کد مطلب: ۶۲۰۳۱۷

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟

فرق میلگرد ساده و آجدار چیست؟

تفاوت میلگرد ساده و آجدار در چیست و هریک چه ویژگی‌ها و کاربردهایی دارند؟ در صنایعی همچون ساختمان سازی، دانستن کاربرد هریک از میلگردها می‌تواند به شما کمک شایانی کند؛ از این رو ما در این مقاله به بررسی فرق میلگرد آجدار با ساده پرداخته‌ایم.

مسلما تا به حال اسم میلگرد ساده و آجدار را شنیده‌اید، اما مسئله اصلی اینجاست که تفاوت میلگرد آجدار با میلگرد ساده در چیست؟ کاربرد این محصولات در صنایعی همچون ساختمان‌سازی بسیار بالاست و از لحاظ ظاهر و ابعاد نیز تفاوت‌های بسیاری را دارند از این رو در این مقاله به بررسی فرق میان میلگرد آجدار و ساده پرداخته‌ایم تا به صورت اجمالی تفاوت هریک را به شما معرفی کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • میلگرد ساده چیست؟
  • میلگرد آجدار چیست؟
  • فرق میلگرد ساده و تاجدار

میلگرد ساده چیست؟

پیش از پرداختن به تفاوت میلگرد ساده و آجدار بهتر است به معرفی این دو نوع میلگرد بپردازیم. میلگردهای ساده نوعی از میلگرد هستند که نمایی صاف و صیقلی دارند. به عبارت بهتر، میلگردها ساده دارای هیچگونه آجی روی سطح خارجی خود نیستند. این نوع از میلگردها برای افزایش مقاومت کششی بتن و به صورت محدود در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

میلگردهای ساده در قطرهای متفاتی بین ۶ تا ۲۰۰ میلی‌متر و به‌طول ۶ یا ۱۲ متر تولید و به بازار عرضه شده و هر کدام، کارایی خاص خود را دارند. جالب است بدانید که میلگردهای ساده در مقایسه با سایر میلگردها از مقاومت کششی کمتری برخوردار بوده و به همین علت هم در دسته فولادهای نرم قرار می‌گیرد.

2 26

میلگرده ساده چیست؟

میلگرد آجدار چیست؟

میلگردهای آجدار در سطح خارجی خود، دارای برش‌هایی هستند که آج نامیده می‌شوند. شما می‌توانید این برش‌ها را در تصویر پایین مشاهده کنید. یکی از مهم‌ترین فرق‌های میلگرد ساده و آجدار که در ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد، قدرت چسبندگی آن‌ها به بتن است. آج‌های این نوع میلگرد باعث می‌شود تا بتن راحت‌تر به میلگرد چسبیده و میلگرد به سختی از بتن بیرون کشیده شود. وظیفه اصلی این میلگردها افزایش استحکام و مقاومت بتن است.

همچنین جهت دریافت قیمت به روز محصول "میلگرد آجدار" می‌توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه نمایید.

میلگرد آجدار در دو نوع شاخه و کلاف و در سایزهای بین ۵٫۵ تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌شود.

نکته جالب توجه اینجاست که میلگردها با نام‌های A1، A2، A3 و A4 شناخته می‌شوند. نام A1 برای میلگرد ساده به کار می‌رود و سه شماره دیگر به انوع مختلف میلگرد آجدار تعلق دارد. تفاوت این میلگردها در این است که میلگرد A2 دارای آج های کمتری بوده و با افزایش شماره تا A4 میزان آج ها افزایش می‌یابد.

3 22

فرق میلگرد ساده و آجدار

پس از آشنایی کلی با انواع میلگرد ساده و آجدار به تشریح فرق بین این دو میلگرد از جهات گوناگون خواهیم پرداخت.

فرق میلگرد ساده و آجدار

در این بخش به بیان فرق میلگرد ساده و آجدار از جهات مختلف مانند: ابعاد، کاربرد، شکل ظاهری، روش تولید و سایر موارد مربوطه خواهیم پرداخت.

4 15

قیمت میلگرد آجدار و ساده چه تفاوتی دارد؟

فرق میلگرد ساده و آجدار از نظر قیمت

تعیین قیمت میلگرد در انواع مختلف به مواردی مانند نرخ شمش آهن و سایر مواد اولیه به کار رفته در این محصولات وابستگی دارد اما در حالت کلی باید اعلام کرد که میلگرد آجدار نسبت به میلگرد ساده از نرخ بالاتری برخوردار است.

تفاوت میلگرد ساده و آجدار از لحاظ ابعاد

ابتدایی ترین فرق میلگرد ساده و آجدار در سایز آن‌ها است. در حالت کلی، انواع میلگرد ساده در ابعاد ۵٫۵ تا ۲۰ میلی متری و میلگردهای آجدار در ابعاد ۵٫۵ تا ۴۰ میلی‌متری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرق میلگرد ساده و آجدار از لحاظ کاربرد

میلگردهای ساده و آجدار از لحاظ کاربرد نیز تفاوت‌های زیادی دارند. به طور کلی، میلگردهای ساده بیشتر در موارد صنعتی به کار می‌روند. این در حالی است که میلگردهای آجدار بیشتر در ساختمان سازی کاربرد دارند.

به عنوان مثال میلگردهای ساده برای ساخت خاموت، میلگرد زیگزاگ، انواع پیچ و مهره و برخی از اتصالات صنعتی به کار می روند. همچنین این نوع میلگرد در آهنگری و جوشکاری نیز کاربرد دارد؛ چراکه برش و خم کردن آن نسبت به سایر انواع میلگردها ساده‌تر است. از میلگردهای ساده به عنوان دورپیچ در آرماتوربندی و به عنوان میلگرد حرارتی در سقف‌های تیرچه بلوک نیز استفاده می‌شود. بهتر است بدانید که استفاده از میلگرد ساده در سازه‌های سنگین توصیه نمی‌شود.

همانطور که اشاره کردیم، استفاده از میلگردهای آجدار در ساختمان سازی رایج است. از جمله کاربردهای این نوع میلگرد در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بتن ریزی دیوارها
  • افزایش مقاومت بتن
  • تقویت فونداسیون
  • افزایش نیروی برشی
  • بتن ریزی کف سازه

یکی دیگر از فرق‌های میلگرد ساده و آجدار در این مورد است که میلگردهای آجدار از مقاومت بالایی برخوردار بوده و مانند میلگردهای ساده قابل برش کاری و خم شدن نیستند. این ویژگی باعث می‌شود تا از میلگردهای آجدار در صنعت جوشکاری استفاده نشود.

لازم به ذکر است که میلگردهای آجدار در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند؛ چراکه از فولاد حرارت دیده ساخته شده اند.

" میلگردهای ساده در مقایسه با میلگردهای آجدار از میزان کربن کمتری در ترکیبات خود برخوردارند و به همین علت هم شکل پذیری بالاتری دارند. "

تفاوت در روش تولید میلگرد ساده و آجدار

روش تولید میلگرد ساده و آجدار تقریبا مشابه است. تنها فرق میلگرد ساده و آجدار در مرحله شکل‌دهی آن هاست. برای تولید این نوع از میلگردها، ابتدا شمش های مورد نظر را در کوره‌های مخصوص با حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار داده و سپس با کمک جریان آب برای نورد آماده می‌شوند. این شمش‌ها، مرحله پخت را در کوره و پس از اینکه به دمای مورد نظر رسیدند، طی می‌کنند. مرحله بعدی سایزدهی و قالب بندی میلگردهاست. در مرحله قالب بندی، فرق میلگرد ساده و آجدار مشخص می‌شود. در این مرحله، میلگردهای ساده داخل قالب قرار گرفته و آجدار می‌شوند.

کلام آخر

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شمارا با تفاوت‌های میلگرد ساده و آجدار آشنا سازیم، از طرفی مباحث مهمی از لحاظ فنی، کاربرد هریک، ظاهر و سایر ویژگی‌های شاخص این دو مدل از میلگردهای تقویتی را نیز بیان کردیم تا بهترین نوع میلگرد را بسته به نیاز خود انتخاب نمایید.

همچنین شما دوستان عزیز، جهت دریافت قیمت به روز محصولات فولادی همچون میلگرد، می‌توانید به وب سایت رسمی آهن آنلاین که در این زمینه فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۸ آغار کرده است، استعلام و در صورت نیاز خرید نمایید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.