کد مطلب: ۳۹۶۳۵۲

روایت تجارت‌نیوز از تحلیل‌های ارزی امروز:

چرا دلار پی‌در‌پی ارزان شد؟ / همه عوامل کاهش قیمت در بازار ارز

چرا دلار پی‌در‌پی ارزان شد؟ / همه عوامل کاهش قیمت در بازار ارز

دلار صرافی ملی در امروز نسبت به دیروز 250 تومان معادل 2.1 درصد کاهش داشته است علت چیست و آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دلار صرافی ملی در امروز نسبت به دیروز ۲۵۰ تومان معادل ۲.۱ درصد کاهش داشته است. علت چیست و آیا این روند ادامه خواهد داشت؟ روزنامه‌های مردم‌سالاری، دنیای اقتصاد و خراسان امروز دوشنبه ۴ شهریور ماه گزارش‌هایی در این باره منتشر کرده‌اند.

ارز در مسیر ارزانی

روزنامه مردم‌سالاری نوشته است: بازار طلا و ارز مدتی است با ثبات پیوند خورده و نه تنها دیگر از هیجان‌های شوک‌آور این بازار خبری نیست بلکه ، اتفاقا در مسیر سقوط قیمت هم افتاده است. بازاری که گویا دیگر تحت فشار های سیاسی بین المللی نیست و راهش را از مسیر جدا کرده و به مسیر ارزانی افتاده است.به طوریکه دیروز هم در بازار ارز، طلا و سکه شاهد کاهش قیمت‌ها بودیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی هم با اشاره به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز و به تبع آن در سایر بازارها، گفت: ثبات بازار ارز قطعا به معنای توقف یا کاهش قیمت‌ها و رفع فشار اقتصادی بر طبقات درآمدی متوسط و پایین جامعه نیست و صرفا شکست فشار حداکثری آمریکا در نیل به اهدافش را نشان می‌دهد.

عبدالناصر همتی در پستی اینستاگرامی با بیان اینکه حمایت از اقشار با درآمد ثابت و پایین باید با جدیت پیگیری شود، گفت: در کنار برنامه‌ریزی‌های دولت، امید به بهبود شرایط با توجه به عزمی که در تولیدکنندگان و اخبار واصله از گوشه و کنار کشور در تلاش برای رونق تولید ملی می‌رسد، به شدت نسبت به شش ماه پیش فزونی یافته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: تلاش برای افزایش درآمدهای ارزی ناشی از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی و مهم‌تر از همه صادرات غیرنفتی به روش‌های مختلف در حال گسترش است.همتی تاکید کرد که تلاش کشورهای همراه با تحریم، برای فاصله گرفتن از اشتباه خود و از همه مهم‌تر ارائه برخی از پیشنهادها برای کسب رضایت ایران، جهت پذیرش مذاکره، سیگنال‌های مهمی از پیروزی مردم ایران در صحنه مقاومت اقتصادی و نیز قدرت‌نمایی‌اش در منطقه است.

بر اساس این گزارش،قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز (یکشنبه) به چهار میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسید که ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. سکه طرح قدیم نیز ۲۰ هزار تومان ارزان شد و چهار میلیون و ۸۰ هزار تومان داد و ستد می شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در طلافروشی‌ها ۴۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان فروخته می‌شد که ۳۰۰۰ تومان نسبت به روز قبلش ارزان شده بود.قیمت هر قطعه نیم‌سکه با کاهش ۱۰ هزار تومانی دو میلیون و ۱۳۰ هزار تومان بود اما ربع سکه ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را نشان داد و یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

هر قطعه سکه یک گرمی هم ۴۰ هزار تومان ارزان شد و ۹۰۰ هزار تومان به فروش رسید.این در حالی است که هر اونس طلا در بازار جهانی ثبات تقریبی داشته است.در بازار ارز نیز قیمت‌ ها با کاهش همراه شده بود و بر همین اساس بانک‌ها دیروز (سوم شهریور) هر دلار آمریکا را ۱۱ هزار و ۲۱۷ تومان خریدند که نسبت به روز گذشته اش با کاهش حدود ۳۰۰ تومانی همراه بوده است.

همچنین هر یورو دیروز در بانک‌ها به قیمت ۱۲ هزار و ۵۱۰ تومان خریداری شد که نسبت به روز گذشته اش حدود ۵۰۰ تومان کاهش یافته بود. قیمت خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۳ هزار و ۷۹۳ تومان اعلام شد.ارز مسافرتی هم ۱۰۰ تومان ارزان شد و با احتساب کارمزد حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در اختیار مسافران قرار گرفت.

دلالان و سفته‌بازانی که در ۲ سال اخیر بازار ارز را به بی‌ثباتی رسانده بودند، پس از موفقیت دولت و بانک مرکزی در مهار تلاطم‌های بازار و ایجاد ثبات، روند خروج از بازار ارز و مهاجرت به سایر بازارها را آغاز کرده‌اند که البته هنوز مشخص نیست که در آینده، کدام بازار قرار است قربانی سفته‌بازی و سودجویی آنها شود.عبور از میان دلالان بازار ارز که در خیابان فردوسی تهران، مشغول فعالیت هستند نشان می‌دهد، هیجان و تلاطمی که از میانه سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود، اکنون فروکش کرده است.

اگر سال گذشته و یا فصل بهار امسال از میدان فردوسی به سمت جنوب حرکت می‌کردید، نخستین چیزی که به چشم می‌آمد، ازدحام و شلوغی خیابان به دلیل تجمع دلالان بود.نوسان و تلاطم شدید بازار ارز سبب شده بود که دلالان و سفته بازان به راحتی جولان داده و مثل آب خوردن، قیمت دلار و سایر ارزها را بالا و پایین ببرند.

اعلام یک شایعه باعث نوسان چند صد و یا چند هزار تومانی نرخ دلار در عرض چند ساعت می‌شد و به تبع آن همه بازارهای کالایی و اقتصادی به هم می‌ریخت.تلاطم شدید آن روزهای بازار ارز، چنان جذابیتی را برای دلالان ایجاد کرده بود که حتی برخی افراد و سرمایه‌گذاران اقدام به ورود به بازار ارز کرده و به سرعت به دلالان این بازار تبدیل شدند.این دلالان به همراه خود پول‌ها و منابع مالی جدیدی را وارد این بازار کرده و به تلاطم و بی ثباتی این بازار هر جه بیشتر دامن زدند.

اما اگر این روزها سری به خیابان فردوسی تهران بزنید دیگر خبری از آن شور و هیجان و فریادهای دلالان خبری نیست.در گفت و گو با فروشندگانی که در کنار خیالان مشغول فروش دلار و سایر ارزها هستند متوجه می‌شویم که بسیاری از دلالانی که پس از نوسان‌های شدید ۲ سال اخیر وارد این بازار شده بودند از این بازار خارج شده‌اند و یا در فکر خروج هستند.

سپهر با بیان این مطلب به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که هنوز در خیابان فردوسی مشغول خرید و فروش غیر رسمی ارز هستند، اغلبشان از قدیمی‌های بازار به شمار می‌روند یعنی قبل از هیجانات و تلاطمات ۲ سال اخیر در بازار بوده‌اند و حالا که هیجان بازار فروکش کرده نیز همچنان در بازار ارز مانده‌اند.گروهی از این افراد برای خود به طور مستقل کار می‌کنند، این دسته از فروشندگان سرمایه‌ای جمع کرده و در بازار غیررسمی ارز، مشغول فعالیت هستند.

بخشی از فروشندگان کف خیابان فردوسی به صرافی‌ها وابسته هستند، یعنی شماری از صرافی‌ها با تابلو و مجوز رسمی دولتی در دفاتر خود در حاشیه خیابان فردوسی و سایر مناطق فعالیت دارند، اما نیروهایی را نیز به صورت غیر رسمی روانه خیابان کرده‌اند تا در بازار غیر رسمی یا بازار سیاه به خرید و فروش دلار و سایر ارزها بپردازند.البته برخی از دلالان و سوداگران بزرگ اقتصادی نیز هستند که در دفاتر بزرگ خود در اطراف میدان ونک و تجریش و … نشسته و نوچه‌های خود را به خیابان فردوسی فرستاده‌اند. کار اصلی این سوداگران بزرگ، دلالی در بازار ارز نیست و تنها به دلیل سودآوری بازار ارز وارد این بازار شده‌اند؛ در واقع، این گروه هر کجا که پول باشد می‌روند، یک روز به سراغ بازار خودرو رفته و روز دیگر روانه بازار مسکن و دلار می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گروه از دلالان بزرگ که زمانی پول‌های هنگفت خود را روانه بازار ارز کرده بودند، مدتی است که اقدام به خروج بازار ارز کرده‌اند، زیرا این بازار به ثبات رسیده و امیدی به کسب سودهای بادآورده در آینده نزدیک وجود ندارد.آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا درباره این دسته از ابر دلال‌ها گفته بود: سوداگران بزرگ اقتصادی اکنون در بخش‌های مختلف از جمله بازار ارز مشغول قیمت سازی هستند، آنها با معاملات صوری و یا سایر روش‌ها اقدام به تعیین قیمت کرده و دلالان خرد نیز خواسته یا ناخواسته در زمین آنها بازی می‌کنند.

سطح حمایتی دلار شکست

روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است: سومین افت پیاپی دلار، زمینه‌ساز شکست سطح حمایتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی شد. روز یکشنبه، شاخص ارزی ۱۴۰ تومان افت را به چشمان خود دید و روی نقطه ۱۱ هزار و ۴۲۰ تومانی قرار گرفت. آخرین بار این ارز در تاریخ ۱۳ بهمن ماه ۹۷، سطح قیمتی پایین تری را تجربه کرده بود. در کنار این، میزان افت دلار در یک ماه گذشته سابقه نداشت.

آخرین بار در اوایل مرداد قیمت بیش از ۱۴۰ تومان طی یک روز افت قیمت را تجربه کرده بود. به گفته فعالان، افزایش فعالیت معامله‌گران خالی فروش، کاهش نرخ حواله درهم در همان ابتدای روز یک شنبه، بالا رفتن احتمال آغاز به کار بازار متشکل ارزی در آینده‌ای نزدیک تر و گمانه‌زنی‌ها از پیام مکرون به ایران چهارضلعی بودند که زمینه‌ساز آن شدند که شکست سطح حمایتی دلار با سرعتی آرام ادامه یابد.

پیشتر دلار با آرامش از سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان پایین رفته بود و اکنون به همان آرامی از سطح حمایتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عقب نشینی کرد. پس از اعلام خبر سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه دلار تا ۱۱ هزار و۳۰۰ تومان پایین رفت.

به گفته معامله‌گران ارزی، قیمت دلار در همان ابتدای روز دوشنبه معاملات خود را از زیر سطح یاد شده آغاز کرد. عده‌ای آن را ناشی از افزایش فعالیت خالی‌فروشان در ساعات انتهایی روز شنبه می‌دانستند و گروه دیگری باور داشتند، شروع کاهشی نرخ حواله درهم، انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

در این میان، عده‌ای نیز خبر معاون اسبق بانک مرکزی مبنی بر تکمیل پرونده بانک‌ها و صرافی‌های بانکی برای حضور در بازار متشکل ارزی را متغیری می‌دانستند که انتظارات فعالان ارزی را تغییر می‌داد. خبر تهران‌فر به این معنا تعبیر شد که شرایط برای آغاز به کار بازار متشکل ارزی بیشتر از قبل فراهم شده است.

در کنار این، در دو روز گذشته عنوان شده است که مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به سایر قدرت‌های جهانی پیشنهاد کرده است که به ایران برخی معافیت‌های فروش نفت اعطا شود. مشخص نیست که نتیجه این پیشنهاد به کجا انجامید، ولی صرف وجود آن تا حدی می‌توانست فضای روانی بازار را به سمت کاهشی بگرداند.

یکی از مشخصاتی که در بازار روز یکشنبه جلب توجه می‌کرد، نوع رفتار بازارساز در صرافی‌های بانکی بود. دیروز حداقل تا ساعت ۳ بعدازظهر صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار خود را بالاتر از قیمت بازار آزاد تعیین کرده بودند؛ عدد فروش صرافی‌ها تا ساعت ۳ بعدازظهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بود، حال آنکه در بازار آزاد قیمت در محدوده۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت.

برخی از فعالان باور داشتند بازارساز به این دلیل چنین استراتژی را انتخاب کرد که بتواند ارزهای وارد شده به بازار را جذب خود کند. در واقع اگر فرد عادی دیروز به بازار ارز مراجعه می‌کرد، بالاترین قیمتی که می‌توانست دلار خود را به فروش برساند، به صرافی‌های بانکی بود. با این حساب می‌توان گفت، بازارساز هم زمان که کاهش آرام قیمت‌ها را دنبال می‌کند، به دنبال جمع‌آوری بخشی از ارزهای بیرونی است که به بازار وارد می‌شود. بازارساز در ۱۱ ماه اخیر تاکتیک‌های متفاوتی را به کار بسته است که زمینه ساز آرامش در بازار شود.

اخیرا در گزارش عملکرد دولت دوازدهم، یکی از موفقیت‌های بانک مرکزی که از نگاه سیاست گذار منجر به کاهش نوسانات دلار شد، محدود کردن گردش سفته‌بازان ریال عنوان شده است. بر اساس این گزارش، حذف چک‌های تضمینی قابل پشت نویسی و محدود کردن مبلغ تراکنش پرتفوی بانکی به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر شماره کارت ملی و ۵۰ میلیون تومان به ازای هر کارت بانکی دو اقدام مهمی بودند که نقش اساسی در کنترل گردش سفته‌بازان ریال داشت و عملا ده‌ها هزار میلیارد تومان گردش سفته‌بازانه ریال را از چرخه بازارها (خصوصا بازار ارز و سکه) خارج کرد و احتمال حمله سفته‌بازانه از طریق پوزهای بانکی در کشورهای ترکیه، کانادا، عراق، افغانستان را به شدت محدود ساخت. سکه در روز ابتدایی هفته به واسطه افزایش بهای اونس در انتهای بازارهای جهانی در برابر نزول دلار از خود مقاومت نشان داده بود.

افت متفاوت این روزهای نرخ ارز

روزنامه‌ خراسان نوشته است: نرخ دلار پس از آن که در 26 تیرماه امسال در ساعاتی به پایین ترین نرخ کف چند ماه اخیر یعنی 11هزار و 230 تومان رسیده بود، دیروز نیز به همین حدود نزدیک شد و تا پایان وقت یعنی حدود ساعت 17، رکورد 11 هزار و 300 تومان را ثبت کرد. نکته قابل تامل در خصوص افت این روزهای نرخ ارز، ثبات، نوسان اندک و شیب نزولی ملایم قیمت دلار است که امکان پایداری بیشتر آن را در آینده نیز افزایش می دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آخه کجاش ارزون شده که اینقدر شلوغ میکنید وقتی شد ۱۰۰۰ تومن تازه برگشته به قیمت ۱۰ سال قبلش .خودتون میاین میکنید ۱۲۰۰۰ که ۲۵۰ تومن ارزون میشه خود کشی میکنید.

  • سر در گم

    سالهاست که تغییرات نرخ ارز ( همیشه افزایش آن ) به عملکرد سفته بازان میدان فردوسی نسبت داده میشود و کاهش قیمت ارز نتیجه عملکرد مثبت دولت و بانک مرکزی است . چرا تصمیمات غلط و یک شبه و بخشنامه های بی تدبیر تصمیم گیران مورد ارزیابی قرار نمیگیرد و مواخذه نمیشوند . شیب تند صعودی قیمت ارز نتیجه عملکرد سفته بازان و شیب کند کاهش قیمت نتیجه عملکرد مثبت بانک مرکزی است ؟ سفته بازان میدان فردوسی یک شبه ایجاد نشده اند و این عملکرد منفی تصمیم گیران اقتصادی است .با یک سفر وزیرمان قیمت ارز اندکی کاهش و با یک تویت ترامپ قیمت ارز با شیب تند افزایش میابد و مردم در این میان سردرگم .

  • ناشناس

    ببین دلار رو همون هایی که می کشند پایین مثل الان که چندین ماهه کشیدند پایین بزور و با حراج کردن سرمایه ملی و ذخایر ارزی همون ها هم می کشند بالا دیگه ….چرا نداره.. یه بچه دبستانی هم مبدونه…..چطور شما نمیدونی ..

  • ناشناس

    دلار برای این ارزان شد که جناب روحانی سال قبل دلار ۴۵۰۰تومانی را به مردم ۲۰هزار تومان فروخت تا کسری بودجه خود را جبران کند.حالا هم با توجه به اینکه فروش نفت ایران حدود ۹۰درصد کاهش پیدا کرده و کفگیر حسابی ته دیگ خورده و خزانه از ارز خالی شده دولت قصد دارد تا دلار را پایین بیاورد تا از نظر تاثیر روانی بر مردم، دلارهای خانگی را به بازار بکشد و آنها را با نصف قیمت وشاید هم خیلی کمتر، از مردم خریداری کند و دلار ها را به خزانه ی خالی برگرداند.در حالی که پایین آمدن دلار هیچ تاثیری بر کاهش قیمت اجناس نداشته و گرانتر هم شده اند مانند قیمت گوشت قرمز، مرغ، برنج، چای، موز و……..کاهش قیمت دلار زمانی خوب و بجا است که باعث کاهش قیمت اجناس بشه در غیر اینصورت برای مردم چه نفعی دارد؟!!

  • مهدی

    به نظر من اینها همش یه بازی هست اینها میخوان یه کاری بکنند الان خیلیها باز تو خونه هاشون سکه و دلار دارند هی قیمت رو دارن میارن پایین که اونهایی که سکه و دلار دارن بیان تو بازار دلار و سکه هاشون رو بفروشند قیمت طلا سکه و ارز همش دست بانک مرکزی هست بانک مرکزی باعث این بدبختی ها هست به قول دوستمون دلار اومده پایین ولی هیچ تاثیری روی کالاها نداشته قیمت گوشت قرمز به کیلویی 130000 تومان هم رسیده من احتمال میدم تا آخر امسال قیمت ارز بالا نره اون هم به خاطر اینکه بخوان جیب مردم رو با این نقشه هاشون خالی بکنند به احتمال زیاد به نظر من سال دیگه دلار دوباره میره بالا قیمت ارز رو آوردید پایین کجا قیمت ها شکسته شده شکسته نشده هیچ گرون هم شده قیمت قطعات کامپیوتر گوشی موبایل لوازم خانگی هیچ پایین نیومده اگر مذاکره با آمریکا شده بود میگفتم خوب طبیعی هست دلار پایین اومده ولی خوب کو ایران بیاد با آمریکا مذاکره بکنه

  • اشکان

    دلار بیش از پیش گران میشود
    این ارزانی یک بازی بی آبرو برای خالی کردن جیب مردم است
    حتا اگر با آمریکا هم سازش کنند و شهربندان ( تحریم ) شود باز هم دلار گران تر می شود چون در آن صورت ما به دلار بسیاری نیاز خواهیم داشت خرید و فروش و ساخت و ساز و …