 30 تا 70 درصد تعهدات ارزی مهلت دارند.

اگر تا این زمان به تعهدات خود عمل نکنند کارت بازرگانی آنها باطل می‌شود. در عین حال گمرک ایران هم هفت مجازات برای این دسته از صادرکنندگان متخلف اعلام کرده است. از جمله اینکه حق صدور و تمدید کارت بازرگانی و هرگونه مجوز واردات و صادرات از آنها سلب می‌شود و گواهی تخصیص ارز برای آنها صادر نخواهد شد.

از بیمه‌نامه‌ها و ضمانت‌نامه‌های صادراتی برای این دسته از متخلفان دیگر خبری نیست. شبکه صرافی‌ها اجازه ارائه خدمات و انتقال ارز برای این گروه را نخواهند داشت.

حق استرداد حقوق و عوارض گمرکی ندارد و سازمان امور مالیاتی هم مکلف شده معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی آن‌ها را لغو کند. خلاصه با این ترفندها صادرکنندگانی که از بازگشت ارز خودداری کنند بیشتر از قبل در محاصره قرار می‌گیرند و به همین دلیل می‌توان انتظار داشت در روزهای آینده روند بازگشت ارز حاضل از صادرات به کشور سرعت بگیرد و قیمت‌ها تا حدودی تعدیل شود.

منبع: روزنامه هفت صبح

آخرین اخبار مربوط به قیمت ارز را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط انتخابات امریکا میتونه مشخص کنه الان قیمت دلار خیلی پایین است وکمتر از این باعث ورود دلالان به این بازار می شود

  • ناشناس

    دلار همین الانم خیلی پایین هست اگر یکم بیاید پایین هجوم مردم برای خرید را شاهد خواهید بود

  • ناشناس

    الان چند ماه دارند با این اخبار قیمت دلار رو کنترل میکنند الحق والانصاف هم خوب فنر دلار رو نگه داشتند فقط سفت بچسبید در نره

  • ناشناس

    دلار تا انتخابات امریکا افزایش هست وکاهشی به هیچ وجه نیست

  • آریا

    وقتی ارز تک نرخی نباشد بزرگترین فشار به اقتصاد کشور وارد میشود و سبب بروز فساد های عمیق و رانت میگردد. باید با ارز تک نرخی صادرکننده را تشویق به بازگشت ارز صادراتی خودش کنیم نه این روش های قرون وسطایی

  • ابوالفضل

    دلار جای سرمایه گذاری نیست اگرم ضرر کنید هیییچ حمایتی ندارید
    الان بورس دچار ریزش شده تموم مملکت بسیج شدن درستش کنن ولی اگه این اتفاق تو دلار میفتاد چی؟!
    کدوم بازار ریسکش بیشتره!؟

  • ناشناس

    باش تا برگرده. همش نمایشه دلار 29-30 رو میبینه.

    • ناشناس

      موافقم

  • ایرانی بیچاره

    تجارت نیوز روی قیمتهای بازار هیچ نظارتی وجود نداره هر کسی هر قیمتی دوس داره جنسشو میفروشه اصن دلارم بیاد پایین قیمتا همون میمونه خواهشا در این مورد هم بنویسین شاید مردم با این وضع گرونی خیلی تو فشارن