کد مطلب: ۵۸۸۲۴۱

۱۰ سال حبس برای رئیس سابق بانک مرکزی

سیف و عراقچی چرا محاکمه شدند؟

سیف و عراقچی چرا محاکمه شدند؟

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ولی‌الله سیف به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به هشت سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه، رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، رای پرونده سیف رئیس وقت بانک مرکزی، احمد عراقچی و سالار آقاخانی در رابطه با برهم زدن نظم و آرامش بازار ارز و فضای اقتصادی کشور و همچنین برخی سوء مدیریت‌ها صادر شده است.

اما علت این محاکمه چیست؟

از اواسط سال ۹۶ که نشانه‌های نوسانات بازار ارز مشخص می­‌شود، احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی که تازه به این سمت منصوب شده بوده با هماهنگی رئیس بانک مرکزی تصمیم می‌گیرند برای مدیریت بازار آشفته ارز به جای اقدامات تخصصی و علمی، مقادیری ارز را به صورت محرمانه و غیر رسمی به بازار قاچاق وارد کنند تا بتواند قیمت‌ها را کنترل نمایند.

در این مقطع میثم خدایی، مشاور دفتر رئیس جمهور وقت، فردی به نام سالار آقاخانی را که یک جوان متولد ۷۰ و بی‌تجربه در این زمینه است به عراقچی معرفی می‌کند تا مسئولیت فروش ارز در بازار غیر رسمی را به صورت محرمانه بر عهده بگیرد.

آن طور که ایسنا روایت کرده، بعدها معلوم می‌شود خدایی برای انجام این کار رشوه‌ای کلان از آقاخانی گرفته بوده است.

آقاخانی بدین ترتیب وارد همکاری با بانک مرکزی شده و اصطلاحا مشغول انجام معاملات فردایی در بازار غیر رسمی ارز می‌شود که توسط خود بانک مرکزی در آن مقطع غیر قانونی اعلام شده بود.

آقاخانی در ابتدا برای ورود به این کار، ۲۰ میلیون درهم در حساب بانک مرکزی به عنوان سپرده و تضمین قرار می‌دهد که بعد از دو هفته این سپرده هم با دستور عراقچی به او بازگردانده می‌شود!

بدین ترتیب در فرآیندی غیر شفاف و غیرقانونی که البته با اطلاع سیف رئیس کل بانک مرکزی بوده، در هر مرحله بین ۵ تا ۸ میلیون دلار از منابع ارزشمند ارزی کشور، به آقاخانی داده می‌شده و این روند مجموعا تا ۲۸ مرحله ادامه پیدا می‌کند.

رئیس وقت بانک مرکزی به تحمل ۱۰ سال، احمد عراقچی به ۸ سال و سالار آقا خانی به ۱۳ سال حبس محکوم شدند.

ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه امروز (بیست و چهارم مهرماه) احکام صادره را به شرح زیر اعلام کرد:

متهم ردیف اول، ولی‌الله سیف، رئیس وقت بانک مرکزی متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت خود، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

متهم ردیف دوم، سید احمد عراقچی، معاون وقت ارزی بانک مرکزی نیز با همین اتهامات به‌ تحمل هشت سال حبس تعزیری محکوم گردیده

متهم ردیف سوم، سالار آقاخانی متهم به خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین پرداخت رشوه به میثم خدایی، کارمند نهاد ریاست جمهوری وقت و سید رسول سجاد مدیر وقت بین‌الملل معاونت ارزی بانک مرکزی، به‌تحمل ۱۳ سال حبس محکوم شده.

مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یعنی واقعا ۱۰ سال ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    اونم توو هتل زندوناینا زندونشونم برا ما رویاست

  • ناشناس

    دوستان ،احکام رو دقت کردین؟برای سیف و عراقچی حبس تعزیری بود،برا آقا خانی حبس!
    حبس تعزیری ک میدونید یعنی چی؟یعنی نمیره زندان،اما اگه بعدا شکایتی چیزی ازش شد میره زندان.عملا حبس تعزیری ی چیز الکیه

  • ناشناس

    چه نفعی به حال من داره؟
    یعنی وزیر بدون هماهنگی انجام کار داده؟
    چرا در همان مقطع جلو گیری نشد؟!
    و و و و؟!

    • ناشناس

      فعلا که سیف میگه خودم کردم روحانی دستور نداده…..ولی عراقچی گفت من با هماهنگی سیف تخلف کردم. سیف هم پذیرفت

  • عباسی

    اینها با امرار معاش مردم بازی کردن باید
    اعدام شوند نه هتل زندان

  • ناشناس

    وقتی ریس جمهوری از سوی مردم انتخاب میشود و او کسی را ریس بانک مرکزی میکند لابد اطمینان داشته که او سواد اقتصادی لازم را برای انجام اینکار دارد. اگر ان ریس براساس دانشش یک سیاست اقتصادی را اجرا کرد حتی اگر ان سیاست باعث صدمه به اقتصاد کشور شد تقصیری نه متوجه ریس جمهور و نه متوجه ان فرد نباید باشد. زیرا منتخب مردم بوده اند که سیاستی را که به عقلشان میرسیده اجرا کنند. رشوه دادن ها و گرفتن های افراد قابل مجازات است. ولی در یک کشور قانونمند ریس بانک مرکزی و معاونش را بخاطر اتخاذ و اجرای سیاستی که به عقلشان رسیده نمیتوان مجازات کرد. ان دادگاه و قاضی که حکم داده صلاحیت اینکه سیف چه سیاست ارزی را میبایست دنبال میکرد ندارد.

    • اکبر پورکاظم

      دانشمند اول بهمن چیکار کردن بعد نظر فیلسوفانه بده لطفا

    • ناشناس

      پاسخت را دادم. متاسفانه تصویب نشد که ببینی.

    • ناشناس

      مقام دولتی نمی فهمه نباید دلار دولتی 4200 تومنی را به نرخ آزاد بفروشه و تفاوتش را بردارد برای خودشان

    • ناشناس

      من در هیچ جا نخواندم که تفاوت را برای خودشان برداشته باشند. شما کجا دیدی؟

  • ناشناس

    این احکام یه چیزی رو میرسونه ،اگه میخوای دزدی و فساد کنی هر قدر میتونی لقمه‌ی بزرگتر وردار تا مجازاتت کمتر بشه بیچاره آفتابه دزدا .لااقل در این موارد احکام اسلامی رو رعایت کنید تا درس عبرت برای عوام بشه.حکم این کارا قطع دسته نه حبس تعزیری مرغ پخته هم از این برخوردای آبکی خنده‌اش میگیره

  • من

    جالبه تو ایران مسیولین و دولت مردان پس از خاتمه کار از دم محاکمه میشن
    خو همینا که الان سر کارن را محاکمه کنید تا نتونن چند سال دووم بیارن دیگه!
    ها نوبتیه؟ ببخشید نمیدونستم

  • موسی روح الامینی

    داستان سیف
    مشاور دفتر رئیس جمهور جناب میثم خدایی با گرفتن رشوه کلان از سالار آقاخانی وی را به عراقچی معرفی می کند سپس عراقچی با هماهنگی سیف در ۲۸ مرحله هر بار ۸ میلیون دلار به وی می دهد تا در بازار سیاه ارز بفروشد و پولش را برگرداند. در حالیکه فروش ارز در بازار سیاه غیرقانونی است و هر بار نیروی انتظامی دلالان فردوسی را بازداشت می کند . در حالیکه خود این دلالان مثل سالار آقاخانی مزدوران سیف هستند که ارز را به قیمت گرون به مردم می فروشند ولی در دفاتر بانک مرکزی ثبت می کنند که ارز را به قیمت دولتی ۴۲۰۰ تومان به صرافی های مجاز فرضا جهت خرید داروی ام اس فروختیم…و دیوان محاسبات هم فردا با ماشین حسابش تق تق می زند و می نویسد بله معادل ریالی ارز دولتی به حساب دولت واریز شده و ثبت با سند برابر است و ما به تفاوت قیمت ارز هم بین ولی الله سیف و عراقچی و آقاخانی تقسیم می شود و اسم این دزدیهاشون را هم می گذارند خدمت به خلق خدا…. در حالیکه این باند اگر در چین کشف می شد همه شون را به دار می زدند و یک سریال ۹۰ قسمتی هم درباره شان می ساختند.

    • ناشناس

      منبع این قسمت که »ما به تفاوت قیمت ارز هم بین ولی الله سیف و عراقچی و آقاخانی تقسیم می شود« کجاست؟ لطفا در اینجا لینک بدهید.

  • قلی

    اگر وزیر بهداشت دستور می داد دارو را خارج از داروخانه و در بازار ناصرخسرو بفروشند آیا جرم نبود…. سیف دستور داده دلار دولتی را در بازار سیاه بفروشند…..نه در بازارهای رسمی تحت کنترل بانک مرکزی…

    • ناشناس

      اشتباه میکنید. میگویند چرا به تعداد معدودی از صرا فان بانکی داده و نه بطور مساوی بین همه.

  • علی

    حکم عادلانه نیست مردمو مسغره کردن چرا اموالشونو مصادره نکردن دلارهای حیفو میل شده کجا رفتن این دادگاه بدترین دادگاهه تو عمرم دیدم رسمان مردم مسغره شدن