کد مطلب: ۵۰۸۰۷۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی:

علت اصلی ریزش قیمت دلار چیست؟ / پیش‌بینی ادامه ارزانی دلار تا یک هفته بعد

علت اصلی ریزش قیمت دلار چیست؟ / پیش‌بینی ادامه ارزانی دلار تا یک هفته بعد

دلار رو به کاهش است و سه روزه بیش از ۹ درصد از ارزش خود را از دست داده، با وجود این، احمد مجتهد باور دارد این ریزش نهایتا تا هفته آینده می‌تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای هفته تا روز سه‌شنبه قیمت دلار بیش از دو هزار تومان کاهش داشته است. اسکناس آمریکایی با از دست دادن ۹٫۸ درصد از ارزش خود در همین بازه چند روزه به قعر قیمتی شش ماه اخیر رسیده و فعالان بازار معتقدند ریزش آن قرار است دست کم تا روشن شدن موضع رئیس جمهور جدید آمریکا در برابر ایران، ادامه پیدا کند.

آن طور که که از گفته‌های احمدمجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، به تجارت‌نیوز بر می‌آید احتمالا مقامات دولت یا بانک‌مرکزی در ریزش فعلی نقشی نداشته باشند.

او باور دارد علت ریزش فعلی نگرانی خریدارانی است که منتظر افزایش قیمت بودند و حالا احساس می‌کنند با توجه به شرایط سیاسی که احتمالا به دلیل وجود دولت جدید آمریکا پیش می‌آید، زیان خواهند کرد، پس به دنبال فروش هستند.

البته رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی معتقد است این روند نمی‌تواند ادامه پیدا کند و احتمالا متوقف خواهد شد.

او توضیح می‌دهد: انتظارات مردم درباره بهبود شرایط مبادلات ارزی باعث کاهش قیمت دلار شده اما قابل پیش‌بینی نیست که نرخ تا کجا پایین می‌آید. احتمال می‌دهم کاهش قیمت‌ها تا نهایتا یک هفته دیگر بیشتر ادامه پیدا نکند و از آنجا به بعد دیگر باید دید موضع دولت جدید آمریکا نسبت به ایران چیست.

از نظر این کارشناس یکی از دلایل کاهش تقاضا برای دلار در روزهای اخیر، این احتمال است که با آزاد شدن ارزهای بلوکه شده دست دولت برای تخصیص ارز باز ‌شود و بخشی از تقاضاها را پوشش ‌دهد. پس به پشتوانه همین شرایط، خریداران دست نگه داشته‌اند.

مجتهد در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز تا کجا ممکن است ادامه یابد؟ می‌گوید: تنها چیزی که می‌توانم درباره نرخ ارز بگویم این است که باید یادمان باشد در عمل ثابت شده هیچ یک از ارقام ۱۵ هزار و ۱۶ هزار تومانی که مسئولان می‌گویند تحقق نیافته است و بازار با مکانیز عرضه و تقاضای خودش به نرخ رسیده است.

آنچه این کارشناس در نهایت به آن اشاره می‌کند تبعات ریزش ناگهانی و یکباره دلار است که می‌تواند آثار سوء خود را به زودی در سایر بازارها نشان دهد.

مجتهد توضیح می‌دهد: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی خواسته بود مردم شتاب‌زده عمل نکنند چرا که منابع دلاری بسیاری دست مردم است و تبدیل آن به طور ناگهانی به ریال تاثیر خودش را در رشد نقدینگی نشان می‌دهد این نقدینگی به هر چه تبدیل شود اعم از مسکن و کالا و…به نوعی دردسر می‌آفریند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار ۶ تا ۸ هزار تومان است ولی این دولت کدخدا پرست شاید تا ۱۵ هزار تومان ان را پایین بیاورد تا از خرید دلار از مردم کاسبی کند

  • شاه داوود

    در کشورهای پیشرفته پول یک وسیله است اجرا کردن سیاستهای اقتصادی.مثل چین .مثل آمریکا وغیره.اینجا ارزش بهش میدن.تقدس بهش میدن.ای خاک

  • ناشناس

    اینا نفت رو میفروشن دلار میگیرن
    اصلن ب نفعشون نیست ک قیمت دلار بیاد پایین
    بدبخت ماییم ک داریم تو اتیشی میسوزیم ک اینا باهاش خودشونو گرم میکنن

  • مهیار

    نمی دانم چرا بعضی از کارشناسان از پایین آمدن نرخ ارز چندان خوشحال نیستند و ترجیح می دهند دلار در محدوده ۳۰ تومان باشد…توجه نمی کنند که در ایران همه چیز وابسته به نرخ دلار است و این فلاکت مردم دلیل اصلی اش بالا رفتن دلار است…

  • ناشناس

    علت افزایش مجدد قیمت دلار در چندروز گذشته بخاطر سفته بازان است که کلی دلار دارن و صرفا برای فروش دلارهای خودشون قیمتو با سفته بازی بالا کشیدن تا دلارهای خودشونو به بالا ترین قیمت بفروشن هر کی دلار داره بفروشه تا به خاک سیاه ننشست.

  • کلیمی

    ریزش دلار تا چند ماه آینده جدیست هرکی دلار داره بفروشه . وبجز تجار کسی دیگر هم به فکر خرید فروش نباشه .

  • ناشناس

    تاکی غربالگری تاکی میخواهید ازمردم بگیرید طرف کلی سرمایه گذاشت تا پولش بی ارزش نشه حالا یک شبه جیب مردم و خالی کنید تا کی بی ثباتی

  • ناشناس

    بجای دلار برید بیت کوین بخرید مطمئن مطمینه

  • ناشناس

    ‌‌وقتی دریک کشور ۵نرخ دلار داریم وهیچ کنترلی هم وحود ندارد که اگر داشت ۵نرخی وجودنداشت خود راه فساد وتباهی است مردم ملت به نان شب محتاج هستند کسانی ۱میلیون دلار با نرخ اختلاف ۲۰هزارتومان یعنی ۲۰میلیارد تومان را به راحتی به مالشان اضافه می کنند وهنوز به دنبال ….

  • ناشناس

    ایران خخخخخخخ