کد مطلب: ۴۲۹۹۲۳

تجارت نیوز بررسی می‌کند:

وضعیت مالی خودروسازان در بورس / بازدهی ۳۰۰ درصدی شرکت‌های زیان‌ده!

وضعیت مالی خودروسازان در بورس / بازدهی 300 درصدی شرکت‌های زیان‌ده!

با وجود این که اکثر شرکت‌های خودروسازی در گزارش عملکرد 9ماهه خود زیان‌ده بوده‌اند اما عملکرد بورسی آنها نشان از بازدهی بالای 200 درصدی آنها در یکسال اخیر دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که در بهمن‌ماه قیمت خودرو با رشد قابل‌توجهی مواجه شده است، شاخص سهام این گروه در بورس تهران نیز رشدی 20درصدی را تجربه کرده است. رشدی که بخش عمده آن ناشی از عملکرد فوق‌العاده دو نماد خپارس و خساپا به عنوان دو نماد بزرگ این گروه بوده است.

از ابتدای بهمن ماه نماد خپارس با صف‌های خرید متوالی رشد قیمت 71درصدی را تجربه کرده است و قیمت هر سهم خساپا نیز 51درصد بیشتر شده است. این در حالی است که در گزارش عملکرد مالی 9ماهه این دو شرکت خبر از زیاندهی هر دو شرکت می‌دهد.

2 20

روند تغییرات شاخص گروه خودرو در بهمن ماه

بررسی عملکرد 9ماهه شرکتهای خودروساز نشان می‌دهد اکثر نمادهای این گروه در 9 ماه ابتدایی امسال زیان‌ده بوده‌اند.

در صدر این زیاندهی شرکت ایران خودرو قرار دارد که زیان هر سهم این شرکت در 9ماه نخست امسال 5255 ریال گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 56درصد بدتر بوده است.

گزارش 9ماهه امسال دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا حاکی از زیان چندهزار میلیارد تومانی این دو غول خودروسازی بزرگ ایران است. ایران خودرو دیزل و همچنین سایپا دیزل نیز در این مدت نیز به ترتیب 2075 و 1431ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده‌اند. در این گروه شرکت بهمن دیزل که با نماد خدیزل در بورس فعال است توانسته در این مدت 1148ریال به ازای هر سهم، سود محقق کند که رشدی 408درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. همچنین کرمان‌خودرو و گروه بهمن دو نماد دیگری هستند که در 9 ماه نخست امسال سودده بوده‌اند.

با این حال با قوت گرفتن موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مدیریت منسجم برای ارتقا صنعت خودرو در تولیدات با کیفیت و تیراژ بالا و انگیزه بالای قطعه‌سازان در فراهم کردن نیازمندی‌های خودروسازان، علاوه بر بهبود اوضاع صنعت خودرو، برنامه‌ریزی‌های منسجم برای افزایش تیراژ و سودآوری این صنعت انجام شده است.

همچنین مشمول بودن دو شرکت ایران خودرو و سایپا در زمره شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، باعث شده تا از ابتدای سال تاکنون نمادهای خودرویی روندی صعودی در پیش بگیرند. در همین راستا به تازگی ایران خودرو جزئیات پیشنهاد افزایش سرمایه ۲۰۰۸ درصدی با هدف خروج «خودرو‌» از ماده ۱۴۱ قانون تجارت را در سایت کدال منتشر کرده است. هر چند بسیاری از تحلیلگران معتقدند اثرات این افزایش سرمایه بر قیمت سهام پیش‌خور شده است.

anbaresh 1 بررسی شرکت‌های خودروساز در بورس نیز نشان می‌دهد بیشترین سودآوری سه ماهه متعلق به خدیزل بوده است. این نماد در این مدت رشدی 115درصدی را تجربه کرده است. پس از خدیزل دو نماد خپارس و خزامیا به ترتیب با 94 و 83درصد بهترین عملکرد سه ماهه را داشته‌اند. در یکسال اخیر نیز نماد خدیزل با 386درصد بیشترین بازدهی را داشته و پس از آن خودرو و خبهمن با 335 و 266درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.