کد مطلب: ۴۵۵۷۵۷

عرضه اولیه سهام بورس و کاربرد تابلوخوانی در بورس

عرضه اولیه سهام بورس و کاربرد تابلوخوانی در بورس

هنگامی که یک شرکت به مرحله‌ای از فرآیند رشد خود می‌رسد که معتقد است برای مقررات سخت کمیسیون اوراق بهادار به همراه مزایا و مسئولیت‌های سهام‌داران عمومی به اندازه کافی بالغ است، شروع به تبلیغ عرضه عمومی سهام خود می‌کند. معمولا این مرحله از رشد زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت تقریبا به ارزش‌گذاری معینی رسیده باشد.

عرضه اولیه عمومی چیست؟

عرضه اولیه عمومی (IPO) به روند ارائه سهام یک شرکت خصوصی به عموم در عرضه سهام جدید اشاره دارد. صدور سهم عمومی، به یک شرکت اجازه می‌دهد تا سرمایه را از سرمایه‌گذاران عمومی جمع کند. انتقال از یک شرکت خصوصی به یک شرکت عمومی می‌تواند زمان مهمی برای سرمایه‌گذاران خصوصی باشد تا سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را به طور کامل دریافت کنند، زیرا معمولا شامل سود سهم برای سرمایه‌گذاران خصوصی است که در آن از قبل سهیم هستند. در ضمن، به سرمایه‌گذاران عمومی نیز اجازه می‌دهد تا در این عرضه اولیه شرکت کنند.

شرکتی که برنامه‌ریزی عرضه اولیه را انجام می دهد، معمولا یک یا چند پذیره‌نویس را انتخاب می‌کند. آنها همچنین یک بورس را انتخاب می‌کنند که در آن سهام منتشر می‌شود و متعاقبا به صورت عمومی معامله می‌شود.

نحوه عملکرد عرضه اولیه عمومی

123456

هر شرکتی قبل از عرضه اولیه سهام عمومی یک شرکت خصوصی تلقی می‌شود. به عنوان یک شرکت خصوصی، کسب‌وکار تا این لحظه با تعداد نسبتا کمی از سهام‌داران از جمله سرمایه‌گذاران اولیه مانند موسس‌ها، خانواده و دوستان، همراه با سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا فرشتگان سرمایه‌گذار رشد کرده است.

هنگامی که یک شرکت به مرحله‌ای از فرآیند رشد خود می‌رسد که معتقد است برای مقررات سخت کمیسیون اوراق بهادار به همراه مزایا و مسئولیت‌های سهام‌داران عمومی به اندازه کافی بالغ است، شروع به تبلیغ عرضه عمومی سهام خود می‌کند. معمولا این مرحله از رشد زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت تقریبا به ارزش‌گذاری معینی رسیده باشد، و این مرحله همچنین به عنوان وضعیت تک‌شاخ شناخته می‌شود. با این حال، شرکت‌های خصوصی با پایه‌های قوی و پتانسیل سودآوری اثبات شده نیز می‌توانند در ارزش‌گذاری‌های مختلف برای عرضه اولیه عمومی تعیین صلاحیت شوند. و این امر به رقابت بازار و توانایی شرکت‌ها در تحقق الزامات بستگی دارد.

عرضه اولیه عمومی یک گام بزرگ برای یک شرکت است . این اقدام امکان جمع‌آوری پول زیادی را در اختیار شرکت قرار می‌دهد. عرضه اولیه عمومی به شرکت توانایی بیشتری برای رشد و گسترش می‌دهد. شفافیت افزوده و اعتبار فهرست سهام نیز می‌تواند عاملی برای کمک به دستیابی شرایط بهتر هنگام درخواست صندوق‌های وام باشد.

سهام عرضه اولیه عمومی یک شرکت از طریق پذیره‌نویسی قیمت‌گذاری می شوند . هنگامی که یک شرکت در معرض عموم قرار می‌گیرد، مالکیت سهام خصوصی قبلی به مالکیت عمومی تبدیل می‌شود و سهام سهام‌داران خصوصی فعلی به اندازه قیمت معامله عمومی ارزش‌گذاری می‌شود. پذیره‌نویسی سهام همچنین می‌تواند شامل مفاد ویژه‌ای در تبدیل مالکیت خصوصی به عمومی شود. به طور کلی تبدیل سهام خصوصی به عمومی زمان کلیدی برای سرمایه‌گذاران خصوصی است تا بتوانند بازده مورد انتظار خود را به دست آورند. سهام‌داران خصوصی ممکن است سهام خود را در بازار عمومی نگه داشته و یا بخشی یا همه آنها را برای سود به فروش برسانند.

در عین حال بازار عمومی فرصتی عظیم را برای میلیون‌ها سرمایه‌گذار برای خرید سهام شرکت مهیا می‌کند و سرمایه را در سهام سهام‌داران یک شرکت فراهم می‌کند. بازار عموم متشکل از هر سرمایه‌گذار شخصی یا نهادی است که علاقه به سرمایه‌گذاری در شرکت دارد. به طور کلی، تعداد سهامی که شرکت می‌فروشد و قیمتی که آن سهام فروخته می‌شوند، عوامل ازدیاد ارزش سهام سهام‌داران جدید شرکت است. سهام سهام‌داران زمانی که عمومی و خصوصی است همچنان نمایانگر سهام متعلق به سرمایه‌گذاران است، اما با یک عرضه اولیه عمومی ، سهام سهام‌داران با پول بدست آمده از عرضه اولیه به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. برای دیدن عرضه اولیه‌های جدید به لینک عرضه اولیه جدید ۹۹ مراجعه کنید.

۵ نکته مهم برای سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه عمومی

98765432

امروزه بار دیگر می‌توان در عرضه اولیه عمومی سرمایه‌گذاری کرد اما تمرکز تغییر کرده است. سرمایه‌گذاران به جای تلاش برای سرمایه‌گذاری در افزایش اولیه سهام، تمایل بیشتری به بررسی دقیق چشم‌اندازهای بلندمدت آن دارند. بنابراین لازم است قبل از سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه عمومی نکاتی را در این زمینه به یاد داشته باشید.

۱٫تلاش گسترده برای تحقیقات عینی

کسب اطلاعات در مورد شرکت‌هایی که برای عمومی شدن آماده‌اند دشوار است. بر خلاف اکثر شرکت‌های معامله شده به طور عمومی، شرکت‌های خصوصی معمولا فاقد شماری از تحلیلگرانی می‌باشند که سعی در کشف شکاف احتمالی در زره‌های شرکتی خود دارند. به خاطر داشته باشید اگرچه بیشتر شرکت‌ها سعی می‌کنند تمام اطلاعات موجود در اطلاع‌نامه خود را به طور کامل افشا کنند، اما هنوز توسط خود آنها نوشته شده است و نه توسط شخص ثالث بی‌طرف.

۲٫ شرکتی با کارگزاران قوی انتخاب کنید

سعی کنید شرکتی را انتخاب کنید که دارای یک پذیره‌نویس قوی باشد. منظور این نیست که بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری هرگز معایب را به بازار عرضه نمی‌کنند، اما به طور کلی کارگزاری‌های با کیفیت شرکت‌های با کیفیت را عرضه می‌کنند. هنگام انتخاب کارگزاری‌های کوچکتر، احتیاط بیشتری کنید زیرا ممکن است مایل به پذیره‌نویسی هر شرکتی باشند.

۳٫ همیشه اطلاع‌نامه را بخوانید

خاطرنشان کردیم که تمام ایمان خود را صرف اطلاع‌نامه نکنید، اما هرگز نباید از دنبال کردن مطالب آن به طور مختصر غافل بمانید. ممکن است یک مطالعه خشک داشته باشید، اما دفترچه اطلاعات، خطرات و فرصت‌های شرکت را همراه با پیشنهادات در استفاده از پولی که توسط عرضه اولیه عمومی جمع‌آوری شده مشخص می‌کند.

به عنوان مثال، اگر پول برای بازپرداخت وام یا خرید سهام از موسسین یا سرمایه‌گذاران خصوصی است، مواظب باشید! نشانه بدی است اگر شرکت نتواند وام خود را بدون انتشار سهام بازپرداخت کند. پولی که به سمت تحقیق، بازاریابی یا گسترش در بازارهای جدید می‌رود، نمای بهتری را به تصویر می‌کشد.

۴٫ محتاط باشید

شکاکیت یک ویژگی مثبت برای رشد در بازار عرضه اولیه عمومی است. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، همیشه عدم اطمینان زیادی در مورد عرضه اولیه عمومی وجود دارد، که عمدتا به دلیل کمبود اطلاعات موجود است. بنابراین، همیشه باید با احتیاط به عرضه اولیه عمومی نزدیک شوید.

۵٫ در نظر بگیرید که باید منتظر پایان دوره قفل شدن باشید

دوره قفل شدگی یک قرارداد قانونی الزام‌آور (سه تا ۲۴ ماه) بین پذیره‌نویس‌ها و خودی‌های شرکت است که آنها را از فروش هرگونه سهام برای یک دوره مشخص ممنوع می‌کند.

نکته اینجاست که منتظر ماندن تا اینکه خودی‌ها برای فروش سهام خود آزاد باشند استراتژی بدی نیست زیرا اگر پس از اتمام مدت زمان قفل شدگی، سهام خود را نگه دارند ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شرکت آینده‌ای روشن و پایدار داشته خواهد داشت. در طی دوره قفل کردن، به هیچ وجه نمی توان گفت که خودی ها واقعا از گرفتن قیمت خالص سهام خوشحال خواهند بود.

اهمیت تابلوخوانی بورس در عرضه اولیه عمومی

456789

برای شروع خرید سهام در عرضه اولیه عمومی لازم است در آموزش بورس و تابلوخوانی نیز تبهر و مهارت داشته باشید تا خرید یا فروش امن و دقیق‌تری انجام دهید. شاید بسیاری از معامله‌گرها یا به اصطلاح تریدرها آشنایی کافی از تابلوخوانی در بورس نداشته باشند، اما به هیچ عنوان نمی‌توان از اهمیت آن غافل ماند.

پیدا کردن تابلوی معاملات یک سهام خاص به دو روش عمده صورت می‌گیرد:

  • سرچ کردن نام نماد یا شرکت در موتور جستجو و باز کردن اولین لینک
  • سرچ کردن نام نهاد مورد نظر در وب‌سایت «شرکت مدیریت فناوری بورس تهران»

پس از باز نمودن یک تابلو، چند جدول یا بخش نمایش داده می‌شود که در آنها اصطلاحات و اعدادی نشانگر قیمت‌ها و معاملات صورت گرفته در بازه‌های زمانی مشخص است.

قسمتی از تابلو مربوط به قیمت سهام در تاریخ روز است. قیمت پایانی در پایان یک روز معامله تعیین می‌شود و آخرین قیمت یک سهم در آن روز است و شامل میانگینی از قیمت‌های معامله در آن روز می‌باشد. زمانی که آخرین قیمت یک سهام بیشتر از قیمت پایانی آن روز باشد نشان از روند مثبت معامله آن سهام است و بالعکس.

قسمتی دیگر از تابلو بازه‌های قیمتی سهام را نشان می‌دهد. بازه روز تغییرات قیمت سهام را در تاریخ روز نمایش می‌دهد. بازه مجاز محدوده‌ای است که سهام می‌تواند در آن روز نوسان کند. بازه هفته و سال نیز مانند بازه روز نوسان قیمت‌ها را در آن بازه زمانی خاص (روز، هفته یا سال) نشان می‌دهد.

بخشی از تابلو معاملات تعداد و حجم معاملات آن سهام را در روز جاری نمایش می‌دهد. سهام شناور تنها درصدی از سهام است که در اختیار عموم مردم یا تریدرها قرار می‌گیرد. اصطلاح EPS که مخفف عبارتearning per share در انگلیسی است معادل سود هر سهم است.

EPS پیش‌بینی شده: سود یک سهم است که شرکت مربوطه برای سال مالی پیش‌بینی می‌کند.

این بود مختصری از تابلوخوانی بورس برای اطلاعات بیشتر در مورد ان به سایت چارت ایران به آدرس www.chartiran.com مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بسیار عالی بود

  • شهین رحیمی

    با درود
    بازه سال مربوط به نوسان مجاز در سال گذشته میباشد یا سال جاری
    مثلا وقتی در نما د یک سهم می نویسند بازه سال ۱۵۰۰_۲۲۰۰ منظور اینه که سهم ارزشش بیشتر از ۲۲۰۰ نخواهد شد؟

    • ناشناس

      بازه سال ۱۲ ماه گذشته تا این لحظه میباشد