کد مطلب: ۴۲۳۹۸۶

عملیات بازار باز از شنبه رسما اجرا می‌شود

عملیات بازار باز از شنبه رسما اجرا می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی گفت: عملیات بازار باز از شنبه رسما آغاز شده و به ما این امکان را می‌دهد که در مورد اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها قوی عمل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ایران از شکل‌گیری ابرتورم نجات یافته، گفت: عملیات بازار باز از شنبه رسما آغاز شده و به ما این امکان را می‌دهد که در مورد اضافه‌برداشت‌های بانک‌ها قوی عمل کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در پنجاه و نهمین مجمع بانک مرکزی که هم‎‌اکنون با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهور در حال برگزاری است، گفت: سال ۹۷ و ۹۸ جزو سال‌های بسیار سخت اقتصادی برای کشور است که یکی از بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را برای کشور رقم زده است؛ این در حالی است که با تدبیری که صورت گرفت به تدریج به سمت ثبات حرکت کردیم.

وی افزود: بر این اساس طلیعه تلاش بانک مرکزی، ثبات در بازارها بوده است و البته باید توجه داشت که هدف دشمنان، حمله به بازار ارز ایران بوده و با توجه به ناترازی‌هایی که در سیستم بانکی وجود داشت، انتظارات عمومی بر این بود که با شوک ناشی از کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد وارد شرایط بسیار سخت تورم رکودی شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در شرایط عادی نیز اگر رکود تورمی بر کشور حاکم شود، کار برای دولت بسیار سخت خواهد بود، اما ما در مدت کوتاهی و با شرایطی که فشار و قدرت آن بر مجموعه اقتصادی کشور بسیار بالا بود، از زیر این فشار خارج شده و در شش ماهه ابتدای امسال، رشد غیرنفتی کشور مثبت شده است و این نشانگر آن است که ما توانستیم بر رکودی که از نظر فعالیت‌های اقتصادی کشور است، غلبه کنیم.

ایران از ابرتورم نجات یافت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: برخی می گفتند که ایران وارد ابرتورم می‌شود، ولی در حال حاضر بعد از گذشت یک سال از سخت‌ترین تحریم‌ها و فشار سنگین به درآمدهای دولت، الان تورم نزولی است و به جز آذرماه که تورم افزایش یافت و در دی ماه کنترل خواهد شد، روند رو به کاهش در تورم را شاهد هستیم و در مورد نرخ ارز نیز اگر آمارها را نگاه کنیم، از اول سال تاکنون، تغییری در نرخ ارز نداشتیم و در یک محدوده محدود نوسان می‌کند و مطمئن هستیم که از این شرایط ما بهتر خواهد شد.

همتی گفت: تصوراتی که در شهریورماه و مهر ۹۷ است و ابرتورم را شاهد خواهیم شد، رخ نداد و تدابیری که در بانک مرکزی اتخاذ شد و در اداره سیستم‌های بانکی و مدیریت نقدینگی کار به خوبی پیش رفته است؛ به نحوی که ما از میانگین متوسط ۵۰ سال گذشته، تنها سه درصد از میانگین بالاتر هستیم.

وی اظهار داشت: برخی میزان مطلق نقدینگی را مقایسه می‌کنند؛ در حالی که این معنا ندارد و درصد رشد معنادار است که مهار شده است و فکر می‌کنم که مقداری نیز در توزیع این مسائل باید به مردم بیشتر بپردازیم. اتفاقی که در یک سال و نیم گذشته رخ داده یکی از اتفاقات نادر ۴۰ ساله جمهوری اسلامی ایران است و تا به حال این چنین عملکرد باثباتی در اقتصاد نداشته‌ایم و تاکنون فشاری را هم این گونه تحمل نکرده ایم. پس یکی از موفقیت های دولت و بانک مرکزی در این دوره بسیار سخت شکل گرفته است.

اثر منفی کاهش صادرات نفت از سال ۹۹ از بین می‌رود

وی با اشاره به مثبت شدن رشد اقتصادی غیرنفتی کشور، تصریح کرد: طبیعی است که بخش نفتی، برون زا است و دولت و بانک مرکزی نقش زیادی در مدیریت آن ندارند و البته وزارت نفت برای صادرات تلاش می‌کند ولی به هر حال از آنچه که قبلا صادرات نفت صورت می‌گرفته است، کمتر انجام می‌شود و فشار ناشی از این کاهش صادرات نفت بر اقتصاد ایران برقرار است؛ ولی امیدواریم اثر آن در سال ۹۹ به طور کلی از بین رود.

به گفته همتی، در طول یک سال و نیم گذشته، از مهرماه سال ۹۷ در سه مقطع بود که کشور به شدت تحت فشار قرار گرفت؛ این در حالی است که یکی از این مقاطع، بحث آشفتگی بازار ارز بود که ما به خوبی این جو را متوجه شدیم و شوکی که دشمن می‌خواست در بازار ارز ایجاد کند را مدیریت کردیم، ضمن اینکه بخشی از این شوک نیز تا شهریور ۹۷ در کشور مشاهده شد، اما تدبیر بانک مرکزی این بود که این شوک باید در کوتاه‌مدت کنترل شود و خوشبختانه با اقدامات جدی و مهمی که در بانک مرکزی انجام شد، توانستیم تقاضاهای سفته‌بازانه را محدود کرده و کنترل بازار ارز را بدون از دست دادن ذخایر ارزی صورت دهیم، چراکه کنترل با از دست دادن ذخایر میتواند صورت گیرد، اما ما این کار را بدون از دست دادن ذخایر انجام دادیم.

آسیب‌پذیری حداقلی نرخ ارز از تحولات سیاسی و نظامی

وی اظهار داشت: امکان نوسان شدید نرخ ارز وجود داشت، اما اکنون آسیب‌پذیری نرخ ارز را از تحولات سیاسی و نظامی را به حداقل رسانده‌ایم و مانع خروج سرمایه از کشور شده و منجر به نگهداری ارز نزد مردم شده‌ایم که با این اقدامات، بانک مرکزی از سال ۹۷ به عنوان یک بازارساز وارد بازار شد.

اولین باری است که بانک مرکزی نقش بازارسازی را ایفا می‌کند

به گفته همتی، این اولین باری در کشور است که عنصری به عنوان بازارساز در بازار ارز داریم و این بازارساز، اجازه نوسان به دلال نمی دهد و در طول یک سال و نیم گذشته مهمترین تنش‌های سیاسی و نظامی در کشور رخ داد ولی هیچ یک از آنها نتوانست چارچوب بازار ارز کشور را به هم زند و این به خاطر تدبیر است.

همتی گفت: مجموعه اقداماتی شروع شده که ریال را از حالت ول بودن رها کند و این یک اقدام ساختاری است، ضمن اینکه اقدام برای کنترل تراکنش‌ها در پوزها، تراکنش‌های بانکی خارج از کشور، ساتنا، انتقالات ریالی و چک‌های تضمینی صورت داده و توانستیم ریال را در گردش کنترل کنیم و مهمترین عامل سفته‌بازانه حمله به بازار ارز را با ریال کنترل کنیم.

۸۰ درصد کار ادغام بانک‌های نظامی پیش رفت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: ناترازی بانک‌ها از دو دهه قبل شکل گرفته و یک روزه و یک ماهه و یک ساله نمی‌توانستیم آن را رفع کنیم، اما اقدامات خوبی شروع شده و موسسات مالی غیرمجازی که در دوره ۹۵ و ۹۶ جمع شده بودند را سامان دادیم و یک‌سری موسسات ناتراز را با انتخاب سرپرست، سامان دادیم و بانک‌های نیروهای نظامی را ادغام کرده‌ایم؛ البته هم اکنون نیز کار را تا ۸۰ درصد پیش بردیم به زودی نهایی خواهیم کرد.

همتی گفت: سیستم بانکی را به آرامی حفظ خواهیم کرد و برخی می‌گفتند که برای کنترل بازار، نرخ سود را بیشتر کنید، ولی ما نگران تشدید رکود بودیم و این سیاست را انتخاب نکردیم و حتی تعدیل تدریجی نرخ سود بانک‌ها را در دستور کار دادیم و این کار باعث کاهش ناترازی بانک‌ها شد و اجازه ندادیم که رکود در بانک‌ها کاهش یابد، پس مجموعه این سیاست‌ها اقتصاد باثباتی را پیش روی ما قرار داده است.

عملیات بازار باز از شنبه رسما کلید می‌خورد

وی اظهار داشت: در آستانه شصتمین سال تاسیس بانک مرکزی، عملیات بازار باز را از شنبه آغاز خواهیم کرد و امروز این عملیات را رونمایی می‌کنیم و البته باید گفت که این کار به ما کمک خواهد کرد تا سیاست‌گذار و نظام سیاست‌گذاری پولی کشور را دچار تغییر و تحول عمده نماییم و نگرانی‌هایی که تا به حال در مورد اضافه برداشت و برداشت‌های بین بانکی و بازار بین بانکی داشتیم.

همتی گفت: با عملیات بازار باز به سمتی خواهد رفت که آنچه که در دنیا در بانک‌های مرکزی مدرن دنیا برای اعمال سیاست‌های پولی عمل می‌شود، اجرایی گردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    این حرفا بدرد شما با سفره های رنگارنگ میخوره ،نه ما قشر ضعیف زیر فشار اقتصاد ورشکسته و به استخوان رسیده که ارزو گوشت خریدن و ارابه مرگ پراید ۶۰ میلیونی داریم نمیخوره،،زمانی میفهمیم کار بزرگ کردین که بتونیم از ابتدایی ترین حقوق برخوردارشویم.

  • ناشناس

    پول های خود را در بورس بگذارید. دولت به شدت نیاز به پول و نقدینگی دارد. از ما گفتن!

    • ناشناس

      پس دلار بخرید که می‌ره بالا.اینا هرچی گفتن برعکس شده…

  • ولم کنید

    تورم نزولی بوده آخه؟؟!
    قیمت ی ماشین ساده مثل پراید رو طی چند سال برسی کنید بعد بگید تورم نزولی بوده و کاهش پیدا کرده
    نه اینکه پراید از ۲۰ تومن میشه ۶۰ تومن بعد که میشه ۵۹ تومن میگید نزولی و کاهش !!!!
    خدایی مردم رو چی فرض کردید…

  • ناشناس

    ما که داریم له و لورده میشیم نمیفهمیم برای چه کسانی تورم پایین اومده

  • ناشناس

    فقط حرف..حیف این ملت که سرنوشت خودشون دادن دست اینا که نمیدونن سر سفره مردمشون چه خبره..کاشکی اینا هم میدونستن شرمنده شدن پیش زن و بچه چیه!