کد مطلب: ۵۵۵۳۰۲

ضد و نقیض‌ها در واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

ضد و نقیض‌ها در واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی

واردات بخش خصوصی از مدت ها قبل مطرح و مجوز واردات صادر شده است اما هنوز هیچ شرکتی نتوانسته است واکسن وارد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این روزها در سراسر دنیا حرف از مایعی است، که تنها ذره‌ای از آن نجات بخش انسان‌هاست و همه در تلاش هستند تا به گونه‌ای این مایع حیات بخش را به دست آوردند؛ واکسن این روزها به معجزه نجات بخش قرن تبدیل شده است هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد در صد سال اخیر تنها چند قطره از یک مایع حیات بخش بتواند این چنین در دنیا تغییر و تحول ایجاد کند.

حالا واکسن به قیمت جان انسان‌ها ارزشمند است و شاید بتوان گفت بر سر تامین این مایع نجات بخش و حیاتی دعواست چرا که تا هفته پیش تنها پنج کشور روسیه، هند، چین، انگلیس و آمریکا در دنیا به فناوری واکسن کرونا دست پیدا کرده بودند و این کشورها باید برای جمعیت کره زمین واکسن تولید و تامین کنند و به همین دلیل واکسن در دوران کرونا تبدیل به کالای استراتژیک و سیاسی شده است البته هفته گذشته هم ایران با صدور مجوز مصرف اضطراری داوطلبانه به واکسن کوو ایران برکت به جمع واکسن ‌سازهای دنیا پیوست اما تا تزریق این واکسن و تولید به میزان مورد نیاز فاصله است و تا آن زمان باید همچنان به واردات ادامه داد.

از طرفی ما در شرایط تحریم قرار داریم و واکسن فروشان و حتی تولیدکنندگان مواد اولیه واکسن زیر سایه آمریکای جنایتکار ترس از فروش به ایران دارند و به همین دلیل دانشمندان ایرانی در دوران پاندمی که جهان با کمبود و بحران واکسن رو به رو است و از طرفی ما در شرایط تحریم قرار داریم دست به کار شدند و کمر همت بستند تا واکسن ایرانی کرونا تولید کنند و تاکنون ۵ واکسن وارد مراحل آزمایش انسانی شده اند.

باید توجه داشت که بسیاری کشورها واکسن‌های تولید واکسن سازان را پیش خرید کرده بودند و این مسئله در خرید واکسن موثر بود و به همین دلیل با وجود صدور مجوز برای بخش خصوصی تاکنون محموله‌ای وارد ایران نشده است.
چرا بخش خصوصی در واردات واکسن موفق نبود؟

حسین سلاح ورزی در مورد آخرین وضعیت تامین واکسن کرونا برای کارکنان مجموعه‌های تولیدی و صنعتی کشور، اظهار کرد: در سطح دنیا بطور جدی این مبحث وجود دارد که واکسن جزو کالای عمومی محسوب می‌شود یا کالای خصوصی است و اتفاقا نقطه نظرات متفاوتی میان اقتصاد دانان در این مورد وجود دارد.

وی با بیان اینکه در ایران طی سال‌های گذشته انواع واکسن‌های مورد نیاز وزارت بهداشت توسط بخش خصوصی وارد شده است، گفت: اکنون در مورد واکسن کرونا به دلیل شرایط خاصی که در بحث تولید آن و از طرفی زمان بندی برای ساخت واکسن‌های تولیدی وجود داشت، اساسا بازاری نبود که بتوان خرید و فروش این واکسن را در آن انجام داد و به جزء دولت‌ها هیچ فرد یا مجموعه ای اجازه خرید و عرضه آن را نداشت.

ادعای بخش خصوصی در خرید واکسن: سازمان غذا و دارو در صدور مجوزها تعلل کرد

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: در این شرایط از سوی شرکت‌هایی که در طول سالیان گذشته و به عنوان نمایندگان رسمی کمپانی‌های واکسن ساز با وزارت بهداشت در تعامل بودند، اعلام شد که توانایی واردات واکسن دارند.

وی ادامه داد: حداقل سه شرکت معتبر و مورد تایید وزارت بهداشت که از نمایندگان رسمی کمپانی‌های واکسن ساز بوده و از اعضای اتاق بازرگانی هم هستند در مقاطعی از طریق سرمایه گذارانی که روی توسعه تولید این واکسن ها کار کرده بودند، مسئله تامین چندین دوز واکسن را مطرح کردند.

سلاح ورزی عنوان کرد: با وجود طرح چنین پیشنهاداتی حداقل دو مرتبه از سوی سازمان غذا و دارو در راستای تایید نهایی این درخواست‌ها تعلل شد و فرصت واردات محموله‌های واکسن‌های کرونا مورد نیاز را از دست دادیم.

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات دریافتی خوشبختانه در مجموع مقرر شد که حدود سه میلیون دوز واکسن توسط این شرکت های ایرانی یا نمایندگان رسمی کمپانی‌های واکسن ساز وارد کشور شود.

ادعای واردات سه میلیون دوز واکسن توسط بخش خصوصی در آینده نزدیک

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در این رابطه قراردادهای واردات یک میلیون و دو میلیون دوز واکسن کرونا را داریم که مراحل نهایی را طی می کند و به تایید وزارت بهداشت هم می رسد، اگر اتفاقی نیفتد تا دو هفته دیگر اولین محموله از این محموله‌های واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با این اتفاق‌های خوب در راستای واردات واکسن کرونا، برخی مخالفان هم ادعا داشتند که نباید واردات واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود ، گفت: دلیلش را این طور مطرح می کردند که واکسن‌های وارداتی از این طریق در اختیار قشر غنی جامعه قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: البته در این شرایط با توجه به طرح مسئله تامین واکسن خارجی، مجموعه‌هایی ادعا کردند که توانایی واردات واکسن کرونا را دارند که در صحت و سقم این ادعاها شبهاتی وجود دارد.

ادعای بخش خصوصی در خرید واکسن: ۷ میلیون دوز واکسن کرونا وارد می‌کنیم

ناصر ریاحی رئیس انجمن واردکنندگان دارو در خصوص واردات واکسن کرونا به دست بخش خصوصی اظهار کرد: ۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا هندی رزرو کرده‌ایم که در حال حاضر یک میلیون دوز از آن‌ها تولید و آماده ارسال شده است.این یک میلیون دوز در حال حاضر منتظر مجوز صادرات دولت هند است و تمام امور اداری واردات آن‌ها در ایران انجام شده است.

رئیس انجمن واردکنندگان دارو بیان کرد: علاوه بر واکسن هندی، ۴ میلیون دوز واکسن چینی هم به رزرو بخش خصوصی ایران درآمده که آن‌ها هم تا حدود ۳ هفته آینده وارد کشور خواهند شد. با این تفاسیر تا پایان تیر ماه امسال در حدود ۷ میلیون دوز واکسن کرونا به دست بخش خصوصی به کشور وارد خواهد شد.

او تصریح کرد: حدود ۳ ماه طول کشید تا بخش خصوصی اولین محموله خود را بتواند به کشور وارد کند، اما با توجه به اینکه روال کار به دست بخش خصوصی آمده، در مراحل بعدی راحت‌تر و زودتر می‌توانیم این واکسن‌ها را وارد کنیم.

به گفته سلاح ورزی فلسفه واردات واکسن توسط چند شرکت نماینده کمپانی‌های واکسن خارجی و عضو اتاق بازرگانی در این است که این مجموعه به نوعی اقدامات لازم را انجام دهد تا واکسن‌های وارداتی از این طریق در اختیار کارگران و نیروهای تولیدی فعال در کارخانه‌ها قرار داده شود.

وی تاکید کرد: استدلال ما این است که شرکت‌ها در شرایط کنونی با این مسئله مواجه هستند که اگر در سطح یک واحد تولیدی یا صنعتی یکی از نیروها به بیماری کرونا مبتلا شود، بطور مستقیم و غیر مستقیم هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهند شد و روزانه باید مبلغ سنگیننی هم برای انجام تست کرونا پرسنل متقبل شوند.

برخی فقط به دنبال بالابردن قیمت واکسن و دریافت ارز بودند

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره ادعاهایی مبنی بر ممانعت و تعلل سازمان غذا و دارو در صدور مجوز خرید واکسن برای بخش خصوصی گفت: بهتر است دوستان با اطلاعات دقیق صحبت کنند و با بیان حرف‌های خام ذهن مردم را مکدر نکنند، با این حرف‌ها خستگی به تن همکاران ما می‌ماند و اینکه گفتند شرکت‌های خصوصی می‌خواهند واکسن بیاورند، ولی سازمان غذا و دارو نگذاشته است، درست نیست ما حدود ۴۰ معرفی‌نامه به شرکت‌های مختلف خصوصی داده‌ایم و هیچ کدام تاکنون نتوانستند واکسن وارد کنند، فکر می‌کنم لازم است خود آن عزیزان روشنگری می‌کردند و می‌گفتند سازمان غذا و دارو مجوز داد، اما علی رغم صدور مجوز‌ها نتوانستیم واکسن بیاوریم.

او افزود: تامین واکسن کرونا کار دولت‌ها بوده و بخش خصوصی در هیچ کشوری وارد نشده است البته اگر بتوانند بیاورند استقبال می‌کنیم. سفرای ما هم در کشور‌هایی که کار تولید واکسن در آن ممالک به سرانجام رسیده است به ما تذکر دادند که صدور معرفی‌نامه‌ها تامین و تداوم و قیمت را افزایش می‌دهد. چون خیلی از شرکت‌ها می‌رفتند و برای موفق شدن در واردات واکسن قیمت‌های خیلی بالاتر نسبت به آنچه که در دنیا بود مطرح می‌کردند و این امر ارزبری واکسن را به شکل منفی تحت‌الشعاع قرار می‌داد. با این حال هرکس که بتواند در واردات واکسن به ما کمک کند ما دستشان را به گرمی می‌فشاریم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره بدعهدی تولیدکنندگان در تحویل محموله واکسن‌ها و علت کندی واکسیناسیون در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در مجموع جوری صحبت می‌شود انگار واکسن گذاشتند و ما نمی‌خریم. در کشورها، چون طرح واکسیناسیون عمومی در دستور کار قرار گرفته‌است و با وجود اینکه ما با سختی منابع ارزی را منتقل کردیم، اما به تعهدات خود عمل نکردند و واکسن‌ها را ندادند و ما از روز اول به سمت تولید داخل رفتیم.

سودجویان به دنبال واردات واکسن کرونا با ۱۲ برابر قیمت

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو پیش تر درباره واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی و سودجویی عده ای برای دریافت ارز و واردات واکسن به قیمت چند برابری گفته بود: نگران واکسن گیت در ایران هستیم و این بحث مرتبط با ظرفیت بخش خصوصی مطرح می‌شود. باید شفاف با مردم صحبت کنیم. وقتی پروفورم ۵۰ دلاری واکسن آسترازنکا را یک شرکت ارائه می‌کند، آن هم به وسیله یک شرکت واسطه دیگر، مسئله مورد دار است، بسیاری از پروفورم‌ها به دست ما می‌رسد که کار کروه و ماموریت آن شرکت در حوزه واکسن نیست و مشخص نیست که رابطه آنها با شرکت‌های واکسن ساز چیست و اغلب موارد تردید جدی درباره پروفروم‌های خرید واکسن وجود دارد.

وی با بیان اینکه بحث دوم قیمت واکسن‌هایی اعلامی از طریق بخش خصوصی است، گفت: در پروفورم ۲.۵ تا ۱۲ برابری قیمت واکسن باید پرسید که واقعا دنبال چه چیزی هستیم؟ نباید انتطار داشت که وزارت بهداشت مجوز سفته بازی و فسساد ارزی را بدهد و گاهی احتیاط می‌کنیم و این احتیاط‌ها منجر به سوء برداشت‌ها می‌شود. اگر برای واکسن ۴ دلاری، پروفورم ۵۰ دلاری بیاید، علامت سوال جلوی آن وجود دارد و ما حق نداریم مجوز واردات این چنینی بدهیم.

جهانپور با بیان اینکه با واکسن تقلبی و فیک مواجه هستیم، بیان کرد: تردید نکنید بسیاری از این پروفورم‌ها با اعداد و ارقام و حجم ارائه شده، وجود ندارد. چنین تولیدهایی وجود ندارد که کسی بخواهد بفروشد. اکنون ۷ خط تولید در روسیه راه افتاده است و این‌ کشور تولید بالایی ندارد واینکه که در اسفند یا فروردین کسی ادعای خرید ۲۰ میلیون دوز اسپوتنیک وی در ماه را کند، جای سوال دارد و باید این حق را باید به طرف مقابل بدهیم که در مورد واکسن‌ها تصمیم بگیرد.
تاکنون هیچ شرکتی موفق به واردات واکسن کرونا نشده است

به سراغ سخنگوی سازمان غذا و دارو رفتیم تا واردات واکسن توسط بخش خصوصی را پیگیری کنیم.

جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره با واردات واکسن توسط بخش خصوصی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: تاکنون بیش از ۳۸ مجوز و موافقت اولیه برای واردات واکسن کرونا به شرکت‌های خصوصی داده شده است، اما تاکنون هیچ شرکتی موفق به واردات واکسن کرونا نشده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بیان کرد: امیدواریم یک یا دو مورد بتوانند در هفته های آتی واکسن خریداری و وارد کنند اما در کل تا امروز چیزی به عنوان ورود واکسن از بخش خصوصی نداشتیم و امیدوارم طی روزها و هفته‌های آتی همان موارد محدود واکسن هم وارد شود.

بنابر اعلام مسئولان سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، این وزارتخانه بزرگترین مشتری و خریدار واکسن است و تسریع در روند واردات واکسن چالش‌های رو به رو با این وزارتخانه را کاهش می‌دهد چرا که تنها راه مقابله با کرونا واکسیناسیون است و با تزریق واکسن کرونا به ویژه به سالمندان و بیماران زمینه ای آمار مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

از این رو مسئولان وزارت بهداشت پیش از این هم بارها اعلام کرده بودند که از واردات واکسن مورد تایید حمایت می‌کنند و در تلاش هستند تا واردات واکسن به کمک بخش خصوصی تسهیل شود چرا که با تاخیر در واکسیناسیون اولین نهادی که از نظر مردم زیر سوال می‌رود وزارت بهداشت است هر چند وزارتخانه متولی سلامت مردم وارد کننده‌ مستقیم واکسن نیست و تا امروز هم دستگاه‌های دیپلماسی با همکاری بانک مرکزی و حمایت وزارت بهداشت اقدامات لازم را در خارج از کشور برای تامین واکسن کرونا انجام دادند و بنابر مصوبه‌ پنجاه و دومین جلسه ستاد ملی کرونا، تامین و واردات واکسن کرونا به نوعی بر عهده قرارگاه یا همان وزارت کشور است و باید در تخصیص ارز برای خرید واکسن نظارت های دقیق صورت گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار کرونا در صفحه ویروس کرونا تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.