کد مطلب: ۳۰۸۳۹۹

صنایع آمریکایی؛ بازنده اصلی جنگ تجاری چین و آمریکا

صنایع آمریکایی؛ بازنده اصلی جنگ تجاری چین و آمریکا

نظرسنجی صورت گرفته نشان می‌دهد که بالغ بر 80.5 درصد از فعالان بازار، تحلیلگران و مردم بر این باورند که در جنگ تجاری میان چین و آمریکا، شرکت‌های آمریکایی بسیار بیش‌تر از شرکت‌های چینی متحمل ضرر و زیان خواهند شد.

عد از آنکه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، به بهانه حمایت از محصولات آمریکایی و تولید داخلی این کشور، دستور قانون تعرفه واردات کالاهای خارجی اعم از محصولات چینی را داد، اندکی بعد از شروع این جنگ تجاری ، اعلام کرد که واشنگتن تعرفه ۱۰ درصدی جدیدی را برروی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار وضع می‌کند که این تعرفه‌ها از تاریخ ۲۴ سپتامبر ( ۲ مهر) آغاز شد، ‌اما انتظار می‌رود این تعرفه‌ها در اول ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی ( 11دی) به ۲۵ درصد افزایش یابد که در اصل آغازی برای شعله‌افروزی بر تنش‌های سیاسی و تجاری میان پکن و واشنگتن تلقی می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌ها و غول‌های تکنولوژی آمریکایی در چین کارخانه دارند و یا با بسیاری از شرکت‌های چینی برای تولید و تامین قطعات مورد نیازشان قرارداد همکاری دارند، بنابراین افزایش تعرفه وارداتی که سران این دو کشور برای همدیگر وضع کرده‌اند، می‌تواند تبعات منفی و مخربی را برای اقتصاد آمریکا و چین به همراه داشته باشد.

شرکت‌های آمریکایی بسیاری که بیش‌تر در حوزه‌های فناوری، تکنولوژی و خودروسازی فعالیت می‌کنند، بارها به دولت ایالات متحده آمریکا هشدار داده‌اند که با اعمال و اجرای قانون افزایش تعرفه‌های وارداتی متحمل ضرر و زیان بسیار گسترده‌ای خواهند شد. از جمله مهم‌ترین شرکت‌هایی که به دولت آمریکا درباره آسیب‌پذیری بالای کاربران و شرکت‌های آمریکایی هشدار داده بود، می‌توان به اپل و فورد اشاره کرد.

تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا در ماه مارس سال جاری میلادی پس از آن افزایش یافت که ترامپ تعرفه‌های وارداتی را بر فولاد و آلومینیوم اعلام کرد. از آن زمان تاکنون واشنگتن و پکن چندین دور تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه یکدیگر وضع کردند؛ به‌طوری که رایزنی‌های تجاری دو جانبه تاکنون در متوقف کردن این جنگ تجاری ناکام بوده است.

دولت آمریکا در تازه‌ترین حرکت در جنگ تجاری با پکن، در حال اعمال تعرفه‌های تازه بر کالاهایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار از این کشور است. حالا تازه‌ترین تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که همه اعم از تحلیلگران بازار، عموم مردم و شرکت‌های فعال در صنایع مختلف بر این باورند که صنایع تکنولوژی و خودروسازی آمریکایی بیش‌تر از همتایان چینی خود متحمل ضرر و زیان خواهند شد چراکه برای سالیان سال، به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده و نهایی، به ساخت کارخانه‌هایی در خاک کشور چین اقدام کرده بودند و حالا با توجه به قوانین وضع شده جدید، دیگر از لحاظ صرفه اقتصادی توجیهی نخواهد داشت و درصورت ادامه این روند، آن‌ها به‌طور قطع با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

به عنوان مثال، قانون افزایش تعرفه واردات محصولات چینی به ایالات متحده آمریکا شرکت فورد را مجبور به لغو برنامه‌های پیشین خود برای واردات خودروی فورد فوکوس اکتیو (Focus Active) از خط تولید چین کرده است. این خودروساز آمریکایی اوایل سال جاری ۲۰۱۸ میلادی بود که تصمیم گرفت برخی از مدل‌های تولیدی خود را از خط تولیدش خارج کند.

حالا به نظر می‌رسد که تلاش‌های این شرکت برای کاهش هزینه‌های نهایی و تمام شده برای تولید خودرو در آمریکا با اعمال قانون افزایش تعرفه واردات دولت ترامپ همگی نقش بر آب شد، چراکه حالا به گفته جیمز هکت - مدیرعامل شرکت فورد - این خودروساز آمریکایی یک میلیارد دلار سود عملیاتی خود را تحت تاثیر این قانون از دست خواهد داد و این امر بار دیگر اثبات می‌کند که دستور دونالد ترامپ و شعله‌افروزی‌های وی در جنگ تجاری چین و ایالات متحده آمریکا بیش‌تر به ضرر شرکت‌های آمریکایی تمام خواهد شد.

به عبارتی دیگر می‌توان گفت که تاوان سیاست‌های اشتباه دونالد ترامپ را صنایع خودروسازی و تکنولوژی در آمریکا خواهند داد و در این میان، سهم آن‌ها در ضرر و زیان در مقایسه با شرکت‌های چینی بیش‌تر خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.