کد مطلب: ۴۸۵۹۹۰

صفر تا صد تولید میلگرد

صفر تا صد تولید میلگرد

میلگردهای فولادی به روش نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند شمش‌های فولادی در کوره قرار می‌گیرند و با توجه به قرار گرفتن در کوره و تغییر حرارت، فرم و شکل‌دهی آنها امکان‌پذیر می‌شود.

میلگردهای فولادی از پرکاربردترین محصولات در ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند به همین دلیل نحوه تولید و همچنین به کارگیری مواد مورد استفاده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. محصولات فولادی در ساختمان‌سازی به روش نورد تولید می‌شود. اکنون به بررسی روند تولید میلگردهای فولادی و روند نورد این محصول می‌پردازیم.

میلگردهای فولادی به روش نورد گرم تولید می‌شود. در این فرآیند شمش‌های فولادی در کوره قرار می‌گیرند و با توجه به قرار گرفتن در کوره و تغییر حرارت، فرم و شکل‌دهی آنها امکان‌پذیر می‌شود. برای تهیه‌ی میلگردهای فولادی قبل از آنکه در کوره قرار گیرند بهتر است نوع شمش مورد نظر نیز آنالیز شود و حتی اینکه کدام یک از شمش‌های فولادی بیشتر برای ساخت میلگرد به کار می‌روند از اهمیت خاصی برخوردار است.

شمش‌های فولادی خود گونه‌های متفاوتی دارند. بهترین نوع شمش‌های فولادی برای تهیه میلگردهای فولادی شمش‌های قوسی می‌باشند در آنالیز و ترکیب این شمش‌ها موارد مورد استفاده از یکنواختی خاصی برخوردار می‌باشند؛ به طور کلی شمش‌های قوسی به دلیل اینکه در کوره‌های قوس الکترونیکی تهیه می‌شوند آلیاژهای آنها یکنواختی و هماهنگی بالاتری نسبت به شمش‌های دیگر دارند.

برای تولید شمش‌های فولادی موردی که می‌تواند حائز اهمیت باشد، آنالیز آهن اسفنجی می‌باشد. برای تولید شمش‌های فولادی از آهن اسفنجی و قراضه، آهک، کک و دیگر مواد استفاده می‌شود. مرغوب بودن هر یک از مواد برای تولید محصولات فولادی سبب می‌شود تا کیفیت محصول بهتر حفظ شود. با توجه به اینکه آهن اسفنجی خود در کوره توسط سنگ‌ آهن تهیه می‌شود و این سنگ آهن خود در کوره‌ها با جداسازی ناخالصی‌ها تهیه می شود سنگ آهن هر چه قدر که مرغوب باشد و ناخالصی‌های موجود در آن برای تولید محصولات فولادی بیشتر باشد سبب می‌شود تا محصول مورد نظر مرغوبیت خود را پایین ببرد. پایین بودن مرغوبیت محصولات فولادی سبب می‌شود تا محصولات زودتر دچار زنگ‌زدگی یا خوردگی قرار گیرند.

شایان ذکر است که آنالیز محصولات کارخانه‌ها به صورت جداگانه‌ای ارائه می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مطالعه‌ی آنالیز آهن اسفنجی انتخاب کنند که کدام کارخانه با توجه به اینکه کوره‌ی مورد نظر با کدام آنالیز پاسخ می‌گیرد بهتر باشد. بنابراین مشتریان می‌توانند با مطالعه‌ی آنالیز مرغوبیت محصول تولید شده خود را تایید کنند. هر چند که محصول تولید شده توسط آهن اسفنجی نیز آنالیز جداگانه‌ای دارد.

شمش‌های فولادی با توجه به اینکه در کوره قرار می‌گیرند و توسط دیگر مواد تولید می‌شود باید آنالیز جداگانه‌ای را دارا باشند کوره‌های قوس الکتریکی نیز از آن جایی که ترکیب مواد استفاده شده در آنها یکسان می‌باشد و دقیق تر است بنابراین برای تولید میلگرد از محبوبیت خاصی برخوردار است.

شمش‌های قوسی نیز برای تولید میلگردهای فولادی بسیار مرغوب و مناسب می‌باشند. پس از آنکه شمش‌های فولادی در فرآیند خط نورد قرار گرفت در این صورت قابلیت فرم‌دهی و شکل‌دهی را دارا می‌باشد با قرار گرفتن شمش‌ها در خط تولید، میلگردها با فرآیند خاص خود تهیه می‌شوند. میلگردهای مستحکم به طور حتم از فولادهای کربنی تهیه می‌شوند اما چیزی که حائز اهمیت است میزان کربن استفاده شده در آنها می‌باشد. قدرت کششی و انعطاف‌پذیر بودن میلگردها نیز به میزان فشرده‌سازی در هنگام تولید نیز بستگی دارد.

ترمکس میلگردهای فولادی:

در این روش تولید، میلگردهای فولادی حرارت داده می‌شوند و در زمان حرارت‌دهی تا زمانی است که فولاد به صورت مذاب درآید بعد از آن به وسیله‌ی آب و روغن سرد می‌شود که در این حالت لایه‌های بیرونی مقاوم شده، با مقاوم شدن لایه‌های بیرونی دیگر لایه ها نیز از مقاومت خاصی برخوردار می شوند. در روش سردکاری شکل پذیری میلگردهای تولید شده بیشتر است به همین دلیل مقاومت آن‌ها برای ساختمان‌سازی بهتر خواهد بود. تفاوتی که بین میلگردهای میکرو آلیاژی شده و ترمکس است، در میزان هزینه‌ی تولید آنها می‌باشد.

IMG 20201021 105637

میلگردهای فولادی در بورس کالا

در تالار محصولات فولادی از جمله کالاهایی که از اهمیت ویژِه‌ای برخوردار می‌باشد ورق های فولادی و میلگردهای فولادی می‌باشد. میزان عرضه و تقاضا در تالار بورس به گونه‌ای است که اگر خرید محصولات با تقاضای بالایی روبرو باشد بنابراین عرضه‌ی این کالاها از مطلوبیت خاصی برخوردار می‌باشد. ورق و میلگردهای فولادی از آن جایی که کاربرد گسترده‌ای دارند بنابراین میزان تقاضا نیز افزایش خواهد داشت.

IMG 20201021 105703

مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت محصولات فولادی

همان‌طور که گفته شد محصولات فولادی اگر تقاضای مناسبی در بازار داشته باشند تا حدودی بر قیمت‌ها اثر می گذارند، اما عامل مهم‌تر در بالا رفتن قیمت محصولات فولادی بالا رفتن و پایین رفتن نرخ ارز می‌باشد. نرخ ارز در کشور از عواملی می‌باشد که نه تنها بر قیمت محصولات فولادی بلکه بر دیگر محصولات تاثیرگذار می‌باشد. تاثیرگذاری قیمت ارز به گونه‌ای زنجیروار می‌باشد. زنجیروار شدن محصولات به این دلیل است که کاربرد وسیع هر یک از محصولات سبب می‌شود تا بر قیمت دیگر فرآورده‌ها اثرگذاری داشته باشد. نرخ ارز نیز بر میزان تقاضا می‌تواند تاثیر فراوانی داشته باشد با بالا رفتن قیمت ارز میزان تقاضا کمتر می‌شود و عرضه نیز دچار اختلال خواهد شد. اختلال در بازار عرضه و تقاضا سبب می‌شود تا بازار محصولات فولادی دچار دگرگونی شود این دگرگونی در نهایت سبب به‌هم ریختگی بازارخواهد شد.

سرمایه‌گذاری در بازارهای فولادی:

ضمن اینکه بازار محصولات فولادی تقاضا و عرضه‌ی خوبی را نسبت به بازارهای دیگر دارند بنابراین سرمایه‌گذاری در این بازار سبب می‌شود تا بازار آهن‌آلات رونق خود را داشته باشد. عده‌ای دیگر نیز بازار ارز و طلا را برای سرمایه‌گذاری بهتر می‌دانند اما بازار طلا و ارز با توجه به گستردگی‌ای که دارد فعالان خود را هم دارا می‌باشد. به همین دلیل بهتر است برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز در بازار آهن‌آلات فعالیت داشته باشیم. با توجه به اینکه فرآیند سرمایه‌گذاری فرآیند پیچیده‌ای را می‌طلبد پس سرمایه‌گذاری در این بازارها با ریسک فراوانی مواجه است.

عامل مهم دیگری که سرمایه‌گذار باید حتما به آن توجه داشته باشد میزان نقدینگی موجود برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. حجم نقدینگی برای سرمایه‌گذاری عاملی می‌باشد که تعیین می‌کند خریدار با بودجه‌ی مشخص خود بهتر است در کدام بازارها معامله‌ی خود را انجام دهد. اما نوسانات در بازارها عاملی دیگر است که سرمایه‌گذاران را با مشکل مواجه می‌کند، بنابراین باید با نهایت دقت هدف‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده تا بتوانیم بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشیم. در این میان بازار بعضی از محصولات دچار رکود می‌باشد و عاملی مهم است تا به این تشخیص برسیم که ثبات اقتصادی در کدام بازارها حاکم می‌باشد. اما پیشنهادی که برای سرمایه‌گذاری در تالار بورس به خریداران می‌شود بازار محصولات فولادی است. پرکاربودن این محصولات نیز سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری به طور گسترده‌تری صورت پذیرد و امکان سودآوری در بازار محصولات فولادی به صورتی مقرون به صرفه باشد.

از آن جایی که میزان نقدینگی ها در بازر بورس زیاد است خریدار می‌تواند اطمینان بیشتری داشته باشد در آخر به این نتیجه خواهیم رسید که تالار بورس جایی امن برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. به این دلیل که بازار بورس به طور مسقتیم با کارخانه‌ها در ارتباط است. این مستقیم بودن ارتباط، این اعتماد را به وجود می‌آورد که آیا کارخانه ی مورد نظر می‌تواند نیاز مشتریان را برای تامین محصولات و سودآوری سرمایه‌گذاری ایجاد کند یا خیر؟

میزان عرضه و تقاضا در بازار بورس محصولات فولادی

اینکه در تالار بورس محصولات فولادی واسطه‌گران حذف می‌شوند این امکان را به مشتریان می‌دهد تا خرید خود را از بازار بورس انجام دهند. حذف واسطه‌ها در بازار بورس سبب می‌شود تا بین خریدار و فروشنده رابطه‌ای مستقیم باشد، در واقع معاملات در بازار بورس با حذف واسطه‌ها امکان‌پذیر است. این عوامل موجب می‌شود تا میزان تقاضا را در بازار بورس مشاهده کنیم این عامل از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد تا جایی که تقاضا و عرضه محصولات پرکاربرد ورق و میلگرد در بورس کالا، جز پرفروش‌ترین معاملات می‌باشند.

میزان تقاضای میلگرد در بورس کالا:

میلگردهای فولادی به علت اینکه در ساختمان‌سازی استفاده گسترده‌ای دارند، بنابراین تقاضای به خصوصی در بازار بورس خواهند داشت. پیمانکاران ساختمانی می‌توانند با گرفتن کد بورسی و تکامل فرآیندهای موجود خرید از بورس، نیازهای خود را به طور مستقیم از کارخانه‌ی مد نظر سفارش دهند. اینکه بورس سازمانی مرجع برای تعیین قیمت محصولات می‌باشد این اطمینان خاطر را برای پیمانکاران به وجود می‌آورد، در واقع بورس سازمانی است که با توجه به بالا و پایین رفتن عوامل تاثیرگذار بر قیمت می‌تواند قیمت نهایی را به مشتری اعلام کند. واضح بودن قیمت دقیق میلگرد در بورس این اطمینان را به مشتری می‌دهد که پیمانکار محصول خود را با قیمت مناسبی تهیه کرده و عوامل واسطه بر بالا رفتن قیمت میلگرد تاثیر نمی‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.