کد مطلب: ۵۲۰۳۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خبر جدید برای بازارهای مالی / تماس ایران با مشتریان نفتی!

خبر جدید برای بازارهای مالی / تماس ایران با مشتریان نفتی!

صادرات نفت ایران مجددا رکورد زد. ایران توانسته در ماه‌های اخیر صادرات نفت خود به چین را افزایش دهد و در کنار آن شرکت ملی نفت ایران با مشتریان نفتی خود در آسیا تماس گرفته است. اما آیا قراردادهای جدید نفتی و گشایش اقتصادی جدیدی در راه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد که صادرات ایران در چند ماه اخیر به چین دو برابر شده است. براساس این گزارش چین در ۱۴ ماه گذشته ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن نفت خام (۳۰۶ هزار بشکه در روز) از ایران نفت وارد کرده اما میزان این واردات در دی و بهمن (ژانویه و فوریه) دو برابر شده است.

تماس ایران با مشتریان جدید

اما خرید نفت چین از ایران مساله جدیدی نیست. چراکه چین تنها مشتری نفتی ایران است که در زمان تحریم‌ها هم خرید نفت خود از ایران را متوقف نکرد. نکته قابل توجه این گزارش بازگشت هند به لیست مشتریان نفتی ایران و تماس شرکت ملی نفت با مشتریان آسیایی است. به عبارتی به نظر می‌رسد ایران مذاکرات نفتی خود برای دوره بعد از تحریم‌ها را آغاز کرده است.

به خصوص اکنون که قیمت جهانی نفت بالاخره به بشکه‌ای ۷۰ دلار رسیده است. بالاترین رقم قیمت نفت از زمان شیوع کرونا. بر این اساس می‌توان گفت جنانچه قیمت جهانی نفت در این رقم بماند و یا حتی بالاتر بروند و اگر ایران بتواند مشتریان جدیدی برای نفت خود داشته باشد، شرایط سخت اقتصاد ایران بهتر می‌شود.

اما گزارش رویترز چه می‌گوید؟ بر اساس گزارش رویترز و به گفته یکی از مقام‌های هندی، این کشور از افزایش اخیر قیمت جهانی نفت خام آسیب دیده و انتظار دارد که ظرف ۴-۳ ماه آینده نفت خام ایران وارد بازار شود. همچنین گفته شده که پالایشگاه‌های دولتی هند نیز با فرض کاهش تحریم‌های آمریکا، نفت ایران را به برنامه واردات سال ۲۰۲۱ اضافه کرده‌اند.

از طرف دیگر به نوشته رویترز، شرکت ملی نفت ایران در ماه‌های اخیر و برای بررسی تقاضای احتمالی نفت خام با مشتریان آسیایی خود تماس گرفته است. به نظر می‌رسد که ایران خود را برای دوران پس از ترامپ و رفع تحریم‌های نفتی آماده کرده است.

گشایش اقتصادی در راه است؟

افزایش قیمت نفت و همزمانی آن با افزایش تقاضا برای نفت ایران، می‌تواند خبر خوشی برای اقتصاد ایران باشد. چراکه بر اساس آخرین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس درآمد نفت ایران از صادرات نفت در ۷ ماهه نخست امسال حدود ۲ میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده افت بی‌سابقه درآمدهای نفتی ایران بوده است.

کاهش درآمدی که سبب شد بازارهای مالی ایران روزهای پر تلاطمی را پشت سر بگذارد و دلار تا ۳۲ هزار تومان هم برود.

اما حالا به نظر می‌رسد که ایران به پایان دوران ترامپ و رفع تحریم‌های نفتی امیدوار است. اگرچه به نظر می‌رسد این گشایش اقتصادی را به سال آینده موکول کرده است. اما احتمالا ایران امیدوار است که در چند ماه آینده گشایش‌های اقتصادی رخ دهد و بازارها روی ثبات ببینند.

اولین گشایش می‌تواند به مذاکره احتمالی با آمریکا و رفع تدریجی تحریم‌ها برگردد. عاملی که می‌تواند شیر فروش و صادرت نفت ایران را باز کند.

دومین گشایش می‌تواند افزایش تقاضا و قیمت نفت باشد. کرونا، رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت را کاهش داد. اما حالا واکسیناسیون گسترده جهانی می‌تواند تقاضای جهانی برای نفت را افزایش دهد و این افزایش تقاضا به افزایش قیمت نفت منجر شود. مساله‌ای که اولین نشانه‌های آن با افزایش قیمت نفت بروز پیدا کرده است.

سومین عامل می‌تواند بررسی مجدد تصویب لوایح FATF باشد که به سال ۱۴۰۰ موکول شده است. عاملی که کارشناسان متعقدند تصویب آن می‌تواند درآمدهای نفتی و ارزهای بلوکه شده ایران را به کشور برگرداند.

هر کدام از این اخبار می‌تواند به تنهایی بر بازارهای ایران و به خصوص بازار ارز، اثر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سهام پالایشی در صدر تقاضا