کد مطلب: ۶۲۳۷۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش فروش نفت یا افزایش قیمت آن؟

افزایش فروش نفت یا افزایش قیمت آن؟

محمدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین دیروز صبح اعلام کرده بود که دلیل رشد اقتصادی چند ماه اخیر، افزایش قیمت کالاها بوده است و نه افزایش حجم صادرات و سیاست‌های دولت. این همان ادعایی است که رییس پیشین بانک مرکزی درباره رشد ۴۰ درصدی آمار فروش نفت، مطرح کرده بود. اما دو سناریوی دولت و منتقدان آن چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس جمهور، چند وقت پیش اعلام کرد که آمار فروش نفت دولت سیزدهم از ابتدای سال، ۴۰ درصد افزایش داشته است.

اما امروز محمدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دلیل اصلی رشد صادرات و واردات کشور در سال جاری، افزایش‌ها قیمت کالاهاست.

این ادعایی بود که پیش از حریری، عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی هم مطرح کرده بود. همتی چند روز پس از انتشار این خبر در توییتر خود گفت: قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ افزایش ۶۰ درصدی داشته و بنابراین، اگر دولت هیچی تلاشی نمی‌کرد هم باید ۶۰ درصد رشد درآمد داشته باشد.

البته جواد اوجی وزیر نفت همان زمان در پاسخ به همتی نوشته بود که منظور رییسی از افزایش صادرات، میزان صادرات نفت بوده است.

افزایش صادرات یا فروش نفت؟

دو سناریو درباره افزایش ۴۰ درصدی فروس نفت مطرح می‌شود. یکی از این سناریوها، افزایش قیمت نفت است. قیمت نفت در یک ماه گذشته، رکورد هفت‌ ساله زد و به ۹۰ دلار رسید.

کارشناسان رویترز می‌گویند: کاهش عرضه تولیدکنندگان، افزایش تنش‌های میان روسیه و اوکراین و شیوع سویه جدید کرونا از جمله دلایل رکوردزنی قیمت نفت است.

همتی و حریری به همین نکته اشاره می‌کنند و معتقدند دلیل اصلی بهبود آمار فروش نفت، افزایش قیمت این کالاست و نه سیاست‌های دولت سیزدهم.

سناریوی دوم، آغاز فاز عملیاتی قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین است. وزیر امور خارجه ایران، چندی پیش خبر از شروع فاز عملیاتی این قرارداد بود.

بلومبرگ، اعلام کرد: چین خرید نفت از ایران را ۴۰ درصد افزایش داده و در ماه نوامبر، ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده است.

گمرک چین هم این آمار را تایید کرد و گفت: واردات نفت از ایران در ماه دسامبر امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن بوده است.

نشریه پترولیوم اکونومیست در ۱۲ شهریور ۹۸ درباره بخش نفتی این قرارداد نوشت: ایران نفت را با ۳۰ درصد تخفیف به چین می‌فروشد و چین برای پس دادن پول ایران، دو سال زمان دارد.

البته آمار فروش نفت، آماری محرمانه است و هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت منتقدان دولت سناریویی درستی در پیش گرفته‌اند یا دولتی‌ها.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    دولت های جناح تمامیت خواه خیلی هم خوش شانس هستند دوران احمدی نژاد قیمت نفت رکورد زد و درآمدهای سرشاری برای کشور داشت. دوره رییسی هم مصادف شد با رفتن ترامپ و برداشته شدن فشار حداکثری و همزمان افزایش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی ولی متاسفانه به جای بهتر ساختن شرایط و کار کردن، دنبال بهانه جویی و انداختن مشکلات گردن دولت قبل هستند.

  • ناشناس

    تا چند ماه پیش میگفتن کرونا باعث رکود اقتصادی و به تبع کاهش قیمت نفت شده ام حالا میگن یکی از عوامل افزایش قیمت نفت سویه جدید کرونا هست،بابا کرونا موجب محدودیت،محدودیت موجب تعطیلی مراکز تولیدی و تعطیلی مراکز موجب کاهش مصرف انرژی و کاهش مصرف انرژی منجر به کاهش قیمت آن میشود. نکنه امیکرون شیطون شده