کد مطلب: ۳۴۲۰۹۷

قیمت دلار تا عید نوروز چند می‌شود؟

قیمت دلار تا عید نوروز چند می‌شود؟

کارشناسان بازار ارز معتقدند، هدف بانک مرکزی آن است که با کم کردن دامنه نوسانات نرخ ارز، انگیزه نوسان‌گیران و سفته‌بازان برای حضور در بازار را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند ماهی‌است که بازار ارز تحت کنترل بیشتر بانک مرکزی قرار گرفته و دیگر خبری از قیمت‌های لحظه‌ای و همچنین دلالان ارز در بازار نیست. به باور بسیاری از کارشناسان بازار ارز ، هدف بانک مرکزی آن است که با کم کردن دامنه نوسانات نرخ ارز، انگیزه نوسان‌گیران و سفته‌بازان برای حضور در بازار را تا حد امکان کاهش دهد، امری که در نهایت منجر به خروج این دسته از بازار و برقراری ثبات و آرامش بیشتر در این بازار شده و پیش‌بینی می‌شود این روند حداقل تا پایان سال ادامه داشته باشد.

اما نکته‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توان قاطعانه در بازار ارز پیش‌بینی کرد و هر لحظه ممکن است روند کار شکل دیگری را به خودش بگیرد. اما از طرفی دیگر، آرامش نسبی روزهای اخیر در بازار ارز را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی روز یکشنبه در جمع اعضای فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به تسلط بانک مرکزی بر بازار ارز گفت: «همان‌طور که قبلا نیز گفته‌ام این روند تعادلی بازار ارز نباید براساس هیجانات کوتاه‌مدت پیش برده شود و پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه ارز توسط صادرکنندگان غیرنفتی شتاب بیشتری به خود گیرد. نرخ دلار هم اکنون در کانال 10 هزار تومان قرار دارد و این در شرایطی است که در شهریور ماه به کانال 20 هزار تومان نیز رسیده بود».

بر این اساس بانک مرکزی در این مدت از هرگونه افزایش یا کاهش هیجانی جلوگیری کرد و اگرچه دلالان سعی داشتند تا ثبات بازار را از بین ببرند اما مسئولان بانک مرکزی این اقدامات را خنثی کردند و در نهایت بازار ارز به آرامش رسید و دست دلالان برای ادامه فعالیت در بازار ارز را کوتاه کرد.

این روند و این دست‌فرمان در ماه‌های پیش رو نیز همچنان در دستور کار بانک مرکزی است و به این دلیل است که بسیاری از تحلیلگران و فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که ثبات بازار ارز حداقل تا پایان سال ادامه خواهد داشت و با توجه به اقدامات بانک مرکزی می‌توانیم چشم‌انداز روشنی را از آینده داشته در بازار ارز داشته باشیم.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند نزولی قیمت ارز در بازار اقدامات بانک مرکزی را در این خصوص موثر دانست و گفت: «‌بازارتحت مدیریت بانک مرکزی است».

وی با اشاره به اینکه دولت در بازار ارز ورود کرده و نتیجه خوبی داشته است، افزود: «‌البته مردم نیز هوشیار شده‌اند و دیگر در دام سوداگران بازار ارز نمی‌افتند و به همین دلیل است که قیمت ارز روند کاهشی یافته است».

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی نیز درباره آنچه که از ارزیابی بازار ارز در طول هفته‌های گذشته می‌توان به دست آورد اظهار کرد: «دولت توانسته نرخ ارز را کنترل کند و صرف این مسئله برای اقتصاد کشور می‌تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار مطرح شود».

وی تصریح کرد: «می‌توان انتظار داشت که روال کار به همین ترتیب ادامه پیدا کند و در دل این ثبات نسبی، فعالان اقتصادی بتوانند برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنند».

انصاری با اشاره به ثبات بازار ارز گفت: «با توجه به ثبات نسبی که در بازار ارز شکل گرفته است، این تصور که بازار ارز در ماه‌های منتهی به پایان سال با شوک قیمتی خاصی رو‌به‌رو می‌شود، سخت است و پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی اخیر فعلا حفظ شود.

دولت در طول ماه‌های گذشته به خوبی توانسته تقاضا برای ارز را کنترل کند و این موضوع، اثرات خود را در ایجاد ثبات نسبی در بازار نشان داده است. اگر همین روال حفظ شود و ظرفیت صادراتی نیز به‌طور کامل مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که لااقل برای بخشی از فشارهای اقتصادی ایجاد شده در ماه‌های اخیر راه حل‌هایی پیدا شود و چالش‌های پیش‌رو کمرنگ‌تر شوند.»

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این‌باره گفت: «از ابتدای سال که تلاطم ارزی شروع شد، اعلام کردیم این تلاطم‌ها و عدد و رقم‌هایی که اعلام می‌شود ارتباطی با واقعیت‌های اقتصادی ندارد یعنی باید نرخ ارز با مولفه‌های اقتصاد همخوانی داشته باشد».

وی ادامه داد: «روزهایی در تابستان سال جاری پشت سر گذاشتیم که در بازار غیر رسمی نرخ ارز از 15 هزار تومان تجاوز کرد، بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کردند که نرخ دلار به عددی بالاتر از این می‌‌رسد. باید گفت که تلاطم‌های گذشته به دو دلیل رخ می‌داد که یکی عدم نظارت و مداخله بانک مرکزی بود و دیگری فضای روانی‌ای بود که به تلاطم‌ها دامن می‌زد. در آن شرایط عوامل خارجی از طریق فضای مجازی و بخشی از مسائل داخلی و تحلیل‌های اشتباه عامل برهم زدن فضای روانی در کشور بود».

این نماینده مجلس با تاکید براینکه افزایش قیمت دلار در تابستان با واقعیت‌ها و مولفه‌های اقتصاد منطبق نبود، بیان کرد: «نرخ دلار باید کاهش پیدا کند که با تغییرات در بانک مرکزی، تغییر در سیاست‌های ارزی و مصوبات شورای هماهنگی اقتصادی فضای جدیدی در حوزه مدیریت ارز شکل گرفت تا بانک مرکزی بتواند به موضوع ورود کرده و با ابزار بازار پول و ارز فضا را کنترل کند».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «مجموع این اتفاق‌ها و اختیاراتی که شورا به بانک مرکزی داد به ثبات نسبی در بازار و شروع روند کاهشی نرخ ارز کمک کند، اعتقاد داریم میزان نرخ دلار در سال جاری باید حداکثر 50 درصد بالاتر از نرخ ارز ترجیحی باشد که رسما اعلام می‌شود، این نظریه براساس مدل مابه‌التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی است».

با کاهش نوسانات نرخ دلار، کاسته شدن هیجانات در این بازار و از بین رفتن بار روانی که وجود داشت تقاضایی برای سرمایه‌گذاری در این بازار وجود ندارد. به نظر می‌رسد افزایش اختیارات بانک مرکزی که کلید آن در جلسه شورای عالی سه قوه زده شد، اثرات خود را به جا گذاشته و پیش‌بینی می‌شود این روند باثبات ادامه داشته باشد. افزایش عرضه ارز در بازار، مدیریت تقاضا و عرضه در کنار اقدامات نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای برخورد با متخلفان ارزی در بازار موثر واقع شده و نوسان‌گیران را به خواب اجباری زمستانی برده است.

منبع: روزنامه ابتکار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.