کد مطلب: ۶۸۴۸۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جلسه اضطراری سران اتحادیه اروپا / گاز روسیه به زمستان نمی‌رسد؟

جلسه اضطراری سران اتحادیه اروپا / گاز روسیه به زمستان نمی‌رسد؟

وزیران انرژی کشورهای اتحادیه اروپا در پی نگرانی در خصوص قطع دائمی منابع گاز روسیه قصد دارند پیرامون برنامه‌ای برای کاهش مصرف گاز در این منطقه گفتگو کنند. اما برخی می‌گویند این طرح ساده کنونی برای آماده شدن برای زمستان کافی نخواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که نگرانی‌ها در مورد قطعی گاز روسیه افزایش یافته است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز، سه‌شنبه، در بروکسل گرد هم آمدند تا در مورد طرح اضطراری کاهش مصرف گاز بحث کنند. این نشست در حالی برگزار می‌شود که روسیه قصد دارد دوباره گاز ارسالی به این بلوک را کاهش دهد. اتحادیه اروپا تا اواخر فوریه یعنی تا قبل از حمله روسیه به اوکراین برای تامین ۴۰ درصد از گاز خود به مسکو وابسته بود.

روسیه در حال حاضر هم صادرات خود را به این کشورها کاهش داده است اگرچه برای این اقدام دلایل فنی ذکر کرده است. اما بسیاری از نمایندگان اتحادیه اروپا این اقدام را استفاده از گاز به عنوان اسلحه‌ای در پاسخ به تحریم‌های غرب می‌دانند.

به نقل از دویچه‌وله ، وزرای انرژی از سراسر اروپا امروز در مورد پیش‌نویس طرح اضطراری جدیدی گفتگو می‌کنند. این پیش‌نویس نسخه تقلیل یافته همان طرحی است که کمیسیون اروپا هفته گذشته ارائه کرد و از همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا مصرف گاز خود را از ماه اوت تا ماه مارس ۱۵ درصد کاهش دهند.

این طرح اولیه که می‌توانست تمام کشورهای اتحادیه اروپا را ملزم کند تا به این هدف در چنین وضعیت اضطراری پایبند باشند، با مقاومت تعدادی از کشورهای عضو مواجه شد که منجر به ارائه پیشنهاد جدید شد که البته تعدای از کشورها مشمول آن نیستند.

نظر سران اتحادیه اروپا در خصوص طرح اضطراری کاهش مصرف گاز

رئیس سیاست‌های انرژی اتحادیه اروپا، کدری سیمسون، گفت که انتظار دارد لایحه اصلاحی در این جلسه تصویب شود، ضمن اینکه کاهش صادرات گاز روسیه را «با انگیزه‌های سیاسی» دانست.

ژوزف سیکلا، وزیر صنایع و بازرگانی جمهوری چک, گفت که اتحادیه اروپا می‌بایست برای واکنش به کاهش برنامه‌ریزی‌شده صادرات گاز روسیه, در «اسرع وقت» اقدام کند. سیکلا هنگام ورود به بروکسل گفت: «پوتین به بازی‌های کثیف خود در سوء استفاده از منابع گاز و اخاذی با آنها ادامه خواهد داد.»

آنا مسکوا، وزیر انرژی لهستان، گفت که این طرح برای کشورش خنثی محسوب می‌شود، زیرا یچ هدف الزام‌آوری ندارد. مسکوا به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌توانیم تصمیمی که درباره کشورها گرفته شده را بپذیریم. داشتن امنیت انرژی یک حق ملی است». او همچنین گفت لهستان نیازی به صرفه‌جویی ندارد زیرا ذخیره گاز آن پر است.

ایمون رایان، وزیر محیط زیست ایرلند، ابراز تردید کرد که کاهش ۱۵ درصدی مصرف با توجه به کاهش عمده در تامین گاز روسیه کافی نیست. انالنا بائراک، وزیر امور خارجه آلمان، در برلین گفت که اتحادیه اروپا بر سر کاهش عرضه گاز اختلاف پیدا نخواهد کرد و از تلاش برای هماهنگ کردن تمهیدات لازم برای صرفه جویی در گاز استقبال کرد.

کدام کشورها با طرح مخالف‌اند؟

پیش‌نویس جدید همچنان اکثریت کشورها را ملزم به کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی می‌کند. با این حال کشورهایی مانند ایرلند و مالت که به شبکه‌های گاز اتحادیه اروپا متصل نیستند، معاف خواهند شد. کشورهای صادرکننده گاز یا کشورهایی ذخایر گازی کافی دارند، اهداف کوچکتری را را دنبال می‌کنند. برخی صنایع مانند شاخه‌های مواد شیمیایی و فولاد نیز می‌توانند معافیت‌هایی دریافت کنند.

اسپانیا و پرتغال پیش از همه در مقابل این طرح مقاومت کردند زیرا ارتباط کمی با شبکه گاز اتحادیه اروپا دارند. یونان نیز گفته است که این طرح بار سنگینی بر دوش اقتصاد و شهروندان این کشور خواهد گذاشت. از سوی دیگر، آلمان از جمله کشورهایی است که به شدت به گاز روسیه وابسته است و این طرح اضطراری را به شدت پشتیبانی می‌کند.

برخی دیپلمات‌ها گفته‌اند که این طرح احتمالا روز امروز به تصویب خواهد رسید. کشورهای اتحادیه اروپا تا کنون مصرف گاز را تنها ۵ درصد کاهش داده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.