کد مطلب: ۴۰۴۲۷۸

بازگشت شاخص ارزی به فاز کاهشی / قیمت دلار در روزهای آینده چه خواهد شد؟

بازگشت شاخص ارزی به فاز کاهشی / قیمت دلار در روزهای آینده چه خواهد شد؟

در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز ۴ میلیون تومانی فاصله گرفت و دلار آمریکا توانست به نزدیکی سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز سه‌شنبه، شاخص ارزی ۵۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۱۱هزار و ۴۸۵ تومان رسید. این افزایش پس از آن صورت گرفت که روز دوشنبه بازار با یک حرکت افزایشی توام با احتیاط تنها ۵ تومان رشد را به ثبت رسانده و از فاز کاهشی خارج شده بود.

بر اساس گفته‌های فعالان به نظر می‌رسد که معامله‌گران در روز شانزدهم مهرماه جسارت بیشتری در امر خرید داشتند و همزمان بازارساز نیز تمایل زیادی برای ادامه روند کاهش قیمت از خود نشان نمی‌داد.

بخشی از این موضوع طبیعی به نظر می‌رسد؛ بازار ارز در آستانه اربعین با افزایش تقاضای اسکناس مواجه می‌شود و سیاست مطلوب آن است که شوک خاصی به بازار وارد نشود، موضوعی که تا حد زیادی در یک ماه اخیر صورت گرفته است.

برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد داشتند دیروز در بازار ارز اتفاق خاصی رخ نداده است و افزایش روز سه شنبه در چارچوب روند یک ماه اخیر دلار قابل تفسیر است.

در واقع در هفته‌های اخیر هر زمان قیمت دلار به محدوده ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومانی نزدیک می‌شود، میزان خریدها بیشتر می‌شود و هر زمان قیمت به نقطه ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان می‌رسد، سطح فروش‌ها افزایش می‌یابد. بر اساس این روند می‌توان انتظار داشت که قیمت دلار طی روزهای آتی نیز نوسان خاصی را به ثبت نرساند. در حالی که عده‌ای از فعالان بر تفسیر روند بازار با توجه به نمودارهای فنی علاقه دارند، گروه دیگری از فعالان کاهش نوسانات بازار را ناشی از آن می‌دانند که معامله‌گران بزرگ تمایلی برای حضور در بازار ارز ندارند و ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در بازارهایی که سود بیشتری طی ماه‌های اخیر داشته‌اند، قرار دهند.

این در حالی است که بازار ارز در تمامی طول تابستان بازدهی منفی داشته است و هر فردی که در ماه‌های اخیر دلار خریداری کرده است، با ضرر روبه رو شده است. به این ترتیب می‌توان گفت بخشی از معامله‌گران و نوسان گیران نقدینگی خود را در قیمت‌های بالاتر دلار از دست داده‌اند و الان در وضعیت متضرر، ریالی ندارند که بار دیگر وارد بازار ارز کنند. گروه دیگری از معامله‌گران از هراس افت بیشتر ترجیح داده‌اند سرمایه خود را از بازار ارز خارج کنند و به بازارهایی چون بازار سهام بروند که در سال اخیر سود خوبی نصیب فعالان خود کرده است.

در حالی که عده‌ای بر چنین عواملی تاکید دارند که منجر به کاهش نوسانات بازار شده است، گروه دیگری از فعالان بیشتر به روند اتفاقات بازار به‌صورت روزانه توجه می‌کنند. این عده باور دارند، آنچه در روز سه شنبه زمینه ساز افزایش قیمت دلار شد، افزایش نرخ حواله درهم بود. در روزی که قیمت دلار بالا رفت، بهای طلا در بازارهای جهانی نیز تا حدی رشد داشت. این موضوع موجب شد که بهای سکه در بازار داخلی ۱۵ هزار تومان رشد کند و با فاصله‌گیری از مرز ۴ میلیونی به بهای ۴ میلیون و ۱۵ هزار تومان برسد. تا حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز ارزش اونس هزار و ۵۰۷ دلار بود.

در واکنش به رشد طلای جهانی و دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۴۱۰ هزار تومان رسید. در چنین شرایطی رئیس اتحادیه عنوان کرده که عدم محاسبه مالیات ارزش افزوده بر اصل طلا، قیمت نهایی مصنوعات طلا را کاهش داده و قیمت طلا تا حدودی متناسب با قدرت خرید خانواده‌ها خواهد بود و از سوی دیگر قدرت رقابت طلای ایرانی در بازارهای خارجی افزایش می‌یابد. ابراهیم محمدولی در گفت‌و گو با «ایسنا» در رابطه با پیشنهاد جدید مجلس مبنی بر حذف مالیات ارزش افزوده بر اصل طلا و مصنوعات آن، اظهار کرد: در یک دهه اخیر که مالیات ارزش افزوده به اقتصاد و کسب و کار کشور وارد شد، باعث رکود در بعضی کسب و کارها شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: با گذر زمان و افزایش قیمت طلا، رکود بازار طلا افزایش یافت که در نهایت از حجم داد و ستد و کسب و کار بازار طلا کاسته شد.وی یادآور شد: هر گرم طلا همراه با اجرت ساخت در شرایط فعلی در حدود ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد که خرید مصنوعات طلا را از توان بسیاری از افراد خارج کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.