خبر مهم:

کد مطلب: ۲۲۸۸۴۱

ضرورت افزایش هزینه ورود و مصرف کالای قاچاق

ضرورت افزایش هزینه ورود و مصرف کالای قاچاق

عضو شورای برنامه‌ریزی و اقتصاد دانشگاهیان گفت: هزینه ورود و مصرف کالای قاچاق در کشور باید افزایش پیدا کند.

محسن امینی، عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو شورای برنامه ریزی و اقتصاد دانشگاهیان در خصوص قاچاق و آسیب‌های آن به بدنه تولید اظهار کرد: کاهش تولید داخلی و اشتغال، خنثی شدن حمایت از تولید داخلی، پایین آمدن انگیزه سرمایه گذاری از اثرات سوء قاچاق کالاست وهچنین در مواردی هم قاچاق کالا به دلیل عدم نظارت بهداشتی بر سلامت جامعه نیز اثرگذاراست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا گفت: هزینه ورود و مصرف کالای قاچاق در کشور باید افزایش پیدا کند و همچنین با فرهنگ سازی افراد جامعه را در خصوص پیامدهای استفاده ازکالای قاچاق آگاه کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در مبارزه با قاچاق کالا باید همه جوانب درنظر گرفته شود و تنها به صورت تک بعدی نمی‌توان با این مساله برخورد کرد. دولت میزان قاچاق به کشور در سال ۹۶ را ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرده است که امکان دارد عدد واقعی از این میزان هم فراتر برود.

امینی توضیح داد: زمانی که از حمایت کالای ایرانی صحبت به میان می‌آوریم قطعا یکی از این راهکارها مربوط به رقابت پذیری کالای داخلی می‌شود و نمی‌توان با ابزار تعرفه این رقابت‌پذیری را به منصه ظهور برسانیم، زیرا تجربه سه دهه اخیر بیانگر عدم موفقیت این موضوع بوده است.

عضو شورای برنامه ریزی و اقتصاد دانشگاهیان بیان کرد: در حوزه پوشاک ۵۵ درصد تعرفه واردات، ۹ درصد ارزش افزوده و ۴ درصد هم بحث تجاری داریم و بیش از ۷۰ درصد در این بخش کالای خارجی وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع تولیدکننده موقعیتش را با این شرایط می‌سنجد و با توجه به اینکه این قیمت بالاست، لذا قاچاقچی با دور زدن این سیستم ۷۰ درصد هزینه‌ها را به نفع خودش تمام می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: اصل اقتصاد مقاومتی بر این موضوع استوار است که صنایع ما مقاوم و ضربه پذیر باشند تا بتوانند در بازار رقابتی امروز دنیا مطرح شوند.

منبع: رادیو گفت‌‌وگو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.