کد مطلب: ۳۸۰۴۷۲

یک کارشناس بازار سرمایه پاسخ می‌دهد:

آیا اعمال قوانین جدید در بازار پایه به ضرر سهامداران و شرکت‌های فعال در این بازار است؟

آیا اعمال قوانین جدید در بازار پایه به ضرر سهامداران و شرکت‌های فعال در این بازار است؟

اینکه بازار پایه همواره دستخوش تغییر قوانین می‌شود امری مطلوب نیست. سرمایه‌گذارانی که در بازار پایه فعالیت می‌کنند تحت تاثیر این تغییر قوانین قرار می‌گیرند و ممکن است رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند که قطعا به نفع بازار پایه نخواهد بود و از سوی دیگر اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز از بین می‌برد.

فرابورس در یکشنبه هفته جاری با انتشار یک اطلاعیه خبر از طبقه‌بندی شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه فرابورس ایران داد. به این صورت که شرکت‌های درج‌شده در بازار پایه فرابورس ایران در تابلوهای «پایه زرد»، «پایه نارنجی» و «پایه قرمز» با ویژگی‌های مربوط به خود طبقه‌بندی می‌شوند.

تصویب این قوانین جدید با اعتراض‌هایی از سوی کارشناسان و فعالان بازار پایه مواجه شده است.

سعید خدایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره قوانین جدید بازار پایه می‌گوید: شرکت‌هایی که در بازار پایه فعالیت دارند، شرکت‌های قوی و ارزشمندی هستند که از سوددهی بالایی هم برخوردار هستند، اینکه این بازار همواره دستخوش تغییرات می‌شود امری مطلوب نیست. طی چند سال اخیر قوانین بازار پایه با تغییراتی همراه بوده و این نشان از عدم نظم در قوانین این بازار است.

وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذارانی که در بازار پایه فعالیت می‌کنند تحت تاثیر این تغییر قوانین قرار می‌گیرند و ممکن است رفتارهای هیجانی از خود نشان دهند که قطعا به نفع بازار پایه نخواهد بود و از سوی دیگر اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز از بین می‌برد. مدیران فرابورس در حوزه بازارهای پایه باید تدبیر بهتری می‌اندیشیدند.

خدایی می‌افزاید: قوانین و مقررات باید در جهت حمایت از سهامداران خرد تدوین شود. در خصوص قوانین جدید بازار پایه ممکن است این مسئله پیش آید که فردی به دلیل احتیاج ضروری به پول، قصد فروش سهام خود را داشته باشد حتی با قیمتی پایین‌تر، اما به علت این قوانین جدید نمی‌تواند سهامش را بفروشد، این شخص باید چکار کند؟ مردمی که اندک سرمایه خود را وارد بازار دلار نکرده و با امید فراوان بورس را انتخاب کرده‌اند که از ریسک در امان باشند آیا حق آنها این است که درگیر قوانین دست و پاگیر و دائم‌التغییر بازار شوند؟

این کارشناس عنوان می‌کند: مشخص نبودن قیمت در معامله هم مشکل دیگری است که در این قوانین به چشم می‌خورد. این نوع از قوانین شبیه بازار عرضه‌های اولیه بوک بیلدینگ بوده که سهامدار بر اساس تحلیل خود خرید و فروش را انجام خواهد داد. سوالی که به وجود می‌آید این است که سهامدار چگونه باید متوجه قیمت فعلی سهم شود؟ در کدام بازار خریدار و فروشنده قبل از معامله نمی‌توانند ببینند که چه پیشنهادی برای خرید یا فروش دارند؟ اینکه خریدار و فروشنده سفارش خود را نبینند، باعث می‌شود افراد تازه‎کار زیان ببینند.

وی در پایان می‌گوید: قیمت در بازار باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود نه اینکه هرکس خودش پیش‌بینی کند. به نظر می‌رسد این قوانین جدید نتواند در بازار پایدار بماند و احتمال دارد با اعتراض سهامداران و شرکت‌ها قوانین جدید جایگزین شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رها۱۳

    این قوانین خلاف قوانین بازارهای بورس تعریف شده جهانی و خلاف عقل است چون دو فاکتور نقد شوندگی و شفافیت معاملات بکلی نادیده گرفته شده ، متاسفانه مشکل اصلی افراد ناکارآمد در سطح تصمیم گیری هستند و توقعی بیشتر از این نمیشه از حضرات داشت.مرسی

  • ناشناس

    وقتی غیر متخصص و نا وارد جای بشیند از این بهتر نمی شود

  • ناشناس

    این کارشون فقط و فقط بخاطر پر کردن جیب ی عده و خالی کردن جیب سهامدار خرد است تا کی میخواهید با این رفتارتون ضربه بر اقتصاد نحیف کشور بزنید و مستانه خنده بر اغفال و خالی کردن جیب سهامدار خرد بزنید از این عدم شفافیت سواستفاده میکنید به اقتصاد ضربه میزنید و نهایت میگویید بورس جایی همه نیست چون ریسک دارد در کشورهایی دیگر هر ادم عادی پولش را در شرکت ها مختلف بصورت سهام سرمایه گذاری میکند و منفعت میبرد اما در کشور ما حتی متخصصین هم سرمایه شون بر باد میرود چون شفافیت نیست رانت است و…

  • امیر

    فقط باعث شد چند روزی عده ای سهامدار بیچاره سهامشون رو مفت رد کنند و از فردا باید دوباره برن تو صف خرید همون سهمها…