کد مطلب: ۵۰۱۰۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام بیشتر برای افراد کمتر / بانک‌ها زیر بار وام ۱۰۰ میلیونی ازدواج می‌روند؟

وام بیشتر برای افراد کمتر /  بانک‌ها زیر بار وام 100 میلیونی ازدواج می‌روند؟

پیشنهاد 100 میلیونی شدن وام ازدواج در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شده است اما حالا رئیس کانون بانک‌های خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان می‌گوید: اگر سقف وام افزایش پیدا کند امکان پرداخت به تعداد کمتری فراهم می‌شود چرا که منابع بانک‌ها و میزان رشد آن مشخص و محدود است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته نائب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد ۱۰۰ میلیونی شدن وام ازدواج جوانان، در لایحه بودجه ۱۴۰۰ خبر داد. البته برای نهایی شدن این تصمیم، نیاز است که موضوع در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مجلس تصویب شود.

در این طرح اعلام شده است که بانک‌ها برای وام ازدواج تنها یک ضامن درخواست کنند که البته نیازی هم نیست که حتما کارمند باشد. البته این موضوع در قانون بودجه 99 هم مطرح شده اما بانک‌ها چندان به آن پایبند نبوده و اعلام می‌کردند که بر اساس آیین‌نامه داخلی‌شان به دو ضامن نیاز است.

طبق این آیین نامه، با توجه به این که بانک‌ها ملزم به دریافت وثایقی متناسب با مبلغ تسهیلات هستند عموما برای هر ۲۰ میلیون تومان وام، یک ضامن می‌خواهند و حالا اگر وام ازدواج 100 میلیون تومان بشود معلوم نیست که بانک‌ها زیر بار ضمانت یک نفر می‌روند یا نه؟

در این میان به نظر می‌رسد که بخشنامه‌های بانک مرکزی برای درخواست یک ضامن بیشتر شبیه توصیه بوده و گلایه‌های مردم از سخت‌گیری بانک‌ها در فرایند اعطای وام ازدواج همچنان ادامه دارد.

گذشته از این با توجه به مشکلات عدیده شبکه بانکی پرسشی که وجود دارد این است که آیا بانک‌ها توان دو برابر کردن تسهیلات قرض‌الحسنه وام ازدواج را دارند؟ کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی و مدیرعامل بانک پارسیان، در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز می‌گوید: اگر شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای قانونی درباره تعداد و شرایط ضامن‌های این وام به شبکه بانکی ابلاغ کنند، بانک‌ها هم مجبور به تمکین هستند. همانطور که همیشه برای برخی وام‌های خاص مثل وام‌های مربوط به کرونا، ازدواج، کمیته امداد و… مصوبه خاص می‌دهد.

اما اگر دستور خاصی از شورای پول و اعتبار در این باره به شبکه بانکی نرسد چه اتفاقی می‌افتد؟

آن‌طور که این مدیر بانکی می‌گوید اگر در این باره چیزی به بانک‌ها ابلاغ نشود و تصمیم‌گیری به خودشان واگذار شود، تصمیم‌گیری در اختیار هیئت مدیره هر بانک است که طبق قانون تجارت تعریف شده و اختیاراتشان عمل ‌کنند.

وام بیشتر برای افراد کمتر

به گفته مدیرعامل بانک پارسیان اصولا اگر سقف وام افزایش پیدا کند امکان پرداخت به تعداد کمتری از متقاضیان فراهم می‌شود چرا که منابع بانک‌ها و میزان رشد آن مشخص و محدود است. درست مثل اتفاقی که سال گذشته هم با افزایش مبلغ وام افتاد.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی همچنین خاطر نشان می‌کند که بازپرداخت وام ازدواج با مبلغ 100 میلیون تومان برای هر نفر، علاوه بر بانک‌ها برای جوانان هم مسئله است. چرا که تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد که بسیاری از عهده پرداخت اقساط وام 50 میلیون تومانی هم برنمی‌آمدند.

پیش از این هم محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی به تجارت‌نیوز گفته بود: وام‌های قرض‌الحسنه از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم نزد بانک‌ها پرداخت می‌شود و در حال حاضر کسی پول بی‌بهره پیش بانک نمی‌گذارد پس پول زیادی جمع نمی‌شود که از محل آن وام قرض‌الحسنه پرداخت شود. بنابراین هر چه رقم وام را بالاتر ببرند صف دریافت طولانی‌تر می‌شود.

همچنین به باور این مسئول، طبقاتی که به این پول نیاز دارند عموما درآمد و حقوق حداقلی دارند و درآمدشان پاسخگوی پرداخت اقساط بالاتر نیست پس بانک احتمال می‌دهد که فرد از پس بازپرداخت اقساط برنیاید، در چنین حالتی طبیعتا ممکن است بازی و بهانه جور کنند و از دادن وام امتناع کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خخخخ سال آینده باید منتظر یخچال 100 میلیونی باشیم چونکه امسال با این 50 میلیون فقط میشه یه یخچال خرید اصلا مردن بهتره چون زندگی که نمیکنیم زنده بودنم فایده نداره امروزم که هر شونه تخم مرغ کردن 35 هزار تو تره بار تازه تمام اقلام خوراکی هروز آروم آروم دارن میکشن رُش

  • عقاب

    زندگی رو چرا اینقدر به کام مردم سخت میکنید من به عنوان یه جون چطوری باید زندگی بسازم با ۱۰۰ میلیون چیکار کنم اینقدر وسایل گرون اخه چرا جوانا ایرانی چه گناهی کردن

  • ناشناس

    اگر الان ثبت نام کنیم ک 50میلیون وقتی ١٠٠ میلیون تصویب شد کدوم رو اعطا میکنند

  • ناشناس

    احیانا اگر از وامهایی که به کارمندان بانکها داده میشه کم بشه تا حدی مشکل حل نمیشه؟

  • ناشناس

    سن ازدواج بالا رفته، نرخ فرزندآوری بسیار پایین اومده چون ازدواجی هم صورت نمیگیره!!
    کشورهای حاشیه خلیج فارس برای ازدواج جوانهاشون کلی مزایا و تشویق میدن از خونه و وام بلاعوض و مخارج عروسی و….حالا پول رهن یه خونه توی ایران اقلا ۱۰۰ میلیون شده برفرض ۲۰۰ میلیون وام در سال ۱۴۰۰ باهاش میشه یه خونه رهن کرد و یخچال و تلویزیون و لباسشویی و دو تخته فرش اونم در حد متوسط خرید…
    مسئولین اگه دلسوز هستید لطفا تکانی بدهید