کد مطلب: ۲۱۲۸۰۷

مدیر پیشین دفتر توتال در ایران:

قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پابرجاست

قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی پابرجاست

مدیر پیشین دفتر توتال در ایران گفت: قرارداد این شرکت فرانسوی با ایران در جریان بوده و راهی برای انتقال نقدینگی به ایران یافته شده است.

مدیر پیشین دفتر توتال در ایران گفت: قرارداد این شرکت فرانسوی با ایران در جریان بوده و راهی برای انتقال نقدینگی به ایران یافته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از وزارت نفت؛ «پیر فابیانی» برخی چالش‌های کنونی برای جذب سرمایه‌های خارجی را برشمرد و افزود: ایران باید منعطف‌تر باشد، در توافق هر 2 طرف نیازهایی دارند.

وی افزود: برگزاری کنگره‌ها می‌تواند در زمینه شناسایی چالش‌ها موثر باشد اما گفتن اینکه در آینده اوضاع بهتر می‌شود کافی نیست و باید امروز اقدام کنیم تا فردا بهتر شود.

این کارشناس فرانسوی با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، ادامه داد: قرارداد توتال با ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی در قالب کنسرسیومی با مشارکت شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‌پی‌سی‌آی) و شرکت پتروپارس ایران در جریان است و به نظر می‌رسد این شرکت به توافقی مناسب دست یابد.

فابیانی به سبب اکتشاف‌های فزاینده در گاز جهان، وجود بازیگران متعدد و رقابت شدید، دورنمای قیمت این کالا را نه چندان روشن توصیف کرد و ادامه داد: ایران در مذاکرات مربوط به پروژه‌های ال‌ان‌جی باید این واقعیت‌ها را در نظر داشته باشد.

دوازدهم تیرماه نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.

ارزش قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار است که با به ثمر رسیدن آن، روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.

این قرارداد، نخستین قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی است که پس از لغو تحریم ها امضا شد.

بر اساس این قرارداد، یک کنسرسیوم بین‌المللی به رهبری توتال فرانسه ایجاد شده است که شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران اعضای دیگر آن را تشکیل می دهند.

سهم توتال به عنوان رهبر این کنسرسیوم در این قرارداد 50.1 درصد است. شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین و پتروپارس ایران نیز به ترتیب 30 و 19.9 درصد سهم دارند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.