کد مطلب: ۳۵۸۷۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

فامیل‌بازی در استخدام‌های شهرداری تهران / تصاویری از اسامی افرادی با نام‌خانوادگی و نام پدر مشترک

فامیل‌بازی در استخدام‌های شهرداری تهران / تصاویری از اسامی افرادی با نام‌خانوادگی و نام پدر مشترک

بهاره آروین می‌گوید: اکنون براساس اطلاعاتی که از کارمندان شهرداری تهران منتشر شده، می‌توان شبکه‌ای از نام‌های خانوادگی مشترک را رصد کرد. متاسفانه در خلال سالیان گذشته از نفوذ روابط خویشاوندی در استخدام‌ها استفاده شده و این‌گونه استخدام‌ها صورت گرفته است.

بهار سال جاری شهرداری تهران از سامانه‌ای تحت عنوان سامانه شفافیت شهرداری تهران رونمایی کرد که اقدامی بسیار مهمی در راستای شفاف‌سازی ساختار عریض‌و‌طویل این سازمان نه چندان شفاف بود. این سامانه که بنا به اظهارات اعضای شورای شهر تهران، به مرور تکمیل می‌شود، اکنون حاوی اطلاعات مناسبی برای رصد و پایش عملکرد شهرداری تهران توسط عموم مردم و رسانه‌ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بخش‌های مختلف این سامانه شامل لایحه پیشنهادی و مصوب بودجه شهرداری تهران، گزارش عملکرد مالی شهرداری تهران، اطلاعات مدیران این سازمان و سفرهای خارجی آنان و برخی اطلاعات دیگر از جمله اطلاعات مربوط به کارمندان شهرداری است.

در بخش فهرست مشخصات کارکنان، به تعداد 6593 صفحه از اطلاعات کارکنان شهرداری تهران منتشر شده که به‌طور میانگین در هر صفحه اطلاعات 10 نفر از کارکنان این سازمان شامل، نام، نام خانوادگی، نام پدر، سازمان محل خدمت و شغل آنها آمده است. بررسی‌های خبرنگار تجارت‌نیوز تنها از 40 صفحه ابتدایی این شش هزار صفحه، حاکی از آن وجود افراد متعدد با نام خانوادگی، نام پدر و بعضا نام سازمان مشترک است. مساله‌ای که به احتمال زیاد حاکی از وجود خویشاوندسالاری در استخدام‌ و گزینش این سازمان است. به‌عنوان مثال، براساس اطلاعات منتشر شده در این سامانه، دو فرد با نام خانوادگی مشترک و نام پدر مشترک، در یک سازمان مشترک مشغول به کار هستند. موضوعی که بیش از پیش رابطه خویشاوندی را بین افراد مذکور نمایان می‌سازد.

استخدام شهرداری تهران

همچنین در نمونه دیگری دو فرد با نام خانوادگی مشترک و نام پدر مشترک در یک سازمان مشترک دیگر مشغول به فعالیت هستند. دو فرد دیگر با همین شرایط در شرکتی دیگر مشغول به کار هستند.

استخدام شهرداری تهران

در ادامه براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه شهرداری تهران، نمونه‌های متعددی از این‌گونه موارد آمده است که نشان از وجود افرادی با نام‌ خانوادگی مشترک و نام پدر مشترک است. این موارد تنها در 40 صفحه ابتدایی این سامانه بررسی شده است. این در حالی است که مشخصات کارکنان شهرداری تهران در این سامانه حدود 6593 صفحه است.

استخدام شهرداری تهران

استخدام شهرداری تهران

هر چند قاطعانه نمی‌توان وجود رابطه خویشاوندی بین افراد را براساس اطلات موجود در سامانه اثبات کرد، اما به نظر می‌رسد که احتمال همکار بودن دو نفر در یک سازمان با نام خانوادگی مشترک و نام پدر مشترک، بالا است. این در حالی است که در بررسی 40 صفحه ابتدایی سامانه مشخصات کارکنان، چندین نمونه دیگر از این‌گونه موارد مشاهده می‌شود.

در همین راستا بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز، در پاسخ به این سوال که آیا بین افرادی که نام خانوادگی و نام پدر آنها مشترک است، روابط خویشاوندی وجود دارد یا خیر می‌گوید: «بله متاسفانه به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است. اکنون براساس اطلاعاتی که از کارمندان شهرداری تهران منتشر شده، می‌توان شبکه‌ای از نام‌های خانوادگی مشترک را رصد کرد. متاسفانه در خلال سالیان گذشته از نفوذ روابط خویشاوندی در استخدام‌ها استفاده شده و اینگونه استخدام‌ها صورت گرفته است.»

با وجود سخنان عضو شورای شهر تهران در این خصوص و تایید این موضوع، به نظر می‌رسد با وجود سامانه شفافیت شهرداری تهران اکنون بیش از پیش امکان نظارت مردمی بر فعالیت‌ها و عملکرد این نهاد عمومی فراهم شده است. به گونه‌ای که عموم شهروندان با مراجعه به سامانه شفافیت شهرداری تهران، در بخش اطلاعات مدیران و کارکنان می‌توانند افرادی را که از طریق شبکه ارتباطات خانوادگی به این نهاد عمومی وارد شده‌اند، شناسایی و منتشر کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با سلام، ممنون که روشنگری میکنید، شفافیت باعث کم شدن فساد میگردد.

  • ناشناس

    تا زمانی که رابطه بازی جای تخصص را گرفته نمیتوان توقع پیشرفت ساختاری در سیستم اداری کشور را داشت.

  • ناشناس

    کاش عدالت اجتماعی اجباری داشتیم […]

  • ناشناس

    دوره بعد هم ليست جريان اصلاح طلبان و استخدام هاي بي ربط منتشر ميشود

  • ط

    متاسفانه تو […]این مورد قابل مشاهده هست