کد مطلب: ۵۲۵۳۴۸

آیا قرارداد ایران و چین مانند ترکمانچای است؟

آیا قرارداد ایران و چین مانند ترکمانچای است؟

سعید لیلاز در یادداشتی در روزنامه ایران در باره قرارداد ایران و چین نوشت:مقایسه این توافق با قرارداد ترکمانچای هم یک قیاس مع‌الفارق و ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به تاریخ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید لیلاز در یادداشتی در روزنامه ایران در باره قرارداد ایران و چین نوشت:مقایسه این توافق با قرارداد ترکمانچای هم یک قیاس مع‌الفارق و ناشی از بی‌اطلاعی نسبت به تاریخ است. در دهه ۱۸۳۰ که ما شاهد قرارداد ترکمانچای بودیم، روسیه تقریباً قدرتمندترین کشور جهان بود. به گونه‌ای که الکساندر اول موفق شده بود پاریس را اشغال کند و ناپلئون را به تنهایی شکست دهد. در همان زمان ایران هم یکی از ضعیف‌ترین کشورهای مستقل جهان به شمار می‌رفت. یعنی بقیه کشورها اگر مستقل بودند، اینقدر ضعیف نبودند و اگر ضعیف‌تر بودند مستقل نبودند.

در حال حاضر نه چین آن سهم جهانی قدرت را که روسیه در دهه ۱۸۳۰ داشت، دارد و نه ایران مانند آن زمان ضعیف است. اگر ایالات متحده امریکا نتوانسته ایران را زمینگیر کند به طریق اولی چین نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد. خصوصاً با توجه به بعد مسافت میان ایران و چین.

روسیه در دهه ۱۸۳۰ هم زیادی بزرگ و قدرتمند بود و هم به ایران چسبیده بود. چین نه تنها فاصله زیادی از ایران دارد بلکه از حوزه نفوذ استراتژیک خودشان یعنی فاصله ۲ هزار کیلومتری اطراف خارج نشده‌اند و شواهد نظامی هم نشان می‌دهد که به این زودی خارج نخواهند شد.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    اری قرارداد ننگین است ! اری کشور اسلامی بعلت درماندگی و تحت استعمار بودن قدرت محکوم کردن ظلم بر مسلمانان اویغور را ندارد !اری ننگین است مثل قاجار برای ریخت و پاش منافع را می فروشند !

  • ناشناس

    بدتر از ترکمنچای نصف مملکت دادن به چینی ها نصف دیگه هم به روسا فقط به خاطر اینکه تو سازمان ملل از ایران دفاع بشه پولی هم چینی‌ها به ایران نمیده جنس آشغال وارد مملکت میشه و تولید کننده ایرانی ورشکست میشه

  • ناشناس

    اخر این چین خبیث چه گلی بر سر مردم خودش زده تا برای ما چی باشد هر جا این جهان پا گذاشته اونو به نابودی کشانده.خدا نگذره از باعث و بانیش

  • ناشناس

    اگه ملاک ترکمنچای چای هست که واویلا، مشخصه که قابل قیاس با قراردادهای استعماری اون سالها نیست چرا که الان شرایط دنیا عوض شده ولی با معیارهای قراردادهای حال حاضر دنیا میتونه خسارت بار باشه البته بر اساس اخبار تایید نشده که فعلا منتشر شده. بعنوان مثال فقط در بحث نفت، طبق اعلام رسانه ها قراره سالی حدود یک میلیون بشکه نفت با تخفیف 4 تا 6 دلار در بشکه به چین صادر بشه که از لحاظ ارزش میشه روزانه متوسط پنج میلیون دلار تخفیف و سالانه حدود دو میلیارد دلار تخفیف که اگر ضرب در مدت 25 سال بشه عدد وحشتناکی میشه….

  • ناشناس

    چین متاسفانه با صادرات جنس بد و دست چندم و فروش خودرو و بعد گرانفروشی سرویس و قطعات به قیمت بسیار گران در سالهای گذشته نشانه و رد خوبی در افکار ایرانیان بر جای نگذاشته .اینها خود مزید بر علت بد گمانی مردم هست .در حالی که از این مدل قراردادها فراوانند و افراد بی اطلاع با گوش دادن به شبکه های خارجی فقط گمانه زنی و جبهه گیری میکنند .اگر بد هست چرا کل کشورهای دنیا بدنبال قراردادهای طولانی و کار با چین هستند یک آمار در بیارید خواهید دید ،حتی خود آمریکا و اروپا .حتی همسایگان خود ما که در حالی که دخلی به اونها نداره در حال سنگ اندازی و خرابکاری هستند .
    در ضمن افشای مفاد قراردادهای این مدلی در هیچ کشوری رسم نیست چون مورد حمله و خرابکاری و سنگ اندازی کشورهای متخاصم قرار خواهد گرفت .با پیشنهادهای توخالی و تحریم و …..اون را خراب میکنند .پس بهتره صبور و عاقل باشیم .