کد مطلب: ۳۳۱۵۶۴

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

قیمت تخم مرغ بهار سال بعد ارزان می‌شود

قیمت تخم مرغ بهار سال بعد ارزان می‌شود

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران می‌گوید: ظرف سه ماه آینده ما با کاهش قیمت تخم مرغ مواجه هستیم؛ چرا که در فصل بهار تقاضا کاهش می‌یابد و بنابراین ممکن است قیمت هر شانه تخم مرغ به کمتر از 16 هزار تومان برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحقیقات میدانی نشان می‌دهد قیمت هر عدد تخم مرغ از محل خرده‌فروشی‌ها به 900 تومان هم رسیده است. اینکه چرا قیمت هر عدد تخم مرغ به 900 تومان رسیده خود جای سوال دارد که در این باره برخی از مرغداران می‌گویند: «ورود به صنعت تخم مرغ آنقدر ریسک تولید، قیمت، بیماری، حذف گله و… دارد که با همین قیمت هم کسی جرات وارد شدن به این کسب‌وکار را ندارد.»

این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که روز گذشته رئیس اتحادیه مرغ، تخم مرغ و ماهی البرز اعلام‌ کرد: «برای تنظیم بازار و کاهش قیمت تخم مرغ اقدام به واردات از کشور ترکیه شده است.»

در همین حال، مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران درباره این پرسش که هم اکنون وضعیت تولید تخم مرغ به چه شکل است؟ به تجارت‌نیوز گفت: تخم مرغ به اندازه نیاز کشور تولید می‌شود. علی‌رغم اینکه سال گذشته با برخی چالش‌ها همچون آنفلوانزای مرغی روبه‌رو بودیم اما امسال با اقدامات بهداشتی که شکل گرفت، جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری انجام شد.

رضا ترکاشوند افزود: با توجه به اقدامات پیشگیرانه امسال بازار تخم مرغ شرایط عادی را طی می‌کند و به نظر می‌رسد که ظرفیت تولید مرغ در سال جاری به اندازه نیاز وجود دارد.

پیش‌بینی قیمت تخم مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران می‌گوید: قیمت نهایی هر شانه تخم مرغ حدود 15 هزار و 500 تومان است.

او تصریح ‌کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی درصدد است تا بازار این حوزه را متعادل سازد. با برآوردهای انجام‌شده باید اشاره کرد که قیمت نهایی هر شانه تخم مرغ حدود 15 هزار و 500 تومان است که مصرف‌کننده نهایی بهای 16 هزار تومان را پرداخت می‌کند.

نرخ تخم مرغ در بخش توزیع متفاوت است

ترکاشوند درباره این پرسش که آینده قیمت تخم مرغ چه خواهد شد؟ پاسخ داد: اینکه عده‌ای می‌گویند قیمت هر عدد تخم مرغ حدود 900 تومان است، این به ساختار تولید و توزیع این کالا مرتبط می‌شود. در بازار به دلیل ساختارهای مختلف در عرصه تولید و توزیع ممکن است که قیمت هر کالاهای تولیدی نسبت به محل تولید تفاوت چشم‌گیری داشته باشد.

او درباره پرسش دیگری مبنی براینکه آیا قیمت تخم مرغ از شانه‌ای 16 هزار تومان کمتر خواهد شد یا خیر؟ گفت: در شرایط امروز، وضعیت هزینه‌های سربار تولید به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است. در تامین نهاده‌های مرغ، افزودنی‌ها و حمل‌ونقل با برخی چالش‌های بزرگ روبه‌رو هستیم. بنابراین کاهش قیمت این محصول در شرایطی امکان‌پذیر است که هزینه‌های جانبی برای تولیدکنندگان مقرون به‌صرفه باشد که وضعیت امروز شاخص‌ها بهبود شرایط تولید را نشان نمی‌دهد.

ترکاشوند تصریح ‌کرد: امروز در اوج تقاضا قرار گرفته‌ایم. اینکه در این وضعیت بازار قیمت هر عدد تخم مرغ با پنج درصد افزایش روبه‌رو باشد، طبیعی است. در حالی که ظرف سه ماه آینده ما با کاهش قیمت مواجه هستیم؛ چرا که در فصل بهار تقاضا کاهش می‌یابد و بنابراین ممکن است قیمت هر شانه تخم مرغ به کمتر از 16 هزار تومان برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بزک نمیر بهار میاد کمبوزه با خیار میاد!

  • ناشناس

    قیمت تخم مرغ دونه ای ۹۰۰ تومن آخه؟!تخم مرغ دیگه غذای دانشجویی نیست، لاگژریه