کد مطلب: ۳۴۵۱۵۰

تاریخچه اکونومیست / چه کسانی اکونومیست را بنیان‌گذاری کردند؟

تاریخچه اکونومیست / چه کسانی اکونومیست را بنیان‌گذاری کردند؟

نشریه معتبر اکونومیست در سال 1843، توسط جیمز ویلسون، تاجر انگلیسی راه‌اندازی شد. تیراژ این نشریه که مخاطبان آن عمدتا خوانندگان تحصیل‌کرده، مدیران و سیاست‌گذاران هستند، امروز به ۱٫۵ میلیون نسخه رسیده است.

نشریه معتبر اکونومیست در سال 1843، توسط جیمز ویلسون، تاجر و بانکدار انگلیسی از شهر هاویک اسکاتلند و با هدف تسریع روند لغو محدودیت‌های تجاری در انگلستان ، موسوم به قوانین ذرت و مقررات تعرفه واردات بنیان‌گذاری شد. او به تجارت آزاد، بین‌المللی‌سازی و حداقل مداخله دولت در بازار اعتقاد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه تعرفه‌ها در سال 1846 لغو شدند، اما این نشریه هیج‌گاه تعهد خود به عقاید لیبرال کلاسیک قرن نوزدهم را رها نکرد.

قوانین ذرت که از طریق بستن مالیات و محدود کردن واردات غلات به گرانی نان و گرسنگی دامن زد، به زیان انگلستان بود.

تجارت آزاد از دیدگاه ویلسون اما برای همه مفید بود. ویلسون به عنوان یک تولیدکننده قصد داشت بر صاحبان کسب‌وکارها تاثیرگذار باشد. او اصرار داشت که تمام استدلال‌ها و قضایای مطرح‌شده در مقاله‌اش بر اساس واقعیات باشد و به همین دلیل این نشریه را اکونومیست نامید.

اگرچه جیمز ویلسون اکونومیست را تاسیس کرد، اما مهم‌ترین سردبیر این نشریه انگلیسی والتر بَجت (Walter Bagehot)، داماد او بود. بجت در سال‌های 1861 تا 1877 فعالیت کرد و سومین سردبیر این نشریه بود.

تاریخچه نشریه اکونومیست

جیمز ویلسون، اقتصاددان و سیاستمدار لیبرال، بنیان‌گذار مجله اکونومیست

او طیف وسیعی از مقالات سیاسی را به این نشریه اضافه کرد. گرایش به ایالات متحده که اکونومیست همیشه به وضوح آن را در گزارش‌هایش نشان می‌دهد، تحت تاثیر او بوده است. به این ترتیب، نفوذ این نشریه در دوران فعالیت او افزایش یافت. به‌گونه‌ای که لرد گرنویل، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود، هر گاه در مورد موضوعی مردد بود، در انتظار تحلیل‌های شماره بعدی اکونومیست می‌نشست. از دیگر دوستداران و طرفداران او وودرو ویلسون، رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال‌های 1913 تا 1921 بود.

یکی دیگر از سردبیران مهم این نشریه والتر لیتون (Walter Layton) بود که در سال 1922 فعالیت خود را آغاز کرد.

اکونومیست به دلایل تاریخی خود را هنوز یک روزنامه می‌نامد و در هر شماره‌اش مهم‌ترین رویدادهای تجاری و سیاسی هفته را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این نشریه که مخاطبان آن عمدتا خوانندگان تحصیل‌کرده، مدیران و سیاست‌گذاران هستند، هر پنج‌شنبه و به‌طور هم‌زمان در شش کشور به چاپ می‌رسد. مطالب و گزارش‌ها برای خوانندگان در سراسر جهان یکسان است اما آگهی‌ها، ترتیب ارائه مقالات و گاهی اوقات طرح روی جلد در کشورهای مختلف، متفاوت هستند.

همچنین هر هفته، این نشریه چند صفحه اضافی را به اخبار کشور بریتانیا اختصاص می‌دهد.

در دوران سردبیری بجت، تیراژ این نشریه تنها سه هزار و 700 نسخه بود. در سال 1920 این رقم به شش هزار افزایش یافت. پس از جنگ جهانی دوم اما افزایش تیراژ این نشریه روند سریعی به خود گرفت و به 18 هزار رسید. در سال 1970 هر هفته 100 هزار نسخه از این هفته‌نامه منتشر می‌شد.

امروز تیراژ آن به 1.5 میلیون نسخه رسیده است. بزرگ‌ترین مشتری اکونومیست مردم آمریکا هستند و پس از آن بریتانیا در جایگاه دوم ایستاده است. پس از این دو کشور انگلیسی‌زبان، کانادا، آلمان و فرانسه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

در حال حاضر، گزارش‌ها نشان می‌دهد که 70 درصد از مشترکان نسخه چاپی این نشریه مرد و 30 درصد دیگر زن هستند.

اکونومیست همچنین در پی یافتن خوانندگان برخط است. این نشریه اولین بار در سال 1996 به‌صورت آنلاین منتشر شد و در اکتبر سال 2011 اعلام کرد که مشترکان آنلاین آن به 100 هزار رسیده است که نشان‌دهنده جهش بزرگی بود.

جدیدترین مطالب این نشریه انگلیسی را می‌توانید در سلسله گزارش‌های اکونومیست ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تحلیلهای اکونومیست خیلی خوبه. حتی تحلیلهاشون درباره تاثیرات اقتصادی رویدادهای تاریخی.