کد مطلب: ۷۵۰۳۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکورد جدید در ثبت‌نام در قرعه کشی ایران خودرو/ لاتاری دولتی باز می‌گردد؟

رکورد جدید در ثبت‌نام در قرعه کشی ایران خودرو/ لاتاری دولتی باز می‌گردد؟

لاتاری ملی خودرو بار دیگر رکورد شکست. طی فرآیند برگزاری قرعه کشی ایران خودرو، بیش از 9 میلیون نفر برای خرید تنها 20 هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کردند. اما علت این تقاضاهای انباشته در بازار و صف‌های طولانی خرید خودرو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چهل و سومین مرحله از ثبت‌نام قرعه کشی ایران خودرو هفته آغاز شد و ساعت 24 روز گذشته به پایان رسید. فرآیند ثبت‌نام در این دوره از طرح فروش فوق‌العاده مانند سایر طرح‌ها انجام شد و در مهلت خود پایان یافت. اما نکته عجیب در این فروش فوق‌العاده، تعداد ثبت‌نامی‌های آن بود که نشان‌دهنده ناکارآمدی سیاست‎‌های وزارت صمت برای کاهش تقاضای کاذب است.

طبق آمار منتشرشده توسط فارس ، در این دوره از قرعه کشی ایران خودرو از ۱۷ تا 25 دی، بیش از 9 میلیون و 250 هزار نفر برای عرضه ۲۰ هزار دستگاه ثبت‌نام کردند که رکورد ثبت تقاضا در قرعه‌کشی خودرو را شکست. این درحالی است که رکورد قبلی تعداد شرکت‌کنندگان، با احتساب کل متقاضیان سه طرح عادی، جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده، کمتر از ۷ میلیون نفر بود.

در این بین، این مساله مطرح می‌شود چرا که باوجود به‌کارگیری سیاست‌های جدید وزارت صمت، همچنان صف‌های طولانی برای این لاتاری‌ دولتی تشکیل می‌شود؟

برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید یادآور شد که هم‌زمان با برگزاری قرعه کشی ایران خودرو، اعلام شد که عرضه خودرو در بورس کالا نیز متوقف شد. گرچه این خبر در مدت کوتاهی تکذیب شد، اما به نظر می‌رسد برای متقاضیان خرید خودرو کافی بود که از بورس کالا به سمت قرعه‌کشی هجوم بیاورند.

از طرفی دیگر، به نظر می‌رسد متقاضیان امید خود را نسبت به واردات خودرو به کشور از دست داده‌اند. کسانی که همچنان به ورود این خودروها به کشور امید دارند نیز اکنون واقف هستند که قیمت خودروهای خارجی برای مشتریان پایین تمام نمی‌شود. در نتیجه، تقاضای انباشته‌شده بازار، در صف‌های قرعه کشی ایران خودرو نمایان شد.

رانت قیمت کارخانه و بازار؛ متهم اصلی

در میان هیاهوی عرضه خودرو در بورس کالا و حرکت قیمت خودرو هم‌سو با تورم و قیمت دلار در کشور، یکی از اصلی‌ترین دلایل پرطرفدار بودن این لاتاری دولتی، اختلاف قیمت بازار و کارخانه خودروهای عرضه‌شده در قرعه کشی ایران خودرو معرفی می‌شود.

رانت قیمت کارخانه و بازار برای چهار محصول ایران خودرو که از ۱۷ دی ماه در قرعه‌کشی جدید عرضه شدند، بین ۲۰۰ الی ۲۷۵ میلیون تومان بود. با توجه به اختلاف قیمت چشمگیر قیمت کارخانه و بازار آزاد، قرعه‌کشی خودرو طی سال‌های اخیر جولانگاه دلالان خودرو بوده است که به دنبال کسب سود از این رانت قیمتی هستند.

قرعه کشی ایران خودرو

باید یادآور شد که همه افراد به‌دنبال خرید خودرو در قرعه‌کشی‌ها شرکت نمی‌کنند. در این میان، حتی افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند و تنها شرایط ثبت‌نام را دارند، در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند که پس از برنده شدن، اقدام به فروش حواله‌ها کنند تا سودی نصیب آن‌ها شود.

لاتاری باز می‌گردد؟

اخیراً زمزمه‌هایی مبنی بر ورود دوباره شورای رقابت در بحث قیمت‌گذاری خودرو به شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد دولت و وزارت صمت همچنان اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری هستند و با دستور میخواهند صنعت خودروسازی ایران و همچنین بازار آن را به سامان برسانند.

عده‌ای عقیده دارند که با ورود شواری رقابت به بحث قیمت‌گذاری، سیاست عرضه خودرو در بورس کالا و قیمت‌گذاری در فضایی شفاف عملا بی‌نتیجه خواهد شد و فروش خودرو در بازار سرمایه دیگر ثمربخش نخواهد بود. در نتیجه صف‌های خرید خودرو مجددا در درب کارخانه‌های خودروسازی تشکیل می‌شوند. در نتیجه رکوردشکنی تازه در تعداد ثبت‌نامی‌های قرعه کشی ایران خودرو دور از انتظار نبود.

برای مطالعه بیشتر، خبر سیاست‌های دولت قیمت خودرو را بالا می‌برد/ افزایش انحصارگرایی با قیمت‌گذاری دستوری را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    همیشه از آشفته بازار هر چیزی یه عده سود میبرند
    خودرو ‘مرغ ‘تخم مرغ’ لوازم خانگی سیب زمینی پیاز
    هندوانه و طلا مسکن همه چی همینه
    با این مغز متفکر هایی که داریم و یه عده سود جو
    همه چیز دلال بازی شده
    خیلی ها اصلا ماشین نمیخوان ولی به خاطر سودی که توش هست ثبت نام میکنن
    باید قانون بزارن که هر کسی سهمیه مشخصی از یارانه باید گیرش بیاد
    مثلا کسی که ماشین بنامش درمیاد پس یارانه نان یا گاز یا یه خدمات اجتماعیش به همون ارزش قطع خواهد شد
    ببینم بازم شماره ملی ها فروخته میشه یاخیر

  • ناشناس

    بهترین راه حذف دلال و رساندن خودرو به دست مصرف کننده با قیمت کارخانه اینه که شرط بذارن هرکه میخواد توی قرعه کشی شرکت کنه باید پول خودروی مورد نظر رو توی حساب داشته باشه + شرایط قبلی . اونوقت میبینید بجای ۱۰ میلیون نفر نهایتا ۱۰۰هزار نفر شرکت میکنن هم شانس برنده شدن بیشتر میشه هم دست دلال کوتاه میشه و از همه مهمتر تقاضای کاذب از بین میره .

    • ناشناس

      فرقی نداره دلال پول می ریزه به حساب ثبت نام کننده

  • بی نامم

    من 10 بار ثبت نام کردم اسم من در نیومده الکی میگن .. دروغ

  • زینب آدینه وند

    خداخودت شاهدی چقدرچشم انتظارهستیم ۱۸ بارثبت نام کردم

    • مریم

      من بالای ۵۰ بار ثبت نام کردم با این اوضاع درنمیاد

  • زینب آدینه وند

    توروقرآن اسم منم دربیارین

  • زینب آدینه وند

    خودم همسرم دخترم چقدرچشم انتظاری بکشیم توروخدابه ماهم کمک کنید

  • ناشناس

    سلام نظراتی مبنی براینکه. پول اول بریزن به حساب ایده خیلی خوبی است یعنی وزارت خودش نمیدونه نصف دلا لان ازخودشون هستند مردم سرکارگزاشتند

  • ناشناس

    سلام نظراتی مبنی براینکه. پول اول بریزن به حساب ایده خیلی خوبی است یعنی وزارت خودش نمیدونه نصف دلا لان ازخودشون هستند مردم سرکارگزاشتندبنده دونفری ۲۲بارشرکت کردیم ولی نشد که نشد

  • سحر

    سلام تروخدا مادرای پارساا11برج رودربیارید دیگه بخداگناه داریم یکساله منتظریم این جاماندگان پارسال روبدیت بعد بقیه اونایک ساله منتظرن اخه خداروخوش میاد این انصافه یکی هنوز ننوشته دربیاد مایک سال منتظرباشیم تروبخدارسیدگی کنید

  • ج ه ط ی

    من خودم و۲پسرم و۲همسرشان و۱دختر جمعا۶ نفر هستیم که هرنفرمان ۵۰ به بالا ثبت نام کرده ایم دریغ از یه‌ بار برنده شدن خدایا راضیم به رضایت ناامیدمان نکن درزندگی هم ماشین بنام نداریم وپلاک ونزدیم بناممان