کد مطلب: ۴۰۸۰۴۴

روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت:

اطلاعاتی از بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان / پیش‌بینی آینده نرخ بهره در آمریکا / چهارمین تولیدکننده بزرگ خودرو در راه است

اطلاعاتی از بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان / پیش‌بینی آینده نرخ بهره در آمریکا / چهارمین تولیدکننده بزرگ خودرو در راه است

اکونومیست در شماره منتشرشده در دوم نوامبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان (آرامکو) تا کاهش مجدد نرخ بهره در آمریکا و گزارش مالی فیس‌بوک پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را بررسی کرده است.

فدرال‌رزرو آمریکا هفته گذشته برای سومین بار در سال 2019 نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش داد. جرومی پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا گفته است که اقتصاد آمریکا در شرایط مناسبی قرار دارد و استراتژی فدرال‌رزرو درباره سیاست‌های مالی مناسب و مطابق با اقتصاد آمریکاست.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه سوم سال جاری اقتصاد آمریکا نسبت به قبل کاهش یافته است.

بسیاری از تحلیلگران استدلال می‌کنند که با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا سیاست‌های انبساطی را ادامه دهد و نرخ بهره یک بار دیگر تا پایان سال کاهش یابد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم سال جاری 1.9 درصد رشد کرده است.

***

گروه خودروسازی پژو با نام تجاری پی‌اس‌اِی (PSA) و فیات کرایسلر تائید کردند که قصد دارند ادغام شوند و به این ترتیب چهارمین تولیدکننده بزرگ خودرو را در جهان تشکیل دهند.

صنعت خودروسازی در جهان تحت تاثیر افزایش هزینه‌ها، تکنولوژی‌های جدید و چالش‌های بسیار تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته است.

پیش‌تر و در اوایل سال جاری فیات کرایسلر تلاش کرد تا با رنو ادغام شود. اما دولت فرانسه که 15 درصد از سهام کمپانی رنو را در دست دارد از این ادغام حمایت نکرد.

گفته شده اعتصاب اخیر کارگران جنرال‎موتورز هزینه 2.9 میلیارد دلاری برای این کمپانی به‌دنبال داشته است. این اعتراضات که 40 روز به‌طور انجامیده، طولانی‌ترین اعصاب کارگری صنعت خودرو از سال 1970 محسوب می‌شود.

***

درحالی‌که دو هفته پیش رسانه‌ها خبر از تاخیر در عرضه اولیه پنج درصد سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی خبر داده بودند، به‌تازگی اعلام شده که سوم نوامبر (فردا) بزرگ‌ترین عرضه اولیه جهان طی سال اخیر انجام خواهد شد.

همچنین در هفدهم نوامبر قیمت هر سهم بزرگ‌ترین شرکت نفتی دنیا مشخص و چهارم دسامبر عرضه اولیه در بورس عربستان انجام خواهد شد.

***

طی یک قرارداد 10 میلیارد دلاری و با پشت سر گذاشتن آمازون، کمپانی مایکروسافت قرار است برای پروژه زیرساخت دفاع مشترک سازمانی پنتاگون خدمات ابری فراهم کند.

این قرارداد در نهایت موجب می‌شود تمامی شاخه‌های نظامی آمریکا اطلاعات را در یک سیستم به اشتراک بگذارند و با کمک هوش مصنوعی می‌توان در آن به جستجو پرداخت.

این قرارداد از جهت رقابت با آمازون برای تسخیر بازار فناوری‌های ابری نقشی کلیدی برای کمپانی مایکروسافت دارد.

***

با وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که هواوی را از همکاری با شرکت‌های آمریکایی منع و تامین قطعات اصلی را مختل می‌کرد، شرکت بریتانیایی ARM رسما اعلام کرده است که می‌تواند همکاری خود را با این غول چینی ادامه دهد.

به نوشته اکونومیست ، این شرکت سازنده چیپ اعلام کرده از آنجا که تکنولوژی‌های مورد نظر متعلق به بریتانیا هستند و نه ایالات متحده، آی‌آراِم می‌تواند به تجارت خود با هواوی بدون نقض قوانین آمریکا ادامه دهد.

***

فیس‌بوک گزارش مالی سه ماهه سوم سال 2019 را منتشر کرد که حکایت از افزایش درآمد و سود این غول فناوری دارد.

مارک زاکربرگ از این فرصت استفاده کرده و در سخنرانی خود پس از انتشار گزارش مالی، از انتشار تبلیغات سیاسی در پلتفرم این شرکت دفاع کرد. مدیرعامل فیس‌بوک گفته است که این کمپانی حاضر به ایجاد محدودیت‌های سیاسی نیست.

این در حالی است که توئیتر، رقیب فیس‌بوک اعلام کرده است تمامی تبلیغات سیاسی پلتفرمش را در سراسر جهان متوقف می‌کند.

***

اپل نیز هفته گذشته گزارش مالی خود از سه ماهه سوم سال را منتشر کرد. بر اساس این گزارش علی‌رغم افت فروش آیفون، به دلیل افزایش فروش گجت‌های پوشیدنی و خدمات، این کمپانی در فصل سوم سال 64 میلیارد دلار درآمد داشته است.

گجت‌های پوشیدنی و خدمات 30 درصد از فروش اپل در سه ماهه سوم سال را تشکیل می‌دهد.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.