کد مطلب: ۳۵۳۶۶۷

یک کارشناس امور بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

یک کارشناس امور بانکی عدم رابطه سیستم بانکی کشور با بانک‌های خارجی را علت نوسانات ارزی دانست و پیش‌بینی کرد که اگر این روابط تسهیل نشود، قیمت دلار گرانتر می‌شود. وی همچنین درباره سود بانکی گفت: باید نحوه و زمان تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات به عهده بانک‌ها گذاشته شود.

قیمت دلار در اواخر هفته گذشته روی نرخ 11 هزار و 850 تومان ایستاد اما با شروع هفته جاری روند افزایشی قیمت دلار شروع شد. قیمت دلار در شنبه 25 بهمن ماه سال جاری وارد کانال 12 هزار تومان شد، اما روی این قیمت باقی نماند و نرخ این ارز در ظهر امروز (سه‌شنبه، 30 بهمن ماه) به نزدیک 13 هزار تومان رسیده است.

برخی کارشناسان به تعویق افتادن تصویب لایحه پالرمو را روی نوسان قیمتی دلار طی چند روز اخیر بی‌تاثیر نمی‌دانند.

احمد حاتمی یزد، کارشناس امور بانکی درباره تاثیر این لایحه بر نرخ ارز گفت: روابط ما با بانک‌های خارجی روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. هر اتفاقی که روی روابط کشور با بانک‌های خارجی تسهیل کند، نرخ ارز منطقی‌تر می‌شود. اما وقتی که این روابط را مسدود کند به هر دلیلی مثل تصمیمات ترامپ، عدم تصویب لایحه پالرمو یا FATF اثر منفی بر بازار ارز دارد. این اتفاقات بازار ارز را به سمت بازارهای غیررسمی می‌برد. برای سروسامان گرفتن وضعیت اقتصاد باید ارتباطمان را بانک‌های خارجی تسهیل کنیم. اگر به هر دلیل سیاسی یا ایدئولوژیکی این روابط برقرار نباشد، هزینه هنگفتی بابت بحران‌های ارزی و اقتصادی می‌پردازیم.

وی در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز گفت: این نوسانات بیشتر هم می‌شود و قیمت دلار بالاتر می‌رود. تا زمانی که روابط کشور با بانک‌های خارجی تسهیل نکنیم روند افزایشی نرخ ارز ادامه دارد.

تعیین نرخ سود باید از عهده‌ بانک مرکزی خارج شود

این کارشناس امور بانکی معقد است باید نحوه و زمان تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات به عهده‌ی بانک‌ها گذاشته شود.

وی همچنین گفت: تجربه ثابت کرده است این که بانک مرکزی دستور دهد بانک‌ها در نرخ سود‌هایشان چه تغییری بدهند، عملی نمی‌شود. یعنی بانک‌ها راهی پیدا می‌کنند که نرخ سود مدنظر خود را در مورد تسهیلات و سپرده‌ها اعمال کنند. بنابراین باید به عهده خود بانک‌ها گذاشت تا با توجه به درآمدشان نسبت به سودشان تصمیم بگیرند تا بانک‌ها نسبت به یکدیگر نرخ‌های متفاوتی را برای سود انتخاب کنند. نرخ واحد برای سود سپرده‌ها جوابگو نیست.

وی در ادامه افزود: وضعیت ساختار مالی بانک‌ها متفاوت است. بانک‌هایی که کمبود سرمایه دارند ممکن است سود بیشتری به سپرده‌گذاران بدهند و از این طریق تامین سرمایه کنند و بانک‌هایی که سرمایه بیشتری دارند سود کمتری بدهند. نرخ سود بانک‌ها بستگی به این دارد که بازار و معوقات هر بانک چطور است.

در پایان تصریح کرد: دو سال است بانک مرکزی نرخ سود سپرده را 18 درصد اعلام کرده اما تا جایی که من می‌دانم هیچ بانکی این نرخ را رعایت نمی‌کند. روشی پیش گرفتند که بخشی از تسهیلاتی مصوب شده را در بانک نگه می‌دارند ولی سود بانکی که حساب می‌کنند روی مبلغ کل تسهیلات است، عملا به جای 18 درصد، نرخ سود 22 درصد می‌گیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا جایی که ما دیدیم فقط بانک‌های دولتی از نرخ مصوب سود استقبال می‌کنند، منتظر عملیات بازار باز بانک مرکزی هستیم، گر چه دیگه خیلی دیره.

  • ناشناس

    تحليل کامل بر حسب واقعيت

  • ناشناس

    یکی از روش های مبارزه با تحریم ها تسهیل در ورود بانک های خارجی به کشور است