کد مطلب: ۶۵۷۷۲

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید / شوک قیمت در بازار اتفاق نمی افتد

منتظر کاهش نرخ ارز نباشید / شوک قیمت در بازار اتفاق نمی افتد

اتخاذ سیاست آزاد شدن خرید و فروش ارز توسط بانکها به ایجاد شوک قیمتها در بازار ارز منتهی نخواهد شد. بلکه با ایجاد ثبات در نرخ ها همراه خواهد شد.هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با سایت تجارت نیوز در خصوص آزادشدن خرید و فروش ارز توسط بانکها، گفت: قیمت ارز متاثر از مابه

a2793476a61f531df20594d32d7894e3_XL.jpg اتخاذ سیاست آزاد شدن خرید و فروش ارز توسط بانکها به ایجاد شوک قیمتها در بازار ارز منتهی نخواهد شد. بلکه با ایجاد ثبات در نرخ ها همراه خواهد شد.هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفتگو با سایت تجارت نیوز در خصوص آزادشدن خرید و فروش ارز توسط بانکها، گفت: قیمت ارز متاثر از مابه التفاوت نرخ تورم داخلی نسبت به این نرخ در سایر کشورهایی است که از آنها کالا وارد یا صادر می شود. در حال حاضر نرخ تورم کشور به حدود 10 درصد رسیده است. با توجه به نرخ تورم 5 درصد در کشورهایی که با آنان دارای مراودات تجاری داریم. لذا نرخ ارز داخلی باید مطابق با نرخ تورم جهانی تعدیل شود.
وی با اعلام اینکه نوسانات بازار ارز حدود 5 درصد خواهد بود، افزود: با توجه به اقدامات بانک مرکزی مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش ارز در بانکها، لذا از این پس کلیه بانکها مجازند نرخ ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان را مطابق با قیمت روز تعیین کنند. با توجه به اینکه نرخ تورم میان ایران و سایر کشورها حدود 5 درصد تفاوت دارد؛ لذا نوسانات بازار ارز بیش تر از این نرخ نخواهد بود.
کارشناس اقتصادی، عنوان کرد: از سوی دیگر با توجه به فروش نفت ایران به بالای 2 میلیون بشکه در روز، نقل و انتقالات ارزی به روال طبیعی بازخواهد گشت. همچنین بازگشت مطالبات به داخل سبب می شود تا این سیاست نرخ ارز را به تعادل نسبی نزدیک کند.
ایجاد ثبات در بازار ارز
وی افزود: انتظار تجار، صادرکنندگان و واردکنندگان از اتخاذ سیاست آزاد سازی خرید و فروش ارز در بانکها، جلوگیری از شوک های قیمتی به بازار ارز است. ضمن اینکه قیمت واردات نیز افزایش نخواهد یافت. در حال حاضر تعداد محدودی کالا به قیمت ارز دولتی وارد می شوند.
حق شناس در ادامه اظهارداشت: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت ارز در بازار است لذا خرید و فروش ارز در بانکها با ثبات قیمتها همراه خواهد بود.گرچه آزادسازی نرخ ارز باید با نظارت بانک مرکزی صورت گیرد. به تدریج با خروج کامل از تحریم ها، شرایط نقل و انتقالات رو به بهبود می رود و این امر خود عاملی برای ایجاد ثبات در بازار ارز می شود.
وی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سالجاری، عنوان کرد: در 4 ماهه سالجاری صادرات غیرنفتی ایران بیش از واردات و رقمی معادل 4 میلیارد دلار بوده است. افزایش تراز بازرگانی سبب می شود تا یکسان سازی نرخ ارز با حداقل نوسانات ارزی انجام شود.
کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نباید انتظار کاهش نرخ ارز را داشته باشیم. بلکه این انتظار می رود که شاهد نوسانات شدید قسمت ارز در بازار نباشیم و این امر صد در صد محقق خواهد شد.{mp3remote}http://dl.pop-music.ir/music/1395/Tir/Kourosh%20Tehrani%20-%20Parastoo%20(128).mp3{/mp3remote}

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.