کد مطلب: ۵۰۲۴۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صف طولانی دریافت مجوز سفر در مقابل فرمانداری/ شرایط دریافت مجوز سفر چیست؟

صف طولانی دریافت مجوز سفر در مقابل فرمانداری/ شرایط دریافت مجوز سفر چیست؟

براساس محدودیت‌های کرونایی، تردد میان شهرها از ابتدای آذر ممنوع شده و هر تردد بین شهری نیازمند مجوز از فرمانداری است. همین مساله سبب شده که افراد بسیاری در روزهای اخیر در مقابل فرمانداری تهران و دیگر شهرها در صف دریافت مجوز سفر باشند. اما این مجوز بر چه اساسی داده می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آنگونه که گزارش‌ها نشان می‌دهد در برخی از موارد صدور مجوز بسیار ساده است و در مواردی با سختی و دشواری زیادی همراه است. در برخی از موارد مدارک را اینترنتی می‌توان ارسال کرد و در مواردی برای کل روند باید ساعت‌ها در صف ایستاد و گاهی هم مجوزی به افراد داده نمی‌شود.

صدور مجوز به چه مدارکی نیاز دارد؟

اما صدور مجوز به چه مدارکی نیاز دارد؟ مقامات وزارت کشور و فرمانداری عنوان کرده‌اند تردد میان شهرها ممنوع است و فقط افرادی می‌توانند در بین شهرها تردد کنند که مدارک پزشکی یا برگه ماموریت کاری و اداری داشته باشند.

اما گویا این رویه آنگونه که فرمانداری عنوان می‌کند همیشه هم دشوار هم نیست. بهتر است افراد هنگام مراجعه به فرمانداری سند و مدرکی برای اثبات ضرورت سفر خود داشته باشند، اما اگر سندی هم وجود نداشته باشد، مجوز سفر صادر می‌شود.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد جز در آستانه شب یلدا، در دیگر موارد قرار بوده سخت‌گیری زیادی برای صدور مجوز سفر بین شهری وجود نداشته باشد و به هر فردی که برای سفر مراجعه کند، مجوز بدهند و همین گونه هم بوده است.

روند صدور مجوز در دیگر استان‌ها گویا راحت است. در برخی از استان‌ها ابتدا باید به سایت فرمانداری مراجعه و مدارک پزشکی یا ماموریت کاری و اداری و مدارک ماشین را در سایت بارگذاری کرد. در این حالت کد پیگیری صادر می‌شود و فرد می‌تواند با این کد به فرمانداری مراجعه کند و مجوز سفر را بگیرد.

اما در برخی دیگر از استان‌ها این روند کاملا حضوری انجام می‌شود. افراد مدارک ماشین را به فرمانداری می‌برند و مجوز سفر می‌گیرند. نهایتا یک تا دو ساعت زمان لازم است.

مجوز بین شهری

ازدحام مردم برای دریافت مجوز خروج از تهران

مشکل صدور مجوز تردد در تهران

اما در تهران روند کار دشوارتر است و همین مساله انتقاداتی هم داشته است. هم صف دریافت مجوز طولانی است و هم در مواردی برخورد با مردم کاملا سلیقه‌ای است. مجوزها در دو جا صادر می‌شود. به عبارتی محل صدور مجوز به سه استان گیلان، مازندران و گلستان در جنت‌آباد جنوبی است و دیگر شهرها در خیابان مطهری.

تجربه مراجعان برای دریافت مجوز تردد در تهران کاملا متفاوت است. یکی از مراجعان به تجارت‌نیوز می‌گوید گویا در تهران مجوز تردد برای کار شخصی بسیار سخت صادر می‌شود. او می‌گوید بعد از چند بار مراجعه توانسته مدارک را به فرمانداری تحویل بدهد. آنها مدارک را به دقت بررسی کرده‌اند و بعد از آن هم به او اعلام شده که باید از پلیس پیگیری کند که آیا امکان سفر دارد یا نه؟

مراجعه‌کننده دیگری می‌گوید سه ساعت در نوبت تحویل مدارک بوده و مامور بدون توجه و بررسی به مدارک مجوز سفر را در لحظه صادر کرده است.

فرد دیگری می‌گوید برای تردد دائم از شمال به تهران از طرف محل کارش برگه ماموریت کاری به فرمانداری تهران داده و کل دوره محدودیت تردد، توانسته بدون مشکل سفر کند. او می‌گوید بهترین مدرک برای گرفتن مجوز تردد، داشتن ماموریت کاری است.

این انتقادات در فضای مجازی هم وجود دارد. یکی از کاربران نوشته که مدارک پزشکی خود را آماده کرده اما هنگام مراجعه هیچ مدرکی از او نخواسته‌اند و فقط دو تا سه ساعت در یک صف شلوغ معطل شده است.

فرد دیگری نوشته که از ساعت 8 صبح در صف دریافت مجوز بوده و 800 نفر قبل از او شماره گرفته‌اند و باید ساعت‌ها در صف بماند.

مجوزها جدی است یا نه؟

یکی از مخاطبان به تجارت‌نیوز می‌گوید با مجوز درمانی از اصفهان به تهران آمده اما هم، زمان رفت و هم زمان برگشت در میان راه توسط پلیس متوقف و دو میلیون تومان جریمه شده و نشان دادن مجوز سفر هم مانع جریمه او نشده است و حالا باید با مراجعه به پلیس جریمه خود را صفر کند.

مخاطب دیگری می‌گوید به سادگی مجوز سفر از اراک به تهران برای حل یک مشکل خانوادگی را گرفته است. او می‌گوید در هنگام رفت و برگشت مشکلی در راه نداشته اما در فرمانداری به او تاکید کرده‌اند که اگر دوربین پلاک او را جریمه کرد، بعد از سفر می‌تواند این جریمه را پاک کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پيمان

    همه این بساطی که درست کردن برای جریمه کردن و سرکیسه کردن مردمه. خوب دیگه پول ندارن کفگیرشون به ته دیگ خورده دست تو جیب مردم میکنن.
    اگه اینا واقعا” به فکر مردمن تو همین صف مجوز همه کرونا میگیرن.

    • ناشناس

      آره حق باشماست فقط دارن مردمو اذیت میکنن هیچکس هم جوابگوی ملت نیست مردم بی سروصدا سرجاشون نشستن فقط دارن تماشا میکنن

  • محمد

    14 بهمن میشه رفت شمال یا مجوز میخوان؟

  • Arsalan

    سئوال: با سند ویلای شمال،‌ می‌شود مجوز خروج از تهران گرفت؟ چرا فقط تیتر میزنید و در متن جوابگو نیستید؟ سایت صدور مجوز تردد فرمانداری تعطیل و یا On Hold است و جوابگو نیست. چکار باید کرد؟ 500.000 تومان جریمه روزانه باید داد تا به باغ و ملک خودمان رسیدگی کنیم؟

  • ایرانی

    ترخدا سخت بگیرید نروند مسافرت هرکسی یک ویلا خریده درشمال زود میره شمال و ویروس کرونا را سوغات میاورد تهران یا به کیش میروند ما چه گناهی کردیم که رعایت می کنیم و درخانه می مانیم ولی متاسفانه چوب این سدی آدمها را را میخوریم و با سوات کرونا بر میگردند تهران بعد تعطیلی چقدر شاهد مگر عزیز ان باشیم و چوب ندانم کاری اینها را باید پس بدهیم

    • .

      اگه براشون مهم بود، میتونستن سخت بگیرن? اهمیتی نداره خب

  • ناشناس

    باسلام چطور میشه با اتوبوس قطار وهواپیما سفرکرد کرونا نیست ولی با وسیله ای شخصی کرونا هست درضمن این همه میگن مراجعه نکنیداز طریقه سایت واردبشید برای ثبت نام به خدا الان یک هفته ست صبح وروز وارده سایت میشیم ولی قبول نمی کنه

  • ناشناس

    واقعا که،همنطوری ویروس داخل هوا همین طور سرگردان وهیچ وقت ازبین نمیرود چون هیچوقت ویروس را باور نکردیم

  • امیر سلطانی

    سلام.یکی از اعضای درجه یک خانواده ام در آمل زندگی میکنند که حالشان بسیار بد است.سایت که تعطیل است و اگر هم باز باشد برای این مورد مجوز نمیدهدراهها هم که توسط پلیس بسته شده است و باید با خودروی عمومی با خطر ابتلا به بیماری سفر کرد.آیا خود مسئولین هم برنامه ملاقات برای دیدن خانواده بیمار سخت را ندارند؟! دستمریزاد به این همه برنامه ریزی!!

  • مصطفی محمدنسب

    واقعا خنده داره ک روزهای تعطیلی جاده ها و کرونا بازه ولی در روزهای غیر تعطیلی گ کسی مسافرت نمیره و فقط سفرها کاری و خونوادگی هستش جاده رو میبندن واقعا خنده دار نیست واقعا متاسفم به این مدیریت تون

    • ناشناس

      آفرین لایک داری

  • طالبي

    سلام ،کسانی که در سامانه املاک دو مکان زندگی ثبت کرده اند حق عبور ومرور به محل زندگی دوم رادارند

  • ناشناس

    فقط درآمد و جریمه های میلیون مد نظرشونه و بس.