کد مطلب: ۶۹۶۴۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد/ پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده

دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد/ پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای آینده

قیمت دلار در روزهای گذشته در کانال ۲۹ هزار تومان نوسان داشت اما از نیمه‌های روز گذشته روند آن افزایشی شد. امروز، ۹ شهریور ۱۴۰۱ با حفظ همین روند، وارد کانال ۳۰ هزار تومان شده است. کارشناسان معتقدند این شرایط ناشی از بلاتکلیفی در مساله برجام است و تا زمانی که نتیجه نهایی مشخص نشود، بازار بلاتکلیف می‌ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار در روزهای گذشته تا حدودی روند کاهشی داشت. تا میانه‌های روز گذشته نیز نرخ ارز آمریکایی در بازار آزاد، کاهشی بود. اما بعد از ظهر دیروز، ورق برگشت و روند قیمتی افزایشی شد. آخرین نرخ معاملات دلار، ۲۹۷۰۰ بود. امروز اما با ادامه روند افزایشی، دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شده است.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که اخباری از نتیجه نهایی مذاکرات وین منتشر نشود، این بلاتکلیفی نسبی در بازار ادامه دارد.

علی طباطبایی، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به نظر نمی‌رسد قیمت دلار در روزهای آینده تغییر چندانی داشته باشد.

این کارشناس بازارهای مالی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود دلار در همین کانال فعلی، یعنی محدوده ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان باقی بماند.

او توضیح داد: به نظر نمی‌رسد که اخبار دیگری بر بازار دلار تاثیر داشته باشد. تا نتیجه نهایی مذاکرات وین مشخص نشود، بازار از وضعیت بلاتکلیفی خارج نمی‌شود و تغییری نیز در قیمت‌ها مشاهده نخواهد شد.

دلار در صورت توافق

برخی از کارشناسان نیز می‌گویند در صورت احیای برجام، قیمت دلار کاهشی می‌شود، اما بعید است که به کمتر از ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار تومان برسد. برخی دیگر هم می‌‌گویند اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، قیمت دلار افزایشی است اما هنوز نمی‌توان برای آن سقفی را در نظر گرفت. در مجموع همچنان باید مچندی پیش، علی‌اصغر سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان، به تجارت‌نیوز گفت: هیجانات و جوی که در روزهای گذشته بر اثر خوش‌بینی بیش از اندازه در مورد مذاکرات در بازار ایجاد شد، برخی معامله‌گران را به بروز رفتارهای هیجانی کشاند.

او افزود: قیمت‌های کنونی واقعی نیست و کمتر از ارزش ذاتی این ارز است. اکنون نوعی خوش‌بینی غیرواقعی بر بازار حاکم است. در واقع معامله‌گران تصور می‌کنند که توافق هسته‌ای بدون شک امضا می‌شود، به صورت فوری به مرحله اجرا می‌رسد و بلافاصله نیز معجزه می‌کند. به زودی مشخص می‌شود که این تصورات تا چه حد غیرواقعی است.

از بازار چه خبر؟

اما دلار در این روزها چه روندی را طی می‌کند؟

سایت ص رافی ملی امروز قیمت دلار را بدون تغییر نسبت به روز گذشته، به ۲۸ هزار و ۴۴۴ تومان اعلام کرد.

اما دلار در بازار آزاد بر اساس گزارش بعضی کانال‌های تلگرامی، امروز روند افزایشی را آغاز کرد. صبح امروز معاملات در بازار ارز از حدود قیمتی ۳۰ تومان آغاز شد. آخرین نرخ اعلامی در معاملات نقدی، ۳۰,۰۴۰ تومان است. معاملات غیرقانونی فردایی نیز همین روند افزایشی را دارد.

نوسان قیمت دلار توافقی، هرات و سلیمانیه

دلار توافقی نیز روند افزایشی دارد و به حدود ۲۸,۶۹۹ رسیده است. دلار هرات نیز همین روند را طی می‌کند و به حدود ۲۹۸۰۰ تومان رسیده است.

اما دلار سلیمانیه نیز روز گذشته روند افزایشی داشت و به حدود ۳۰,۳۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد ناآرامی‌های عراق قیمت دلار را در این منطقه، افزایشی کرده است.

در این میان، به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت دلار نیمایی امروز با ۰٫۰۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۴۸۰ تومان معامله می‌شود.

همچنین قیمت ارز آمریکایی در سامانه متشکل ارز نیز با ۰،۵۳ درصد کاهش به ۲۸۳۹۰ تومان رسیده است.

سیگنال‌های موثر بر بازارها

به گزارش تجارت‌نیوز، در مدت اخیر بازارهای مالی، تحت تاثیر مذاکرات وین و اخبار سیاسی قرار داشتند. بازارهای مالی در ایران به ویژه قیمت دلار معمولا به اخبار سیاسی به ویژه در مورد مذاکرات هسته ای حساس بوده‌اند.

در شرایطی که شنیده‌ها از سفر نزدیک مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای به وین حکایت می‌کنند، وزیر امور خارجه ایران به مسکو سفر کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، در باره این سفر گفت: «هدف سفرم به مسکو، تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به‌عمل آمده از ایران است. پیگیری مناسبات دوجانبه تهران - مسکو و موضوع افغانستان نیز در دستور کار مذاکرات این سفر است.».

با وجود این، می‌توان پیش‌بینی کرد که او در دیدار با مقامات روسی درباره پرونده هسته‌ای ایران و ادامه مذاکرات نیز گفتگو می‌کند (اعتمادآنلاین).

آمریکا: هنوز تفاهمی درباره برجام حاصل نشده است

در این میان، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در مراحل پایانی به سر می برد، با بیان اینکه تحول جدیدی رخ نداده، اعلام کرد که هنوز تفاهمی درباره برجام حاصل نشده است.

ودانت پاتل سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران گفت: هیچ تحول جدیدی درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. هنوز تفاهمی حاصل نشده و اوضاع همانطور که روز گذشته توضیخ دادم باقی مانده است.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: آمریکا پاسخ را هفته پیش به اتحادیه اروپا ارسال کرده و اکنون این ایران است که باید پاسخ دهد (ایرنا).

عدم پایبندی رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به برجام

در همین رابطه، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا بار دیگر تهدید خود را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور بعدی توافق احتمالی بایدن با ایران را پاره می‌کند، تکرار کرد.

به نقل از همشهری ‌آنلاین، «تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا، ضمن انتشار ویدئویی از یک مصاحبه اخیر خود نوشته است: «رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی، هر توافق احمقانه بایدن با ایران را پاره خواهد کرد.»

او در مصاحبه‌ای که ویدئوی آن را منتشر کرده می‌گوید: «احتمال اینکه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی- که فکر می‌کنم در سال ۲۰۲۵ خواهد بود- هرگونه توافق احمقانه بایدن با ایران را پاره کند نزدیک به ۱۰۰ درصد است.»

سیگنال‌های سیاسی و شاخص‌های کلان اقتصادی در بعد داخلی و بین‌المللی بر قیمت دلار، طلا و سکه اثرگذار هستند.

آخرین اخبار از تحولات بازارها را در صفحه گزارش بازارها ی تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.