کد مطلب: ۴۰۹۸۸۷

طرح اقدام ملی تامین مسكن چیست؟ / كپی ناقص از مسكن مهر

طرح اقدام ملی تامین مسكن چیست؟ / كپی ناقص از مسكن مهر

وزارت راه و شهرسازی در راستای كمك به تامین مسكن، طرح «اقدام ملی تامین مسكن» را در قالب احداث 400 هزار واحد مسكونی برنامه‌ریزی کرده است كه ثبت‌نام از متقاضیان در ده استان در هفته جاری آغاز شد.

وزارت راه و شهرسازی در راستای كمك به تامین مسكن، طرح «اقدام ملی تامین مسكن» را در قالب احداث 400 هزار واحد مسكونی برنامه‌ریزی کرده است كه ثبت‌نام از متقاضیان در ده استان در هفته جاری آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرایط این طرح نشان می‌دهد برای اقشار متوسط رو به بالای جامعه است، چراكه متقاضیان باید بیش از 50 میلیون تومان آورده نقدی داشته باشند و بتوانند ماهانه اقساط یك تا دو میلیون تومان وام این مسكن را پرداخت كنند. این در حالی است كه در مسكن مهر، مردم با آورده‌های ده‌میلیون تومانی و اقساط 200 تا 300 هزار تومانی خانه‌دار شدند. ساخت 400 هزار واحد مسكونی در قالب طرح اقدام ملی هرچند با تاخیر شش‌ساله شروع‌شده اما می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار آشفته مسكن برگرداند، در ماه‌های اخیر نیز شاهد درستی این مدعا بودیم، چنان‌كه پس از اعلام رسمی آغاز این طرح از سوی وزارت راه و شهرسازی و در ادامه آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح شاهد ثبات نسبی و در برخی موارد كاهش قیمت مسكن در كشور بودیم.

با اینكه وزارت راه، یك سایت را برای ثبت‌نام در طرح اقدام ملی تامین مسكن معرفی كرده و قرار بود از این هفته ثبت‌نام آغاز شود، بخش ثبت‌نام آن همچنان فعال نیست تا این طرح ملی، در همان گام اول با بی‌برنامگی مواجه شود. آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسكن این سوال را در جامعه ایجاد كرده است كه طرح‌ملی مسكن تا چه حد می‌تواند اقشار كم‌درآمد جامعه را به خانه‌دار شدن نزدیك كند. باید منتظر ماند و دید كه وزارت راه و شهرسازی و در راس آن دولت برای صاحبخانه شدن آسان مردم چه اقدامی خواهد كرد. دولت به خوبی می‌داند بعد از جهش قیمت تعداد مستاجرها و اجاره‌نشین‌ها در كشور افزایش یافته پس می‌تواند با آسان كردن مسیر ،هم صاحبخانه كردن مردم را آسان كند و هم اینكه تولید مسكن را كه خود فرصت شغلی بالایی را در پی دارد در پس اجرای این طرح رونق دهد. در حالی طرح ملی مسكن از سوی مقامات وزارت راه اطلاع‌رسانی شده كه اطلاعات مربوط به هزینه قطعی ساخت این مسكن كه مردم باید بپردازند، هنوز ابهام دارد. تا اینجای كار كه حدود یك سال از مطرح‌شدن طرح ملی مسكن می‌گذرد و با احتساب اطلاعات ارائه‌شده قرار است در قالب طرح مذكور وام 75 تا صد میلیون تومانی با سود 18درصد به متقاضیان پرداخت شود. همچنین متقاضی همان ابتدا باید 30 درصد قیمت تمام‌شده واحد مسكونی را پرداخت كند كه البته این عدد هم به گفته معاون تازه‌وارد وزیر راه و شهرسازی «فیكس» نیست.

شرایط ثبت‌نام

۱ـ متقاضی و افراد تحت تكفل، فاقد زمین مسكونی یا واحد مسكونی (از ابتدای سال 1384 به بعد) بوده و از ابتدای انقلاب اسلامی از هیچ‌یك از امكانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسكن شامل زمین، واحد مسكونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسكونی استفاده نكرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یك آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تامین مسكن).

۲ـ متقاضی متاهل و یا سرپرست خانوار باشد

۳ـ زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل 35 سال سن

۴ـ دارای حداقل پنج سال سابقه سكونت در پنج‌سال اخیر در شهر مورد تقاضا
در شهرهای جدید، سابقه سكونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاك است.

۵ ـ نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانكی (نظیر چك برگشتی، تسهیلات معوقه و …)

۶ ـ توانایی تامین هزینه ساخت مسكن (مازاد بر تسهیلات بانكی)

۷ـ امكان سپرده‌گذاری حداقل 30 درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانكی، درخصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه.

۸ ـ توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانكی تسهیلات دریافتی

امكانات طرح

۱ـ تسهیلات وام بانكی به مبلغ 75 تا صد میلیون تومان با نرخ 18 درصد با دوره مشاركت مدنی (ساخت) حداكثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداكثر 12سال پرداخت می‌گردد.

۲ـ تامین زمین در شهرهایی كه امكان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسكن و شركت عمران شهرهای جدید و براساس قوانین جاری عرضه می‌گردد.

قیمت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی مسكن

وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت ساخت آپارتمان در طرح اقدام ملی مسكن را از دو تا 5/2 میلیون تومان در هر مترمربع اعلام كرده است یعنی یك واحد آپارتمان ۷۵ متری ۲۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. قیمت هر مترمربع خانه در این طرح بسته به شرایط واحد مسكونی و ساختمان متفاوت است. قیمت‌ها براساس تعداد طبقات هر ساختمان، زیربنا و متراژ متفاوت خواهد بود و حتی از آنجا كه متقاضیان خود نوع مصالح را انتخاب می‌كنند قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال قیمت متوسط ساخت هر مترمربع خانه در طرح اقدام ملی بین یك و نیم میلیون (در خانه‌های یك طبقه و ویلایی) و دو تا 5/2 میلیون تومان در آپارتمان در نظر گرفته می‌شود و بسته به نوع سازه و تعداد طبقات این قیمت‌ها افزایش خواهد داشت.

رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملی

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت كرده باشند، ماهانه یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌كنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت كرده باشند، ماهانه یك میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌كنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی كه صندوق یكمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یك میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌كنند.

مدارك موردنیاز برای ثبت‌نام:

متقاضیان باید در زمان ثبت‌نام در طرح اقدام ملی مسكن، اسناد زیر را به صورت فایل اسكن شده (در قالب jpg و حداكثر حجم 200 كیلوبایت) ارسال كنند:

۱ـ ارائه گواهی سابقه سكونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر (اجاره‌نامه معتبر، گواهی اشتغال به كار، گواهی تحصیلی فرزندان و…)

۲ـ ارائه اصل كارت ملی متقاضی و افراد تحت تكفل

۳ـ ارائه اصل شناسنامه متقاضی و همسر

۴ـ ارائه گواهی كفالت (سرپرستی) در صورت ضرورت

۵ ـ ارائه اصل سند مالكیت برای متقاضیان دارای زمین

تذكر: مدارك فوق در زمان مراجعه به اداره كل یا دیگر نهادها و دستگاه‌های مربوطه به صورت فیزیكی ارائه می‌گردد.

متقاضیان می‌توانند از طریق كد رهگیری 10 رقمی و كد ملی از وضعیت پرونده خود با مراجعه به سامانه طرح اقدام ملی به آدرس tem.mrud.ir مطلع شوند.

ثبت‌نام در سامانه طرح اقدام ملی مسكن به معنای تایید شرایط متقاضی و تعهد ارائه واحد مسكونی نیست و هر زمان كه واجد شرایط نبودن متقاضی برای دستگاه و نهاد متولی اجرای طرح محرز شود، متقاضی از طرح جاری حذف‌شده و حق هیچ‌گونه اعتراض نخواهد داشت.

آورده ابتدایی متقاضی چقدر است؟

در مرحله اول ۳۰ درصد قیمت تمام‌شده پیش‌بینی‌شده باید واریز شود كه این قیمت برای تمام پروژه‌ها متفاوت است و نمی‌توان به‌طور دقیق سقف و كفی برای قیمت‌ها اعلام كرد، چراكه با توجه به نوع سفارش، قیمت‌ها متفاوت است.

دهك‌های كم‌درآمد می‌توانند از واحدهای مسكونی در اراضی ۹۹ ساله كه قیمت كمتری دارند، بهره‌مند شوند و دهك‌های متوسط می‌توانند در پروژه‌های مشاركتی ثبت‌نام كنند.

3 نوع تسهیلات اعطایی

در طرح اقدام ملی سه نوع تسهیلات وجود دارد، برخی از متقاضیان در صندوق پس‌انداز یكم سپرده‌گذاری كرده‌اند كه قبلا می‌توانستند بین ۸۰، ۱۲۰ و ۱۶۰ میلیون تومان برای خرید مسكن وام بگیرند و الآن با تفاهمی كه صورت گرفته است می‌توانند برای ساخت مسكن در طرح اقدام ملی، از این وام استفاده كنند.

گروهی دیگر می‌توانند از وام بافت فرسوده استفاده كنند كه در بخشی از این وام از منابع صندوق توسعه و بخشی از منابع داخلی بانك به مبلغ صد میلیون تومان استفاده می‌شود.

وام نهایی ۷۵ تا صد میلیون تومانی است كه از منابع داخلی بانك‌های عامل از جمله بانك مسكن با نرخ ۱۸ درصد كارمزد طی ۱۲ سال پرداخت می‌شود.

منبع: جام جم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام همه اش کلاهبرداریه مثل مسکن مهر امیدوارم خود مردم بهوش باشند و در این طرح دروغ ثبت نام نکنن

  • ناشناس

    ما که چهار تا بچه داریم وآقام بازنشسته ارتش وبیمار است توان قسط با حقوق کم ومستاجری نداریم چه خاکی تو سرمان باید کرد