کد مطلب: ۷۲۳۴۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ترفند بازارساز جواب داد/ صف دلار سهمیه‌ای آب رفت

ترفند بازارساز جواب داد/ صف دلار سهمیه‌ای آب رفت

قیمت دلار در چهارمین روز هفته در کف کانال ۳۶ هزار تومان معامله شد و برای دقایقی وارد کانال 35 هزار تومان هم شد. آیا این کاهش محدود قیمت ناشی از شرایط انتظامی بازار ارز و تهدید خریداران دلار برای قطع یارانه‌شان است؟

به گزارش تجارت‌نیوز در چهارمین روز هفته قیمت دلار با روند محدود کاهشی همچنان در کانال ۳۶ هزار تومان سرگردان است. هر چند تحلیلگران، بازار را با روند کاهشی و امید به کانال‌های پایین‌تر تحلیل می‌کنند،‌ اما روند محدود تنزل قیمت دلار در بازار معاملات تهران قابل توجه نیست و دلار همچنان به محدوده ۳۶ هزار تومان چسبیده است.

صف دلار سهمیه‌آی آب رفت

بازار ارز پایتخت در چند روز اخیر با حضور نیروهای انتظامی به کارزار واقعی بازارساز و تقاضا تبدیل شده است. به نظر می‌رسد پیامک قوه قضاییه مبنی بر مالیات بر ارزهای خریداری شده و بازنگری بر یارانه‌ خریداران دلار، صف‌های ارز سهمیه‌ای را کوچک و کوچک‌تر کرده است و دیگر اجاره کارت ملی برای خرید دلار از سوی دلالان چندان آسان نیست.

خریداران نگران از رصد دارایی‌های ارزیشان و عواقب قضایی و مالی، ترس از اختیار نامحدود بازارساز و نهاد پولی کشور، امید به کاهش قیمت دلار و بازگشت به محدوده ۳۳ هزار تومان و تردید برای سرمایه‌گذاری در بازار سکه یا ارز، بازار دلار را در حالت تعدیلی نگه داشته است و شاید کاهش محدود قیمت دلار در بازار نیز ناشی از عوامل مذکور باشد.

امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار معاملات آزاد تهران ۳۶ هزار و ۸۰ تومان بازگشایی شد و یک ساعت بعد با ۱۵۰ تومان کاهش قیمت به کانال ۳۵ هزار تومان برگشت و ۳۵ هزار و ۹۳۰ تومان معامله شد. اما این کاهش محدود قیمت زیاد طول نکشید و این اسکناس آمریکایی دوباره در پله اول و دوم کانال ۳۶ هزار تومان معامله شد.

در لحظه نگارش این گزارش قیمت دلا ر در مرز ۳۵ و ۳۶ هزار تومان با اختلاف ۱۰۰ و ۲۰۰ تومانی نوسان دارد و دلار فردایی هم در کانال ۳۶ هزار تومان پیش‌بینی می‌شود.

اما بازارهای موازی نیز سیگنال کاهش قیمت به بازار ارز تهران می‌دهند. روز گذشته که دلار هرات به نیمه کانال ۳۵ هزار تومان هم نزدیک شده بود امروز با کاهش قیمت به محدوده ۳۴ هزار تومانی برگشت و تا ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان هم معامله شد.

درهم امارات که در روزهای گذشته به قیمت ۱۰ هزار تومان نزدیک شده بود امروز عقب‌نشینی کرد و با قیمت ۹ هزار و ۷۷۰ تومان معامله شد.

این روند کاهشی قیمت دلار به اعتقاد تحلیلگران بازار، کاهش تقاضا ناشی از فشار بازارساز است تا کاهشی مبنی بر مولفه‌های علمی و تایید این مدعا نیز سیگنال معکوس قیمت دلار به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر عدم تحقق درآمدهای بودجه و نرخ ارز بودجه است.

کارشناسان بازار‌های مالی به عواملی اشاره می‌کنند که در صورت رنگ باختن این موارد قیمت دلار روندی کاهشی خواهد داشت. در شرایطی که هیچ موضوعی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی برای کشور تعدیل نشده و گشایشی نیز در عرصه‌های بین‌المللی برای کشورمان فراهم نشده آیا توقع کاهش قیمت دلار موضوعی دور از انتظار نیست؟

چرا دلار گران شد؟

در همین راستا سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی به ۱۰ فاکتور اصلی با این عنوان که؛ « چرا قیمت دلار بالا می‌رود؟» اشاره کرد که مهمترین آن‌ها را می‌خوانید؛

-امید به رسیدن یک توافق حداقلی در برداشتن تحریم‌ها از دست رفته و موضوع اعتراضات اجتماعی، اخباری مبنی بر حضور پهباد‌های ایران در اوکراین توافق را ناممکن کرده است.

-خطر فعال شدن مکانیزم ماشه یا اسنپ‌بک در برجام و برگشتن اتوماتیک تحریم‌‌های شورای امنیت.

-سطح ریسک سیاسی داخلی به دلیل اعتراضات مدنی افزایش یافته و مردم برای حفظ دارایی‌هایشان درصدد تبدیل آن به دلار و طلا هستند.

-دولت با کسری بودجه بالایی مواجه است و رشد ۳۱ درصدی پایه پولی گواه این مدعاست و دولت در کوتاه مدت از سود تسعیر ارز امکان جبران بخشی از کسری را دارد.

- سرعت رشد نقدینگی همچنان ۳۸ درصد است و تقریبا ۱۳ درصد از میانگین رشد نقدینگی در چهل سال گذشته بالاتر است و این فنر ارزی را فشرده‌تر می‌کند.

-تورم همچنان در محدوده ۵۰ درصد است و تقریبا ۲۸ درصد از میانگین تورم ۴۰ سال گذشته بیشتر است. ادامه رکود تقاضا و کاهش قدرت خرید منجر به حرکت منابع از تولید به دارایی شده است.

-افزایش نرخ بهره در آمریکا و شاخص دلاری در بازارهای جهانی سبب کاهش قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها و کاهش ارزش محصولات پتروشیمی شده و ورودی ارزی کشور محدود شده است.

-ادامه محدودیت منابع نقدی ارزی در کشور و عدم امکان جابه‌جایی منابع به دلیل محدودیت و تحریم‌های پولی و بانکی، قابلیت دخالت بانک مرکزی حتی به صورت کوتاه‌مدت و با ارزپاشی را محدود کرده است.

باید توجه کرد در روزهای گذشته با وجود افزایش قیمت دلار کدام یک از مواردی که کارشناسان اقتصادی به دفعات به آن‌‌ها تاکید داشتند کمرنگ‌تر و بی‌اثرتر شده که اهرمی باشد برای کاهش قیمت دلار ؟

آخرین اخبار از تحولات بازارهای مالی را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آی خدا دلار ۳۳ هزار تومان شد آرزو

  • ناشناس

    الکیییی

  • ناشناس

    سیامک قاسمی کارشناس اقتصادیه ؟