کد مطلب: ۲۸۱۲۶۲

فروش کفش قاچاق در یزد با فروشنده غیرمجاز خارجی!

فروش کفش قاچاق در یزد با فروشنده غیرمجاز خارجی!

در حالی فروشندگان کیف و کفش یزد از فعالیت پنهانی و غیرقانونی اتباع بیگانه در این حوزه گلایه دارند که به گفته رئیس اتحادیه کیف و کفش یزد، فروشندگی اتباع بیگانه در این حوزه غیرقانونی است و برای آنها جواز کسب صادر نمی‎‎شود.

در حالی که فعالان صنوف مختلف از شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی بازار به نحوی رنج می‌برند، صنف کیف و کفش از جمله اصنافی در یزد است که با توجه به فعالیت اتباع بیگانه در این حوزه هم به عنوان شاگرد و هم ارباب، مشکلاتی مضاعف دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،یزد به دلیل برخورداری از زمینه‌های شغلی بیشتر در بخش کارگری از استان‎‎های مهاجرت‎ پذیر کشور به ویژه در بخش پذیرش اتباع بیگانه است ولی در حال حاضر این ظرفیت تبدیل به معضلی برای این شهر شده به طوری که اتباع نه تنها در مشاغل مجاز خود بلکه در حرف غیرمجاز نیز ورود کرده‎‎اند و فرصت‎های شغلی نیروهای بومی در مشاغل مختلف از جمله در صنف کیف و کفش را سلب کرده‌‏‏‏اند.

یکی از فروشندگان کیف‌وکفش ضمن گلایه از وضعیت کنونی بازار کیف و کفش اظهار می‌کند: با وجود رکود حاصل از وضعیت اقتصادی کشور، برخی از اتباع خارجی که نمی‌توانند مجوز ایجاد فروشگاه را دریافت کنند با توافق با برخی از فروشندگان بومی به راحتی به فعالیت در این صنف می‎‎پردازند.

وی می‌افزاید: این روند در سال‎‎های اخیر به نحوی پیش رفته که نه تنها شاهد فعالیت غیرقانونی آنها در مغازه‎‎ها هستیم که بعضاً نیز اکنون خود صاحب مغازه شده‎‎اند و به راحتی با عرضه اجناس قاچاق، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار داده‎‎اند.

این فروشنده یزدی با اشاره به لازمه نظارت و جلوگیری از فعالیت این قبیل افراد، می‏‏‌گوید: نبود نظارت لازم در این حوزه باعث شده تا این اقدام غیرقانونی اشتغال افراد بومی را نیز سلب کند. اتحادیه می‎‎خواهد از طریق مقابله با این معضل که باعث ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازار کیف و کفش استان نیز شده است، این مشکل را از روی دوش فعالان این صنف بردارد.

با این حال محمد حسین مسلم یزدی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف یزد در رابطه با مشکل مطرح شده از جانب برخی از فروشندگان کیف و کفش یزد، اظهار می‎‎کند: اتباع بیگانه نمی‌توانند در بازار کیف و کفش فروشندگی کنند و جواز کسب در این رابطه دریافت کنند.

وی می‌افزاید: با جدیت از فعالیت این افراد در فروشگاه‌های کیف و کفش جلوگیری می‎‎کنیم ولی با این وجود در صورت ارائه گزارشی در این باره به شدت در این رابطه برخورد خواهیم کرد. البته بسیاری از این افراد با تغییر پوشش و لهجه قابل تمایز از یزدی‌ها نیستند لذا شناسایی آن‌ها کار راحتی از سوی کارشناسان و بازرسان اتاق اصناف نیست.

این مسئول در مورد ورود اجناس قاچاق به بازار کیف و کفش استان نیز بیان می‌کند: با توجه به وضعیت بازار کنونی، واردات اجناس قاچاق از طریق اتباع تا حدودی دشوارتر از گذشته شده و برخلاف تصور عمومی، یکی از معضلات امروز بازار کیف و کفش کشور مربوط به صادرات است.

مسلم یزدی، رشد سه برابری صادرات کیف و کفش کشور به دلیل وضعیت فعلی بازار را یکی از مهمترین معضلات این بخش می‎‎داند و می‌گوید: متاسفانه حتی تولیدکنندگان استان نیز بی‎‎توجه به تامین نیازهای داخلی کشور به صادرات روی آورده‎‎اند و تعادل عرضه و تقاضا در بازار را بر هم زده‎‎اند.

وی، تداخل صنفی را نیز یکی دیگر از مشکلات صنف کیف و کفش مطرح می‌کند و می‌گوید: کار به جایی رسیده که ابزارفروشی‌ها نیز می‌توانند کیف و کفش بفروشند و مجوزها بدون در نظر گرفتن حقوق اصناف دیگر صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه کیف و کفش یادآور می‎‎شود: این وضعیت در حالی است که هم اکنون بدون در نظر گرفتن تداخلات صنفی، 400 واحد کیف و کفش در یزد فعال هستند و دو واحد تولیدکننده دمپایی در استان مشغول به کار هستند.

مسلم یزدی با اشاره به افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت کیف و کفش در بازار، تاکید می‌کند: تغییرات قیمت مواد اولیه، صادرات و حتی قطعی‌های برق در این ایام به معضلات بازار کیف و کفش تبدیل شده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    معما شده خارجی ها میان ایران کار میکنن اونوقت جوانان ایرانی میگن کار نیست بریم خارج