کد مطلب: ۱۸۱۱۲۱

شاخص بورس کانال ۹۷هزار واحدی را رد کرد

شاخص بورس کانال 97هزار واحدی را رد کرد

شاخص بورس امروز (یکشنبه) تحت تاثیر معاملات مثبت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، 713 واحد بالا رفت و در جایگاه 97 هزار و 529 واحدی قرار گرفت.

شاخص بورس امروز (یکشنبه) تحت تاثیر معاملات مثبت پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، 713 واحد بالا رفت و در جایگاه 97 هزار و 529 واحدی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص بورس امروز نیز با ثبت رکوردی جدید وارد کانال 97 هزار واحدی شد و فاصله خود را با مرز یکصد هزار واحدی کمتر کرد.

نگاهی به معاملات امروز بازار نشان می‌دهد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بیشترین جذابیت را برای فعالان بازار سرمایه داشته و نقش اصلی را در رشد امروز شاخص ایفا کردند.

بر این اساس نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، شتران (پالایش نفت تهران)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، مبین (پتروشیمی مبین) و شخارک (پتروشیمی خارک) بیشترین سهم را رد شد شاخص داشتند.

گروه فرآورده‌های نفتی در معاملات امروز در صدر گروه‌های بورسی قرار داشت؛ در معاملات امروز در این گروه 79 سهم به ارزش 440 میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه فلزات اساسی به ارزش 264 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 220 میلیارد ریال جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 193 میلیارد ریال جای گرفت.

گروه کانی‌های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش 172 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

در معاملات امروز 966 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 531 میلیارد ریال در 70 هزار و 29 نوبت خرید و فروش شد.

امروز همه شاخص‌های اصلی بازار سرمایه روندی صعودی داشتند.

بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، 228 واحد و شاخص کل (هم‌وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، 36 واحد رشد کرده است.

شاخص قیمت (هم‌وزن) که بیان‌گر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، نیز 27 واحد و شاخص آزاد شناور که بیان‌گر آن بخش از سهام شرکت‌هاست که قابل معامله در بورس باشد، 688 واحد افزایش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 574 واحد و شاخص بازار دوم بورس یک هزار و 163 واحد بالا رفت.

نقش عوامل مختلف در رشد بورس

یک کارشناس بورس درباره وضعیت بازار سرمایه و رشد شاخص بورس، بیان داشت: عوامل متعددی در رشد بورس نقش داشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها رشد قیمت فلزات بود که از ابتدای امسال آغاز شده و به تدریج باعث رشد گروه فلزات در بورس شد.

ایمان مقدسیان افزود: عامل دیگر رشد بورس، افزایش قیمت نفت به بالای بشکه‌ای 60 دلار بود که حتی به بالای 65 دلار نیز رشد کرد.

مقدسیان همچنین به نقش افزایش نرخ برابری دلار در رشد بورس اشاره کرد و ادامه داد: رشد بورس، بیشتر در گروه‌های صادرات محور که با نرخ دلار ارتباط نزدیکی دارند، رخ داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد ادامه سودآوری بورس به پایداری عوامل یاد شده، بستگی دارد.

وی یادآوری کرد: برخی گروه‌ها مانند گروه‌های مرتبط با ساختمان و مصالح در ماه‌های اخیر در خواب بودند و رشد قابل توجهی نداشتند و حتی در برخی موارد، منفی بودند، بنابراین، سبد سهام شماری از افراد که سهام شرکت‌های مرتبط با آن‌ها را داشته‌اند، با وجود رشد شاخص، زیان‌ده بود یا بازدهی کمی را تجربه کرد.

این تحلیل‌گر بورس درباره ارزش معاملات بورس و ورود نقدینگی‌های جدید، بیان داشت: در ماه‌های گذشته با وجود ورود محسوس نقدینگی به بازار سرمایه، هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.