کد مطلب: ۲۶۷۱۹۶

علت ناآرامی‌ها و تجمعات در بازار تهران چه بود؟

علت ناآرامی‌ها و تجمعات در بازار تهران چه بود؟

در حالی که خبرگزاری‌های ایسنا، فارس و ایرنا علت تجمعات امروز در بازار تهران را به ترتیب اعتراض به نوسانات ارزی، اعتراض به گرانی و ممنوع شدن واردات 1400 قلم کالا عنوان کرده‌اند، رئیس اتاق اصناف گفته است: سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است.

چه عواملی باعث شدند امروز ناآرامی و تجمعاتی در بازار تهران اتفاق بیفتد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هرکدام از رسانه‌ها و مقامات مسوول در این باره به عوامل مختلفی اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوسانات ارزی را علت این اعتراض‌ها عنوان کرده و نوشته است: «امروز(دوشنبه چهارم تیر ماه) برخی از کسبه بازار تهران در اعتراض به گرانی‌های اخیر و نوسانات دلار مغازه‌های خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. اظهارات مقامات مسوول حاکی از آن است که این اعتراضات از پیش‌برنامه‌ریزی شده نبوده و آرامش به بازار بازخواهد گشت.

گزارش ایسنا از وضعیت امروز بازار بزرگ تهران حاکی از آن است که برخی از فروشندگان پوشاک، پارچه و طلا در اعتراض به نوسانات بازار ارز فعالیت خود را متوقف کردند.

حضور این افراد در خیابان اصلی بازار (خیابان ۱۵ خرداد) ایجاد ازدحام کرده است. برخی از آنان این حرکت را خودجوش و در واکنش به گرانی‌های فزاینده در بازار ارز اعلام کردند. به گفته آنان در یک ماه گذشته که تلاطمات نرخ ارز شروع شده، کسب و کار آنها با کساد و رکود روبرو شده است.»

صنف طلافروشان، پارچه‌فروشان، بزازان، کفشان، آهنگران و ابزارآلات و یراق‌آلات مغازه‌های خود را در داخل بازار بزرگ تهران بسته‌اند و عملاً هیچ مغازه‌ای در بازار به غیر از بانک‌ها باز نیستند.

خبرگزاری فارس نیز علت این اعتراض را گرانی عنوان کرده و نوشته است: «صنوف بازار بزرگ تهران به دلیل اعتراض به گرانی و نوسانات شدید ارزی و کسادی بازار، مغازه‌های خود را بستند. بر این اساس عده‌ای با حرکت جمعی در نقاط مختلف بازار بزرگ خواستار حمایت مسئولان و رفع گرانی‌ها شدند.

مشاهدات عینی نشان می‌دهد صنف طلافروشان، پارچه‌فروشان، بزازان، کفشان، آهنگران و ابزارآلات و یراق‌آلات مغازه‌های خود را در داخل بازار بزرگ تهران بسته‌اند و عملاً هیچ مغازه‌ای در بازار به غیر از بانک‌ها باز نیستند.»

خبرگزاری ایرنا هم درباره اتفاقات امروز در بازار تهران نوشته است: «بخشی از کسبه بازار بزرگ تهران در اعتراض به شرایط نامساعد اقتصادی دست از کار کشیدند؛ به نظر می‌رسد ممنوع شدن واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، عامل اصلی در شکل‌گیری این اعتراض بوده است.»

در همین حال رئیس اتاق اصناف ایران رخدادهای اخیر بازار تهران را «سازمان یافته» دانست و گفت: دست‌های پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است.

علی فاضلی در گفتگو با ایرنا عنوان کرده است: «سرچشمه این حرکت‌ها در خارج از بازار است. این سخن که گفته می‌شود بازار دست به چنین حرکت‌هایی زده است را رد می‌کنم؛ بازار مقاومت می‌کند اما وقتی به بازار حمله می‌شود تنها دفاع بازار این است که ساعتی کرکره را پایین بکشد تا آسیب نبیند.»

فاضلی تصریح کرد: «دستگاه‌های امنیتی باید در این شرایط مراقب بازار باشند؛ باید قبل از اینکه حرکتی در درون بازار علیه بازار انجام شود، دستگاه‌های امنیتی پوشش لازم را بدهند؛ انتظار داریم عکس‌العمل مسئولان ذیربط را سریعتر مشاهده کنیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.