خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۵۹۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت اولیه خودروهای وارداتی چقدر است؟/ خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی

قیمت اولیه خودروهای وارداتی چقدر است؟/ خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی

واردات خودرو گویا به مرحله اجرا رسیده است. آن‌طور که مسئولان وزارت صمت می‌گویند: نخستین محموله خودروهای وارداتی تا پشت مرزها رسیده‌‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که خودروهای وارداتی چه قیمتی دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودرو بالاخره وارد فاز جدیدی شد و طبق ادعای وزارت صمت ، خودروهای وارداتی به پشت مرزهای ایران رسیده‌اند. افزایش بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده خودرو نیز نشانه‌ای بر صحت ادعای وزارت صمت است.

در این بین تبلیغات دو شرکتی که خود را نماینده کیا در ایران معرفی می‌کنند، بیش از سایر شرکت‌ها به چشم می‌خورد. گفته می‌شود کیا نخستین برندی است که محصولاتش تا نزدیک ایران آمده‌اند. با این حال هنوز زمان ورود و عرضه این محصولات به بازار مشخص نیست. برخی از گروه‌های نزدیک به دولت پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا تا پایان آذر این خودروها وارد بازار ایران شوند.

حال پیش از هر اتفاقی پرسش جامعه این است که خودروهای وارداتی با چه قیمتی وارد بازار می‌شوند؟ هنوز اعداد و ارقام دقیقی در این بار منتشر نشده است. با این حال با نگاهی به نرخ این محصولات در کشور مبدأ می‌توان قیمت اولیه آن‌ها را به ریال برآورد کرد.

طبق اعلام وزارت صمت قرار است خودروهای وارداتی قیمتی بین 10 هزار تا 20 هزار دلار داشته باشند. با بررسی قیمت اولیه محصولات کیا و تبدیل ارزش دلاری آن به تومان، می‌توان گفت که قیمت اولیه محصولات این برند کره‌ای باید بین 374 میلیون تا 698 میلیون تومان تمام شود.

در جدول زیر به برخی از خودروهای برند کیا اشاره شد‌ه است که نسبت به سایر محصولات قیمت مناسب‌تری دارند. البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها با محاسبه دلار 36 هزار تومانی در نظر گرفته شده و این خودروها در شرکت مادر چنین قیمتی دارند.

خودروهای وارداتی

گرچه محصولات کیا در بسیاری از کشورها اقتصادی محسوب می‌شوند و برای اقشار کم‌درآمدتر استفاده می‌شوند، اما با توجه به قیمت دلار در ایران و اجرای واردات به صورت واسطه‌ای، این خودروها در ایران با قیمت بالاتری نسبت به سایر کشورها در بازار عرضه می‌شوند.

کف قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

طبیعی است که با اضافه‌کردن هزینه‌های حمل‌‌ونقل، تعرفه واردات و سود شرکت‌های واردکننده، ارزش نهایی خودروهای وارداتی بیش از ارقامی که به آن اشاره شد عرضه شوند. طوری‌که کارشناسان معتقدند کف قیمتی خودروهای وارداتی در این نوبت کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان نخواهد بود.

گرچه تعرفه دقیق واردات خودرو هنوز مشخص نیست، اما وزارت صمت در آخرین اعلامش اطلاع داد که سود شرکت‌های واردکننده 15 درصد قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی است. بنابراین قیمت تمام‌شده این خودروها را از ابتدا باید بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد بیشتر از بهای خودرو در کشور مبدأ در نظر گرفت.

همین حالا نیز نگاهی به قیمت‌های موجود در بازار خودرو ایران نشان از ارقام بالای مدل‌های پایین‌تر کیا دارد. به‌عنوان مثال پیکانتو به‌عنوان ارزان‌ترین محصول برند کیا با سال ساخت 2016 هم‌اکنون در بازار ایران به‌طور میانگین بین 700 میلیون تا 800 میلیون تومان عرضه می‌شود. حال آیا می‌توان امید داشت که مدل 2022 آن با قیمت شرکت مادر، یعنی 374 دلار به ایران برسد؟

یا مدل‌های پایین‌تر سراتو که همچنان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود تا 1.5 میلیارد تومان هم قیمت دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد خودروهای اقتصادی وارداتی قرار است با قیمت میلیاردی و با بیش از دو تا سه برابر قیمت در بازار ایران عرضه شوند.

حتی ممکن است بسیاری از آنها مشمول مالیات بر خودروی لوکس که شامل خودروهایی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان است، شوند.

حال یک سناریو دیگر در رابطه با ارزش خودرو های وارداتی مطرح می‌شود. باتوجه به شرایط تحریمی کشور، این مساله مطرح می‌شود که شرکت‌های واردکننده نتوانند از شرکت‌های مادر، خودرو بخرند و به کشور وارد کنند. به همین دلیل، آن‌ها در جستجوی خودروها در بازار کشورهای همسایه و واردات واسطه‌ای هستند.

در این شرایط، واردکنندگان مجبورند که واردات را به صورت واسطه‌ای انجام دهند که با این اقدام، سود دلالان نیز به قیمت تمام‌شده سواری‌های خارجی اضافه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، خبر رانت واردات خودرو در دست کدام شرکت‌هاست؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمدرضا

    ای کاش دراین کشور گرانی بدنیا نمی امدیم که ۴۷بارثبت نام کنم برای قرعه کشی ارابه مرگ هنوز برنده نشوم وپول که جمع میکنم که خودرو اشغال بی کیفیت بگیرم باز گران میشود وباید دوباره وام بگیرم وبازنتوانیم بگیرم خدایا این چه پول بی ارزشی است که ماداریم

  • عبدالله

    طبق خبرهای که در اینجا یعنی تجارت نیوز امروز 26آذر خواندم. اگر این گزارشات و خبر صحت داشته باشه. بنده هم قلبا ناراحت و دلخور و متاسفام برای تعدادی از مسئولین صحبتهای و تصمیماتی که خصوصا در نحوه و قیمت واردات خودرو دارنند.که عقلانی و متفکرانه و به نفع مردم نیست. برای من نوعی که کمترین اطلاعات از این نوع سیاست اقتصادی دارم. واقعا در تعجب و حیرت هستم!!!… و در خواستم این هست.که لطفا مجلس محترم و شخص ریاست جمهور محترم ورود پیدا کنند. و نزارن بعضی مسئولین با بعضی تصمیمات افکار امیدوار مردم را نسبت به عملکرد دولت مخدوش کنند. از ما وظیفه است گفتن.

  • ناشناس

    خدارو شکر داداشا ارزونه بخرین بخرین لامصبه دلال می خوره ما بدبختر شیم سیرمونی نداره که نداره ۱۰میلیارد داره هی می خره می خره الان خوشحال خوشحالم چون نشستیم نگاه میکنیم باید این دلالای عوضی .کشت به خدا ادم این پوله ماشین ورداره بره خارج جمع ماشین بخره بهتره تا این دلال بخرش

    • ناشناس

      خدایاااا ب داد ما خانواده ی کار گر ااابرس من دوتا بچه دارم که گرونی تو خونمون داره زندگیمو میپاشه پول نون نداریم بعد اینا فکر ماشینن خدایاااا نشستم ببینم کی ب داد مظلومااا میرسی

  • ناشناس

    اینقدر دلار رو گرون میکنند که همه ماشینها میشوند بالای ۱میلیارد وبعد به همه شون مالیات خودرو (گاری) لوکس میبندندچندسال ببخشید چندماه دیگه تحمل کنید

  • ناشناس

    باید هرکسی بتواند برای خودش ازخارج مثلا هر ۵سال ۱خودرو وارد کندتا جلوی رانت و سود و…به جیب یک یا چندنفر خاص گرفته بشه ولاغیر

  • حسام

    خدا وکیلی چه مملکت گل و بلبلی داریم ایشالا کارتون تمومه

  • ناشناس

    ما را به خير تو اميد نيست شر مرسان

  • رضا

    شركت تويوتا التماس ميكرد بياد ايران خودرو توليد كنه بسيار ارزون اون موقع اندازه پول پرايد كمتر مگه گذاشتن انقدر سنگ اندازي كردن نزاشتن حالا كسي دلش براي مردم نسوخته فقط دلشون براي خودشون پول دار ها سوخته با اين قيمت يه كارگر از كجا بياره بخره

  • حسینی

    سلام به همه ایرانیان عزیز بنظرم بایستی به سرمایه گذاری خارجی درکشور فرصت داد تا دربخش خودرو کارخانه های خود رابیاورند هم تولید باقیمت مناسب دست اکثریت مردم خواهد رسید مالیات به دولت میدهند ورقابت سالم درداخل به چرخش درخواهد امد و هم مردم به خودروهای ایمن وراحت و زیبا خواهند رسید

  • ناشناس

    خب واسه چی ما باید ۵۰۰ میلیون بدیم تازه نفهمیم پیکانتو میگیریم یا اپتیما فرض کنید یارو ۱۰۰ میلیون دیگه پول داره اونوقت اگه بجای پیکانتو بهش اپتیما افتاد می خواد چیکار کنه باید جریمه هم بده