کد مطلب: ۱۸۴۷۴۴

قیمت دلار از ۴۳۰۰ تومان عبور کرد

قیمت دلار از 4300 تومان عبور کرد

در ادامه جهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا که در روز 10 دی‌ماه رقم خورد، دیروز هم قیمت‌ها در این بازارها روند صعودی داشت و در برخی از اقلام رکورد شکست.

در ادامه جهش قیمت‌ها در بازار ارز و طلا که در روز 10 دی‌ماه رقم خورد، دیروز هم قیمت‌ها در این بازارها روند صعودی داشت و در برخی از اقلام رکورد شکست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که در سال‌جاری قیمت سکه تمام بهار آزادی وارد کانال یک میلیون و 400 هزار تومان شده بود، طی روزهای اخیر و تداوم رشد قیمت‌ها این سکه را به مرز یک میلیون و 500 هزار تومان رساند. در بازار خرده فروشی سکه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد 38 هزار تومانی به یک میلیون و 498 هزار تومان رسید.

تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش 35 هزار تومانی یک میلیون و 465 هزار تومان ثبت شد. همچنین نیم‌سکه با جهش 19 هزار تومانی با نرخ 737 هزار تومان خرید و فروش شد و ربع سکه با قیمت 434 هزار و 500 تومان نسبت به روز یکشنبه 8 هزار تومان افزایش نشان می‌داد.

اوایل آذر ماه امسال بود که نرخ سکه در بازار آزاد به محدوده 14 میلیون ریال رسید؛ در آن زمان فعالان بازار سکه و طلا از حبابی شدن قیمت سکه خبر دادند و اینکه با وجود ثبات نسبی و حتی افت قیمت اونس جهانی طلا، سکه تمام در بازار ایران نزدیک به 2 میلیون ریال بالاتر از نرخ واقعی آن فروخته می‌شود.

همین امر موجب شد تا از چهارم آذر ماه بانک کارگشایی با هماهنگی بانک مرکزی حراج سکه را برای ترکیدن حباب قیمتی در بازار کلید بزند.

از زمان برگزاری نخستین حراجی در چهارم آذر ماه تا نهم دی‌ماه، در مجموع 101 هزار و 690 قطعه سکه از طریق حراجی بانک کارگشایی به فروش رفته است که نیمی از آن به سکه تمام و بقیه به نیم سکه اختصاص دارد.

برگزاری این جلسات حراجی سبب شد تا در ابتدای دی ماه امسال حدود یک‌میلیون و 200 هزار ریال از حباب موجود در بازار سکه تخلیه شود.

با اینکه انتظار می‌رفت که با برگزاری این حراجی‌ها، قیمت سکه در بازار متعادل شود، بار دیگر نرخ آن به محدوده 14 میلیون ریال بازگشته است؛ موضوعی که ناشی از افزایش بهای جهانی هر اونس طلا و نیز نرخ دلار در برابر ریال است.

در چهارم آذر ماه که حراجی سکه آغاز شد، قیمت سکه تمام در بازار آزاد به‌دلیل اثرات روانی برگزاری آن رو به کاهش نهاد و به 13 میلیون و 617 ریال رسید؛ در آن زمان نرخ هر دلار 41 هزار و 270 ریال و قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی یک هزار و 288 دلار و 4 سنت بود.
عبور دلار از مرز 4300 تومان

دیروز بازار ارز نیز با جهش‌های قیمتی و رکوردشکنی قیمت‌ها همراه بود. دراین بازار نرخ دلار با رشد 20 تومانی برای نخستین بار از مرز 4300 تومان گذشت.

یورو نیز در این روز با جهش 140 تومانی قیمت 5435 تومان را تجربه کرد و پوند با 24 تومان رشد به نرخ 5844 تومان رسید. اما دراین روز درهم امارات بدون هیچ تغییری روی همان نرخ 1179 تومان باقی ماند.

در زمستان سال گذشته نیز بازار ارز و بخصوص دلار دچار نوسان قیمتی شد به طوری که در دی ماه نرخ این ارز از مرز 4120 تومان گذشت. اما برخلاف امسال که نوسانات بازار ارز طولانی‌تر شده است، ظرف چند روز دلار به کانال‌های قیمتی پایین‌تر
نزول کرد.

منبع: ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.