کد مطلب: ۳۴۰۴۶۶

«عملیات بازار باز» با ممنوعیت ورود «بانک‌های بد»

«عملیات بازار باز» با ممنوعیت ورود «بانک‌های بد»

بر اساس رتبه‌بندی بانک‌ها در عملیات بازار باز بانک مرکزی، بانک‌هایی که جزو بانک‌های «بد» قرار بگیرند، امکان حضور در فرایند عملیات بازار باز را نخواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک روز پس از آن که همتی رئیس کل بانک مرکزی از در راه بودن تغییرات مهم در نظام بانکی خبر داد، دیروز خبرگزاری فارس، جزئیاتی از یک برنامه بانک مرکزی یعنی عملیات بازار باز را تشریح کرد. عملیاتی که مبنای آن رتبه‌بندی بانک‌ها و تفکیک بانک های بد از خوب است.

این برنامه، اضافه برداشت بانک‌ها را از بانک مرکزی که منشأ خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها، پایین نیامدن نرخ سود بانکی، رشد نقدینگی و در نتیجه تورم است، هدف قرار می‌دهد. تاکنون، یکی از راه‌های تامین کسری منابع بانک‌ها، اضافه برداشت از بانک مرکزی بوده است که به طور خودکار انجام شده و نتیجه آن در صورت‌های مالی بانک‌ها و بانک مرکزی منعکس می‌شد. بر این اساس، نرخ سود اضافه برداشت بانک‌ها (به عنوان جریمه)، بسیار بالاتر از نرخ سود بانکی بود.

اما نبود سازوکار واقعی کنترلی، این اقدام را برای بانک‌ها توجیه‌پذیر می‌کرد و از سوی دیگر، با افزایش هزینه‌های تامین مالی، مقاومت بانک‌ها برای کاهش نرخ سود را بالا می‌برد

.هم اینک و در چارچوب «برنامه عملیات بازار باز» بانک مرکزی که به نظر می‌رسد تدوین آن تا پایان امسال به پایان م‌ رسد، اضافه برداشت‌های بانک‌ها از بانک مرکزی در گرو ارائه اوراق مالی از سوی بانک به بانک مرکزی خواهد بود.

به‌عنوان مثال بانک برای 100 واحد اضافه برداشت، اوراق متناسب با آن (ارزش اوراق، درصدی بالاتر از میزان اضافه برداشت خواهد بود) به بانک مرکزی می‌دهد و بانک مرکزی این اوراق را تا مقطعی مشخص نزد خود نگه خواهد داشت.اگر بانک در زمان تعیین شده بدهی خود را تسویه کند، اوراق مالی به وثیقه‌گذاشته شده را از بانک مرکزی دریافت خواهد کرد.

اما در صورتی که بانک در زمان تعیین شده اضافه برداشت خود از منابع بانک مرکزی را تسویه نکند، بانک مرکزی می‌تواند این اوراق را در بازار بفروشد و وجه آن را به حساب خود در بانک بگذارد و بدهی باقی مانده را طی فرایندی از بانک وصول کند.

در این چارچوب، با توجه به این که ارزش اوراق مالی از میزان بدهی بانک بیشتر است، بازپرداخت اضافه برداشت از زمان تعیین شده از لحاظ اقتصادی صرفه بیشتری دارد و به همین دلیل انگیزه بانک بازپرداخت بدهی در موعد مقرر خواهد بود.

جزئیات دستورالعمل یادشده همچنین حاکی از این است که بانک ها قرار است رتبه‌بندی شوند و بانک هایی که در این رتبه‌بندی، جزو بانک های «بد» قرار بگیرند، امکان حضور در فرایند عملیات بازار باز را نخواهند داشت.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.