کد مطلب: ۷۵۴۲۲۶

طرح جدید مجلس برای مجازات اظهارنظر افراد مشهور اعلام شد

طرح جدید مجلس برای مجازات اظهارنظر افراد مشهور اعلام شد

مجلس شورای اسلامی طرح جدیدی را برای مجازات اظهارنظر افراد مشهور پیش از مقامات رسمی اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس طرح جدید مجلس برای مجازات اظهار نظر قبل از افراد مشهور، 10 تا 15 سال برای این اظهار نظر درنظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش هر فرد مشهور حتی از نظر علمی و هر نوع اظهار نظر حتی از طریق مقالات مشمول این مجازات است و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، جزای نقدی و ۵ تا ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی برای این طرح پیش بینی شده است.
طرح جدید کمیسیون قضایی می‌خواهد ماده‌ای به ماده ۵۱۲ قانون مجازات اسلامی اضافه کند تا در موضوعات مختلف اظهارنظر‌ها در راستای قرائت رسمی باشد.

موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی ، می‌گوید که مثلا شایعه‌ای مطرح شده و هنوز مقام رسمی در مورد آن اظهارنظری نکرده، اگر اظهارنظر فرد یا تحلیلش بر مبنای شایعه دروغ باشد و بدون استناد بر واقعیت باشد، مشمول این طرح می‌شود.

طرح جدید کمیسیون قضایی می‌خواهد ماده‌ای به ماده 512 قانون مجازات اسلامی اضافه کند تا در موضوعات مختلف اظهارنظرها در راستای قرائت رسمی باشد.

کمیسیون قضایی مجلس چندین طرح در دست بررسی دارد؛ این طرح‌ها در قالب «افزودن یک ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی» ارایه می‌شوند.

یکی از این طرح‌ها الحاق یک ماده به ماده 512 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی است؛ طرحی که به نظر می‌رسد در راستای تهدید و تحدید آزادی بیان و اظهارنظر برای افراد مشهور و شناخته‌شده باشد.

ماده 512 می‌گوید: «هر کس مردم را به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند صرف‌نظر از اینکه موجب قتل و غارت‌ بشود یا نشود به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد.»

حالا کمیسیون قضایی مجلس در حال تدوین طرحی است که یک ماده به عنوان «ماده 512 مکرر» به این بخش اضافه شود. می‌توان گفت، این «ماده مکرر»، در مجموع سلبریتی‌ها و افراد مشهور و پرمخاطب را هدف قرار داده است؛ آن هم با نگه داشتن شمشیر مجازات درجه سه بالای سر آنها؛ مجازاتی که طبق قانون مجازات اسلامی، شامل «حبس بیشتر از 10 تا 15 سال» و «جزای نقدی بیشتر از 360 میلیون ریال تا 550 میلیون ریال» است.

مجازات بیان قرائتی برخلاف قرائت رسمی

طبق ماده «512 مکرر»، «هر شخصی که دارای موقعیت شغلی، اجتماعی، سیاسی، خانوادگی، علمی، فرهنگی و نظامی جامعه است، در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها، مقالات، پیام‌ها و یادداشت‌های خود در فضای حقیقی یا مجازی در مورد اموری که نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی است و هنوز اعلام نظر رسمی نشده است، مطالبی را خلاف واقع، بیان کند که بازخورد گسترده داشته باشد و در اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع موثر باشد، اگر از مصادیق افسادفی‌الارض موضوع ماده (۲۸۶) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/۲/۱۳۹۲ نباشد، علاوه بر محکومیت به مجازات درجه سه به مجازات نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی محکوم می‌شود و مسوول جبران خسارات وارده نیز می‌باشد.»

به زبان ساده‌تر این ماده می‌گوید اگر اتفاقی در سطح جامعه رخ دهد و نیاز به اظهارنظر مراجع رسمی باشد، تا وقتی اظهارنظر رسمی درباره آن رخداد، حادثه یا اتفاق صورت نگیرد، این دسته افراد که در مجموع می‌توان به آنها افراد مشهور و پرمخاطب گفت، اظهارنظری که بر پایه اظهارنظرهای رسمی نباشد، نباید پیرامون آن موضوع داشته باشند؛ به این معنی که در صورت رخ دادن حادثه یا اتفاقی که گستره مخاطب آن وسیع باشد، تا زمانی که مراجع رسمی موضع‌گیری نکنند و شایعات در شهر بچرخد، هرچند این شایعات صحیح باشد اما با روایت مراجع رسمی تفاوت داشته باشد، اظهارنظر پیرامون آن جرم محسوب می‌شود.

منبع: انتخاب

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رک گو

    یعنی جمع شدین تو مجلس که بگین اگه میخای صحبت کنی نباید مشهور باشی؟😂😂

  • Kam

    بشرطیکه تبعیض قایل نشن
    حتی اکه امثال شریعتمداری و کریمی قدوسی و …

  • ناشناس

    مثلا اگه یکی در مورد اختلاس آقای خاوری قبل از خروج ایشان از ایران و ده سال خوشگذرانی با پولهای مردم حرفی بزند مشمول این قانون میشود؟ آیا الان که بیش از ده سال از هجرت خاوری گذشته است مجازیم ؟

  • ناشناس

    یه قانون تصویب کنید اگه مسئولی وعده دروغ داد و عمل نکرد یا خلف وعده کرد .باید حبس ۱۰ تا ۱۵ سال داشته باشد .اگه واقعا مردید..یا که کار دیگه …یه جور قفل درست کنید و دهان افراد مشهور را قفل کنید .کلیدش هم دست خودتون باشه

    • ناشناس

      شوخی نکن…
      تمام این قوانین برای حفاظت از همین خلف وعده ها، دزدی ها، حفظ قدرت و مقام و شهرته…
      فقط چون هیچ هنری ندارن و قدرت دستشونه از زور استفاده میکنن.
      از امثال پیامبر زمین تا آسمون فاصله دارن و بیشتر به یزید شبیه ان.

  • ناشناس

    ایا شما خودتون رو نماینده مردم میدانید هر قانونی که به نفع منافع خودتان باشه رو تصویب می‌کنید همه رو زندانی کنید و با خیال راحت هر کاری دوست دارید انجام دهید به دم از دموکراسی میزنید

  • ناشناس

    با این طرح های جدید مجلس ، همه کاری دیگر جرم است . فقط اختلاس جرم نیست انگار

  • ناشناس

    این قوانین از قبل توسط کیهان نوشته شده بود منتها وقت مجلس برای رسیدگی به این قانون در آن زمان میسر نبود

  • ناشناس

    برگشتیم به قرون وسطای اروپا این بار در ایران، آزادی بیان هم از مردم گرفته شد

    • ناشناس

      گرفته شد؟ مگه داشتیم؟ فقط می خوان سه قفله اش کنن.

  • ناشناس

    فساد سیستماتیک یعنی این!!!حتی حق دادن نظر درباره زندگی خودتو نداری !! صد رحمت به فرعون !صد رحمت به هیتلر

  • شاهین

    سلام.وقت بخیر
    یعنی واقعا یک چندتا بچه نشستن رو چندتا صندلی …
    اصلا آدم به این حرفا نمیدونه بخنده یا…
    بابا یعنی نمیخواین تزکیه کنین نفستون رو.نمیخواین بزرگ بشین.
    خواهش میکنم یکی به اینا بگه بابا برای حفظ جونتون یا مقامتون یا مالتون اینقدر میترسی که 6 قفله تند تند قانون میزارین واسه حفظش…