کد مطلب: ۷۹۳۹۸۹

نخستین ورودی بازار سرمایه در سال جدید؛

عرضه اولیه پی پاد؛ فردا در بورس تهران

عرضه اولیه پی پاد؛ فردا در بورس تهران

بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران قرار است فردا 12 درصد از سهام شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» با نماد «پی‌پاد» عرضه اولیه شود. اما برای شرکت در این عرضه به چه میزان نقدینگی نیاز است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشتر شرکت بورس تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که روز چهارشنبه مورخ ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ تعداد ۳۶۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» به قیمت مبنای ۵۰۰ تومان در بورس تهران عرضه اولیه خواهد شد.

بر این اساس فردا تعداد ۳۶۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» در بخش «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس تهران و نماد «پی‌پاد» به شیوه ثبت سفارش عرضه خواهد شد.

در اطلاعیه شرکت بورس تهران اعلام شده است که قیمت مبنای سهم پی پاد ۵۰۰ تومان (سقف قیمت ۵۵۰ و کف قیمت ۴۵۰ تومان) و حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۵۰۰ سهم خواهد بود.

بنابراین حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در این عرضه اولیه با توجه به سقف ۵۵۰ تومانی قیمت ، ۲۷۵ هزار تومان برآورد می‌شود.

گفتنی است این نخستین عرضه اولیه سال 1402 است و تمامی کدهای حقیقی علاوه بر کدهای حقوقی مجاز به شرکت در آن خواهند بود.

بر اساس بررسی‌های تجارت‌نیوز، در مجموع حدود 20 شرکت در سال 1401 توانستند به تالار شیشه‌ای راه پیدا کنند و وارد این رالی جذاب شوند. نگاهی به عرضه‌های اولیه سال 1401 نشان می‌دهد که سال گذشته، سال نسبتا شلوغی برای عرضه‌‌های اولیه بود و تا حدودی سود خوبی نصیب خریداران شد.

برای مثال آسیاتک و حگهر که در اردیبهشت 1401 مسیر عرضه‌های اولیه سال را باز کردند به ترتیب حدود 135 و 85 درصد از زمان عرضه تا کنون بازدهی کسب کردند و به سطوح هزار و 48 تومان و هزار و 200 تومان رسیدند.

از سیمان اردستان نیز نباید غافل شد؛ سهمی که در اوج تب‌وتاب اصلاح بازار و در اواخر دی‌ماه وارد بورس شد و تنها نماد به طور دائم سبز آن روزهای بازار بود. سرانجام هم این نماد سیمانی توانست در کمتر از دو ماه بیشتر از 107 درصد افزایش قیمت را تجربه کند!

گفتنی است سال گذشته همچنین بخش بزرگی از عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشت و کدهای حقیقی در روز عرضه اجازه ثبت سفارش نداشتند؛ متولیان بازار سرمایه اعلام کرده بودند که این اقدام با هدف کاهش هیجان فروش پیش از روز عرضه اولیه و کنترل خریدهای هیجانی بدون تحلیل نمادهای تازه‌وارد انجام می‌شود.

برای مطالعه بیشتر درباره عرضه‌های اولیه سال 1401 می‌توانید گزارش « عملکرد عرضه های اولیه سال 1401/ تازه‌واردها چه ارمغانی برای سرمایه‌گذاران داشتند؟ » را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.