کد مطلب: ۷۴۶۵۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستارا/ محصولات کشاورزی فاسد شدند؟

صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستارا/ محصولات کشاورزی فاسد شدند؟

چند روزی است که صف کامیون‌ها در پایانه مرزی آستارا بسیار طولانی شده است. در همین زمینه روز گذشته ویدئویی در صداوسیما منتشر شد مبنی بر اینکه برخی از محصولات صادراتی کشاورزی به دلیل عدم خروج کامیون‌ها فاسد شده‌‌اند. اما دلیل ایجاد صف طولانی کامیون ها چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، صبح دیروز (هفدهم دی 1401) در شبکه‌های اجتماعی فیلمی تحت عنوان «فساد محصولات صادراتی پشت مرزهای کشور» منتشر شد. در این خبر دلیل فاسدشدن محصولات کشاورزی، ایجاد صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستار عنوان شد.

البته مدیرکل گمرک آستارا فاسد شدن و دورریخته‌شدن ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی به دلیل تعلل در ترخیص کامیون‌های حمل بار در گمرک آستارا را تکذیب کرد.

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که در چند روز اخیر صف کامیون های حامل بار فسادپذیر در مرز آستارا بسیار طولانی شده؛ طوری‌که گفته می‌شود تعلل کامیون‌ها در مرز آستارا حتی به بیش از 10 روز نیز رسیده است.

با این حال دلیل تشکیل صف طولانی کامیون ها در مرز آستارا چیست؟ طبق روال هر سال، از ماه ژانویه و با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات صادراتی مرکبات ایران، اوج تردد کامیون‌های حامل بار از مسیر پایانه مرزی آستارا آغاز و تا اسفندماه نیز ادامه پیدا می‌کند.

پیگیری‌‎ها درباره درباره صف طولانی کامیون ها نشان می‌دهد که تمام مشکلات در پایانه مرزی آستارا برنمی‌‎گردد، چرا که با توجه به تعطیلات سال نو میلادی ساعات کاری پایانه مرزی آذربایجان نیز کاهش یافته و از سوی دیگر این پایانه مرزی ظرفیت پذیریش این حجم از کامیون‌ها را ندارد به همین جهت خروج کامیون‌ها از پایانه مرزی آستارا به کندی انجام می‌شود.

صف طولانی کامیون ها به دلیل نبود زیرساخت مناسب

در کنار این موضوع، می‌توان از نبود زیرساخت مناسب در پایانه مرزی آستارا به عنوان عامل دیگری نام برد که در افزایش صف کامیون‌های حامل بار نقش دارد. در حال حاضر پایانه مرزی آستارا ظرفیت پذیرش حدود 250 کامیون را دارد، این در حالی است که این ظرفیت باید به 350 کامیون افزایش پیدا کند.

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری، در گفتگو با ایلنا ضمن تائید مشکلات زیرساختی پایانه مرزی آستارا عنوان کرد: یکی از دلایل ایجاد ترافیک در پایانه مرزی آستارا این است که گمرک از یک ایکس‌ری برای کنترل کامیون‌های ورودی و خروجی استفاده می‌کند یعنی هم کامیون‌های ورودی و هم کامیون‌های خروجی باید از یک ایکس‌ری عبور کنند و گمرک اصرار دارد که تمام کامیون‌ها از مسیر ایکس‌ری عبور داده شوند و همین باعث می‌شود که کامیون‌ها در محوطه پایانه تاب بخورند و ترافیک ایجاد شود.

بر اساس گفته او، تعداد باسکول نیز در این پایانه کم است و جوابگوی این حجم از ترددها نیست.

هدایتی عنوان کرد: این پایانه مرزی که از قدیمی‌ترین پایانه‌ها محسوب می‌شود تحت مالکیت گمرک قرار دارد و در حال حاضر گمرک پروژه محوطه این پایانه را به پیمانکاری واگذار کرده و اجرای پروژه را با کُندی انجام می‌شود.

افزایش صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستارا به دلیل تقاضا روسیه

رضا دوست‌خواه، رئیس ترانزیت حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان، در گفتگو با تجارت‌نیوز در این باره توضیح داد: پایانه مرزی آستارا شش ماه از سال با پیک تردد برای صادرات محصولات کشاورزی مواجه است.

او در ادامه دلیل اصلی ایجاد صف طولانی کامیون ها در پایانه مرزی آستارا را به تجار مرتبط دانست و افزود: در همین راستا تجار معمولا کالاهای خود را در انبار نگه می‌دارند و در روزهای پایانی سال به ویژه در ژانویه که روسیه به محصولات کشاورزی نیاز پیدا می‌کند برای صادرات بارگیری می‌کنند؛ طوری که تردد روزانه بین 250 تا 300 کامیون در روز به یکباره به بیش از 550 تردد افزایش می‌یابد.

دوست‌خواه تاکید کرد: در مرز آستارا مشکلی برای ترخیص این تعداد کامیون نیست. اما پایانه مرزی طرف مقابل هم باید توان پذیرش کامیون‌های خروجی را داشته باشد.

وی ماندگاری 20 روزه کامیون‌ها در گمرک آستارا را تکذیب کرد و گفت: معمولا کامیون ظرف یک هفته تا 10 روز خروج می‌کنند، اما تجار برای اینکه هزینه انبارداری کمتری پرداخت کنند با توجه به اینکه در جریان صف‌های طولانی در گمرک آستارا در این ایام هستند کالاهای خود را انبار بیرون می‌کشند و بار کامیون‌های یخچال‌دار می‌کنند که در نتیجه شاهد ایجاد این صف‌های طولانی هستیم.

بر اساس گفته او این سوی مرز تمام ارگان‌ها برای خدمات‌رسانی حضور دارند اما با توجه به تعطیلات سال نو میلادی ارائه خدمات در آن سوی مرزها کاهش یافته و امکان خروج این حجم از کامیون وجود ندارد.

دوست‌خواه افزایش پذیریش کامیون‌ها را ملزم به بازنگری یکسری از فرآیندها دانست و گفت: برای مثال در حال حاضر با این حجم از تردد پایانه مرزی آستارا دارای تنها یک دستگاه ایکس‌ری ماشین‌رو برای تردد است که این موضوع در ایجاد صف طولانی کامیون ها بی‌تاثیر نبود.

او در انتها افزایش زیرساخت‌های پایانه مرز را نیازمند همراهی و همکاری چندین مجموعه عنوان کرد تا بتوان شاهد تردد روان‌تر باشیم.

برای مطالعه بیشتر مطلب 3 بندر روس مقاصد جدید صادرات ایران را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.