کد مطلب: ۳۹۴۸۹۴

صادرات مستقیم محصولات دامی ایران به چین از ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود

صادرات مستقیم محصولات دامی ایران به چین از ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه اطلاعات ۶۴ شرکت دامپزشکی در گمرک چین ثبت شده است، گفت: از دو هفته آینده صادرات مستقیم محصولات حوزه دامپزشکی ایران به این کشور آغاز می‌شود.

معاون سازمان دامپزشکی کشور با اعلام اینکه اطلاعات ۶۴ شرکت دامپزشکی در گمرک چین ثبت شده است، گفت: از دو هفته آینده صادرات مستقیم محصولات حوزه دامپزشکی ایران به این کشور آغاز می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی‌اصغر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: موضوع کاهش بیماری نیوکاسل و سالمونلا در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار دارد.

وی افزود: مردم از گذشته با واژه‌هایی مانند مرغ سبز، مرغ بدون آنتی‌بیوتیک و مرغ سایز آشنا شده بودند که اکنون نیز طرح ملی ارتقای بهداشتی گوشت مرغ ابلاغ شده است.

طرح ارتقای بهداشتی گوشت مرغ از 15 مهر‌ماه عملیاتی می‌شود

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: از 15 مهر سال جاری طرح ارتقای بهداشتی گوشت مرغ عملیاتی می‌شود و بر این اساس مردم شاهد عرضه گوشت مرغ با کیفیت‌های متفاوت در بازار هستند و امیدواریم در نهایت این طرح باعث ارتقای کیفیت گوشت مرغ شود.

ماکنعلی با بیان اینکه با کشور آلمان برای کنترل بیمار مشه مشه همکاری داریم، گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بیماری‌های دیگری نیز مانند نیوکاسل و سالمونلا را شاهد نباشیم.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به‌دنبال حفظ منابع ملی کشور است، گفت: در این سازمان منافع حوزه دامپزشکی بر منافع ملی کشور ترجیح داده نمی‌شود و هدف ما ارتقای کیفیت در این بخش است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با اعتراض تسهیل‌کنندگان واردات تخم ماهی چشم‌زده به واردات این محصول گفت: برخی مواقع عده‌ای الفبای تخصصی را توجه نمی‌کنند. در بخش واردات این محصول انحصاری برای صدور مجوز واردات ماهی تخم چشم‌زده وجود ندارد.

رانتی برای عده‌ای خاص در واردات تخم چشم‌زده وجود ندار د

ماکنعلی افزود:‌ ضوابط و دستورالعمل‌هایی برای واردات این محصول وجود دارد که لازم است رعایت شود و از طرفی بخشی از وظایف در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ رانتی برای گروه خاصی در ارتباط با واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا وجود ندارد، گفت: بازرگانان باید حداقل ویژگی‌های مورد تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشته باشند و از طرف ما نیز ضوابط بهداشتی واردات رعایت شود.

معاون سازمان دامپزشکی کشور گفت: باید توجه داشت که سازمان دامپزشکی نیز خود علاقه‌مند به تولید داخل به جای واردات است؛ اما موضوع انتقال تکنولوژی در این ارتباط باید توسط خود تولیدکنندگان صورت گیرد.

ماکنعلی یادآور شد که هیچ مجوزی به صورت دستی توسط مسئولان سازمان دامپزشکی کشور امضا نمی‌شود و همه آنها به‌صورت سیستمی شده که این امر موضوع فساد در حوزه واردات را منتفی می‌کند.

دلیل عدم تولید تخم چشم‌زده داخلی در کشور

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تحقیقات علمی برای تولید این محصول در کشور خودمان توسط سازمان دامپزشکی یا موسسه تحقیقات شیلات انجام نمی‌شود با صراحت گفت: کشور ما ویژگی‌های خاص خود را دارد و در ارتباط با برخی برنامه‌ریزی‌ها با مشکل مواجه هستیم که این عیب از حوزه دامپزشکی نیز مستثنی نیست؛ اما همانطور که گفته شد متمایل به واردات نیز نیستیم و در عین حال اجازه واردات محصولات غیربهداشتی را نمی‌دهیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با دلایل تعطیلی کارخانه‌های مونو و دی‌کلسیم فسفات به دلیل واردات محصول نهایی گفت: در یک ماه گذشته تولیدکننده‌های این بخش، مطالب مختلفی را از رسانه‌ها و دیگر تریبون‌ها اعلام کرده‌اند اما هیچ دستگاه نظارتی از ما در این ارتباط سؤال نکرده است؛ زیرا موارد زیاد دیگری هم وجود دارد که فعالان این بخش نمی‌گویند.

وی یادآور شد که بخشی از مسئولیت‌ها در ارتباط با تولید داخل و واردات محصول نهایی یا محصول یاد شده به وزارت صمت مرتبط می‌شود.

این مقام مسئول در ارتباط با انحصار واردات نهاده‌های دامی توسط یک شخص اظهار کرد: 400 شرکت در این ارتباط داریم و متکی به یک فرد نیستیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: زندگی‌نامه این افراد را باید بررسی کرد که چگونه به این مرحله رسیده‌اند، زیرا آنها نیز در مقطعی از لحاظ اقتصادی حتی ممکن است از شما خبرنگاران نیز ضعیف‌تر بوده‌اند؛ اما اکنون امکانات لازم را کسب کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: تا به امروز فرآورده‌های آبزیان ما به‌صورت غیرمستقیم از کشورهای ثالث به کشورهایی مانند چین صادر می‌شد که اکنون بر اساس تفاهم‌نامه به امضا رسیده می‌توانیم صادرات مستقیم انجام دهیم.

از دو هفته دیگر صادرات مستقیم محصولات دامی ایران به چین آغاز می‌شود

وی تاکید کرد که بر اساس درخواستی که خود چین نیز داشته است تا دو هفته دیگر می‌توانیم صادرات مستقیم به کشور چین را برقرار کنیم.

وی گفت: 64 شرکت آبزی‌پروری کشور در گمرک چین ثبت شده است که می‌توانند صادرات محصولات حلال گوشت و حرام گوشت را به این کشور داشته باشند.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.