کد مطلب: ۳۱۵۷۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناامیدی کارگران از کارآیی داشتن شریعتمداری در وزارت کار

ناامیدی کارگران از کارآیی داشتن شریعتمداری در وزارت کار

محمد شریعتمداری با وجود انتقاداتی که بخش خصوصی از کارنامه وی دارد، به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شده است. آیا وزیر مستعفی صنعت، معدن و تجارت می‌تواند در وزارت‌خانه جدید برای شرکای دولت یعنی جامعه کارفرمایی و کارگری موثر باشد؟ نماینده‌های کارگری ضمن بیان انتقاداتی از شریعتمداری انتظارات خود از وزیر پیشنهادی را مطرح می‌کنند.

محمد شریعتمداری ، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، بعد از کش و قوس‌های فراوان اکنون قرار است برای تصدی وزارت کار در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شریعتمداری که در وزارت صمت کارنامه قابل‌ قبولی از خود ارائه نداده، اکنون مشخص نیست که تا آیا می‌تواند تایید وکلای مجلس را بگیرد؟ همچنین آیا در صورت انتخاب به عنوان وزیر کار، تا چه اندازه می‌تواند مطالبات کارگران را پاسخ بدهد؟

نمایندگان و فعالان کارگری در گفتگو با تجارت‌نیوز، به این سوالات پاسخ می‌دهند و انتظار خود از وزیر آیند کار را بیان می‌کنند.

شریعتمداری توانایی اداره وزارت کار را نخواهد داشت

رضا خادمی‌زاده، رئيس هيئت‌مديره کانون سراسری انجمن‌های صنفي رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص معرفی محمد شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی کار می‌گوید: با توجه به عملکردی که آقای شریعتمداری در حوزه صنعت، معدن و تجارت و همچنین حوزه حمل‌و‌نقل داشتند، بنده با حضور ایشان مخالف هستم. چون ایشان نه مدیر و نه مدبر هستند. همچنین با توجه با شناختی که از ایشان در حوزه صنعت و معدن در 13 ماه اخیر دارم، نظر مثبتی در خصوص حضور ایشان در وزارت کار ندارم.

وی می‌افزاید: آقای شریعتمداری هیچ‌گونه سابقه‌ای در حوزه وزارت کار ندارند. البته با توجه به اینکه ایشان همکاران و دوستانی مانند آقای کمالی و سایر افراد دارند، قطعا به ایشان کمک می‌کنند. حرف‌ها و صحبت‌هایی که آقای شریعتمداری اکنون در مورد جامعه کارگری و بازار کار می‌زند، قطعا براساس تجربه و شناخت خودشان از جامعه کارگری نیست. شما اگر به صحبت‌های ایشان گوش دهید، مشخص است که این صحبت‌ها کاملا دیکته شده بوده که دوستانشان به ایشان زده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: اگر ایشان جامعه کارگری را می‌شناختند، قطعا به خوبی می‌دانستند که بیشترین تنش‌ها و مشکلات کارگری در حوزه صنعت و معدن است. بخش عمده از کارگران ما در حوزه صنعت، معدن و تجارت کار می‌کنند. در 13 ماه اخیر دیدیم که اعتصابات، تجمعات و اعتراضات کارگری مختلفی رخ داد. اگر ایشان توانایی حل مشکلات کارگران را داشتند، می‌توانستند به صورت دستوری خطاب به کارخانه‌ها، عدم پرداخت دستمزدشان را حل کنند. چرا که برخی اوقات تاخیر در پرداخت دستمزدها حتی به 24 ماه نیز رسیده بود. وقتی ایشان در حوزه صنعت و معدن نتوانسته‌اند مشکلات بخش کوچکی از کارگران را حل کنند، اکنون چگونه می‌توانند که جامعه بزرگ کارگری را در سطح کشوری مدیریت کنند.

خادمی‌زاده ادامه می‌دهد: عملکرد ایشان در 13 ماه گذشته زیر صفر بوده است. به همین دلیل اعتقاد دارم که نمی‌توانند هیچ‌گونه عملکرد مثبتی در وزارت کار داشته باشند. ضمن اینکه بسیاری از بخش‌های وزارت کار در دوران تصدی‌گری ایشان به عنوان وزیر صمت، با آقای شریعتمداری همکار بوده‌اند و ارتباط داشته‌اند. بنده به عنوان رئیس کانون رانندگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور طی 13 ماه که این بخش دچار مشکل بود، با ایشان کار کرده‌ام. کسی که در این 13 ماه با تشکل‌های صنفی ارتباط نگرفته و نظارت آنها را در حوزه تخصصی خودشان قبول نکرده است، اکنون چگونه می‌تواند با تشکل‌های صنفی حوزه وزارت کار ارتباط بگیرد و حمایت کند.

وی ادامه می‌دهد: ایشان نتوانسته‌اند، تعاونی‌های حمل‌و‌نقل را در اعتصابات و اعتراضات اخیر حمایت کنند و همچنین قیمت خودرو را براساس درخواست تشکل‌های این حوزه تنظیم کنند. آقای شریعتمداری از اول اعتراضات رانندگان حتی یک نشست را با ما برگزار نکردند. این در حالی است که سایر وزرا از جمله وزیر سابق کار، وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی و آقای لاریجانی، رئیس مجلس با ما نشست برگزار کردند. بیشتر اعتراضات ما به وزارتخانه مطبوع ایشان برمی‌گشت. چرا که اعتراضات ما مربوط به قیمت لاستیک، قطعات و لوازم یدکی بود. اما ایشان در این زمان هیچ کاری را برای ما انجا نداد. بنابراین به نظرم ایشان حتی یک درصد توانایی اداره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نخواهد داشت.

خادمی‌زاده در پایان می‌گوید: ضمن اینکه شرکت شستا که بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور بوده و بیشتر زیرمجموعه‌های آن در حوزه صنعت است. اما ایشان در زمان تصدی خود در وزارت صمت، نتوانسته‌اند از این شرکت حمایت کنند. شستا با مشکلات زیادی روبرو شد که بسیاری از آنها مربوط به حوزه وزارت صمت بود. بنابراین وقتی ایشان دارای چنین سابقه‌ای هستند، چگونه می‌توانند به عنوان متولی این شرکت، شستا را اداره کنند؟

اصلاح قراردادها و بهبود معیشت، دو درخواست کارگران از وزیر آینده

اما اولیا علی‌بیگی، رئیس هیئت‌ مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفتگو با تجارت‌نیوز دو خواسته اصلی کارگران از وزیر آینده کار را بیان می‌کند و می‌گوید: کارگران دو مطالبه اصلی از وزیر کار آینده خواهند داشت. یکی از آنها تامین امنیت شغلی کارگران است. اگنون بیش از 95 درصد از کارگران با قرارداد موقت اشتغال دارند. در حالی که بسیاری از این افراد در مشاغلی مشغول به فعالیت هستند که ماهیت مستمر دارد. از این رو درخواست ما از وزیر آینده این است که این موضوع به صورت جدی و عملیاتی پیگیری شود.

وی ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای عضو سازمان جهانی کار است. طبیعتا وقتی ما در یک سازمانی عضویت کرده‌ایم، شایسته است که توصیه‌های این سازمان را نیز مورد توجه قرار دهیم. تاکید سازمان جهانی کار در مورد قراردادها کاملا مشخص است. کارشناسان این سازمان که در ایران حضور پیدا کرده بودند راهکارهایی را به وزارت کار پیشنهاد دادند که ما انتظار داریم این پیشنهادات مورد توجه قرار بگیرد.

علی‌بیگی می‌افزاید: یکی از این راهکارها این بود که اگر یک فرد سه سال متوالی در یک شغل اشتغال داشت، آنگاه ماهیت آن شغل مستمر و دائم خواهد بود. بنابراین بعد از سه سال باید قرارداد دائم با وی ببندند نه آنکه همچنان با قرارداد یک ماهه و دو ماهه ادامه بدهد. حدود 70 درصد از کارگران در کارگاه‌‌ها و مراکز صنعتی برخی از کشورهای توسعه‌یافته با قرارداد دائم مشغول به فعالیت هستند. آن 30 درصد هم که با قرارداد موقت بر روی کار هستند، به این خاطر این پیش‌بینی است که اگر فرارونشیبی در بازار به وجود آمد، امکان تعدیل نیرو وجود داشته باشد نه آنکه همه کارکنان این استرس و نگرانی را داشته باشند که تعدیل شوند.

وی ادامه می‌دهد: پیشنهاد ما این است که افرادی که در مشاغل با ماهیت مستمر و دائم کار می‌کنند، قرارداد دائم با آن‌ها بسته شود. افرادی که در مشاغل فصلی کار می‌کنند با قرارداد فصلی و افرادی که در کارهای پروه‌ای کار می‌کنند با قرارداد پروژه‌ای کار کنند. همچنین قراردادها باید دارای شفافیت باشد و نکته ابهام نداشته باشد که مورد سواستفاده قرار بگیرد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: اما موضوع مهم دوم که باید مورد توجه وزیر کار آینده قرار بگیرد، بحث تامین معیشت است. با نوسانات به وجود آمده در بازار کارگران از قبل فقیرتر شدند. می‌توان گفت که هنرمندان واقعی امروز کارگرانی هستند که با حقوق 1 میلیون و 200 هزار تومان زندگی یک خانواده را مدیریت می‌کنند. نیاز است که شورای عالی کار جلسه را حضور شرکای اجتماعی برگزار کند و نسبت به معیشت و دستمزد کارگران تصمیم‌گیری شود.

وی ادامه می‌دهد: اعتقاد ما این است که نباید کارگران قربانی مصلحت‌های خاص کنیم. از همین رو باید حتما شورای عالی کار به موضوع مزد بپردازد. اعتقاد بنده بر این است که به صورت افزایش مستقیم دستمزد از کارگران حمایت شود که مبلغ افزایش آن را می‌توان در جلسات شورای عالی کار تعیین کرد.

وزیر آینده کار اجحاف به سازمان تامین اجتماعی را برطرف کند

فرارمز توفیقی، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز، در مورد توقعات کارگران از وزیر آینده کار می‌گوید: توقعاتی که ما از وزیر آینده کار داریم، حفظ و صیانت از قانون کار است. وعده‌های برای حل برخی مسائل در سال 97 داده شده بود که تاکنون اجرا نشد. از جمله این مسائل امنیت شغلی کارگران، جبران شکاف بسیار زیاد بین سبد معیشت و دستمزد، احترام گذاشتن به سه‌جانبه‌گرایی و احیاء صندوق تامین اجتماعی است. اکنون صندوق‌های بازنشستگی دچار بحران هستند که یکی از بزرگترین آنها صندوق تامین اجتماعی است. دولت باید هر چه زودتر بتواند مطالبات صندوق را به آن برگرداند. از وزیر آینده این توقع را داریم که اجحافی که به سازمان تامین اجتماعی شده را برطرف کند.

وی در خصوص امکان تغییر در دستمزدها در سال 97، می‌گوید: تغییر در دستمزد باید حتما امسال رخ دهد. اکنون قیمت‌ها به صورت سرسام‌آور و روزانه در حال افزایش است. آمارهای مرکز ملی آمار حاکی نیز حاکی از افزایش قابل‌توجه قیمت انواع خوراکی‌ها دارد. این در حالی است که مرکز آمار نه تنها در ایران بلکه در کل جهان تا حدی مجبور به خودسانسوری نیز است.

وی تصریح می‌کند: امروزه کارفرمایان با افزایش قیمت‌ها حاشیه سود خود را بالا برده‌اند. ادامه این وضعیت باعث می‌شود تا جامعه مصرف‌کننده دیگر توانایی خرید نداشته باشند. بنابراین به نظرم باید هر چه زودتر تغییر در دستمزد کارگران اتفاق بیفتد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین

    روحانی ،برای مردم ارزشی قایل نیست فقط خودش رو میبینه ،چرا باید یه شخصو بزور که کارایی نداره بزور در جایی دیگه بزاره