کد مطلب: ۳۰۳۲۸۳

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

آیا عرضه نفت در بورس فقط یک نمایش است؟

آیا عرضه نفت در بورس فقط یک نمایش است؟

با توجه به مصوبه دولت مبنی بر عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی آیا بخش خصوصی از این مصوبه استقبال می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهوری طرح عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی تصویب شد. سوالی که مطرح می‌شود این است که عرضه نفت خام به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی چقدر موفق خواهد بود؟

محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، گفت: بدون شک این تصمیم به ایجاد فضایی شفاف و سالم برای استفاده از توان بخش غیردولتی در فروش نفت کشور می‌انجامد که بارها به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای عرضه دو هفته یک بار محموله‌های 35 هزار تنی نفت کوره در بورس انرژی صورت گرفته است که با توجه به درخواست شرکت ملی نفت مبنی بر عرضه میعانات نفتی در بورس انرژی به زودی پس از تکمیل فرآیند پذیرش این کالاها، عرضه میعانات گازی نیز در رینگ صادراتی بورس انرژی آغاز خواهد شد.

خادمی افزود: برای نتیجه گیری در مورد این تصمیمات باید دید شروع این اقدام چگونه خواهد بود و آیا شفافیت در فرآیند عرضه نفت خام و میعانات وجود خواهد داشت یا خیر.

وی ادامه داد: قطعا بخش خصوصی از عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی استقبال می‌کند و این امری است که باید زودتر عملی می‌شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مورد توان بخش خصوصی در خرید چندین هزار بشکه به دلیل اینکه در کشور چنین تجربه‌ای وجود نداشته است نمی‌توان به صراخت نظر داد، اما به نظر می‌رسد در صورت شفافیت نحوه قیمت‌گذاری و حمایت‌های دولتی این موضوع قابل تحقق باشد.

قیمت‌گذاری در بورس انرژی باید رقابتی باشد

همچنین محمد خبری زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، گفت: بدون شک هدف از عرضه نفت خام در بورس انرژی استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در حوزه نفت و گاز است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، معاملات شفاف‌تر و رقابت به صورت کامل انجام خواهد گرفت، اما تنها موضوع مهم حجم عرضه و مکانیزم قیمت‌گذاری نفت خام در بورس انرژی است.

خبری‌زاد افزود: اگر قیمت‌ها، خریدار، فروشنده از قبل مشخص شده باشند یا حجم عرضه آنقدر کم باشد که معاملات در بورس انرژی تاثیری در قیمت‌گذاری نفت نداشته باشد، مطمئنا عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی حالت نمایشی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اما اگر همانند بورس‌های بزرگ دنیا، تمامی معاملات در حالت رقابت آزادانه در این بورس صورت گیرد، مطمئنا به بهبود وضعیت فروش نفت ایران در آینده نیز کمک خواهد کرد. چه بسا که امکان انتشار اوراق‌های فیوچر و آپشن به صورت واقعی نیز بعد از عرضه نفت در بورس انرژی بر روی نفت خام فراهم شود.

راهی برای دور زدن تحریم‌ها

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درباره عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی، گفت: این مکانیزم بیشتر برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: دولت و وزارت نفت به صورت شفاف می‌توانند نفت خام را به صورت ارزی در رینگ صادراتی بورس انرژی بفروشند و پول را به صورت نقدی دریافت کنند و بخش خصوصی هم نفت خام را در بازارهای خارجی فروخته و سودی برای خود کسب کند. معتقدم روش مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها است و احتمالا دولت به هدفش می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.